Opinie
Mieke Van Houtte e.a.

Streven naar een sociale mix op school is noodzakelijk

4 Mieke Van Houtte © rv

Mieke Van Houtte, hoogleraar onderwijssociologie UGent; Michel Vandenbroeck, hoofddocent gezinspedagogiek UGent; Piet Van Avermaet, hoofddocent taal en diversiteit UGent en Hilde Van Keer, hoofddocent onderwijskunde UGent

In Zeno (DM 23/6) laat Wouter Duyck zijn licht schijnen over het Vlaamse onderwijs en stelt hij terecht dat de sociale lift stuk is. Zijn analyse van wat er fout gaat en hoe dit te verhelpen, is helaas gebaseerd op een foute interpretatie van cijfers en negeert gevestigd onderzoek.

De toon wordt meteen gezet door het streven naar gelijke kansen gelijk te stellen aan een 'gelijkheidsfixatie'. Maar er is een onderscheid tussen gelijkheid en gelijke kansen. Het is dit laatste waar het om gaat. Kinderen uit zwakkere sociale milieus of met een migratieachtergrond hebben minder kans om goed te presteren en uiteindelijk hoger onderwijs te volgen.

nieuws

cult

zine