Opinie
Hans Elsen

Onverantwoordelijke werkgever gijzelt passagiers

1 © Photo News

Hans Elsen is vakbondssecretaris LBC-NVK. In die hoedanigheid volgt hij de bedienden van Aviapartner op.

Als historicus heb ik geleerd dat alles een kwestie van perspectief is. In een andere samenleving had bovenstaande titel misschien de krantenkop geweest na de actie bij de bagageafhandelaar Aviapartner op de luchthaven van Zaventem. Nog voor het duidelijk was wat de inhoud was van de actie, werden de werknemers en hun organisaties, de vakbonden, beschimpt en met verwijten bestookt.

Telkens wanneer werknemers te velde actie voeren voor hun rechten en belangen, komen de 'usual suspects' tevoorschijn om unisono hetzelfde, afgezaagde deuntje te zingen. "De timing is niet goed." Ooit al een bedrijfsleider of werkgeversorganisatie horen zeggen dat het de ideale timing is om te staken? "De staking gaat over futiliteiten." Ooit al een werkgever horen verklaren dat de stakers volkomen gelijk hebben en dat hij niet weet hoe een onderneming moet worden gerund? Rechtse politici schieten wat graag op de 'onverantwoordelijke vakbonden', maar als de vakbonden erin slagen om sociale conflicten op te lossen en te ontmijnen - wat zeer vaak gebeurt - is het oorverdovend stil in die hoek.

Politieke agenda

Share

Het preventiecomité en de vakbondsafvaardiging hebben keer op keer herhaald dat de rek eruit is bij het personeel. Dat de directie actie moet ondernemen omdat de mensen er fysiek en mentaal door zitten

In de media zien we al te vaak mensen aan het woord die in wezen niet wakker liggen van de oorzaken van een sociaal conflict, maar die een uitgesproken politieke agenda nastreven. Wat ook de motieven voor een staking zijn, de werkgevers van Voka zullen altijd tegen zijn en de 'vrienden' van de N-VA zullen ze altijd 'onverantwoord' en 'ontoelaatbaar' vinden.

In het geval van Aviapartner hebben de werknemersvertegenwoordigers in de ondernemingsraad, het preventiecomité en de vakbondsafvaardiging keer op keer herhaald dat de rek eruit is bij het personeel. Dat de directie actie moet ondernemen omdat de mensen er fysiek en mentaal door zitten. Dat het bedrijf extra personeel moet aanwerven, correcte planningen moet opstellen en géén misbruik mag maken van de erg moeilijke situatie op Brussels Airport. Als de werkgever dan op de koop toe nog verkeerde loonbons opstelt, dan is de maat méér dan vol.

Hardleerse directie

Share

Had de directie van Aviapartner haar verantwoordelijkheid opgenomen, dan was er ook niet gestaakt, punt andere lijn

Wie is er dan eigenlijk hardleers? De vakbonden, of de werkgever? Had de directie van Aviapartner haar verantwoordelijkheid opgenomen, dan was er ook niet gestaakt, punt andere lijn. Laurent Levaux, de baas van Aviapartner, vond de tijd om zijn gal te spuien in de media. Hij had echter geen tijd om aan de onderhandelingstafel te gaan zitten. Een kwestie van prioriteiten, zeker?

Zij die zo graag pleiten voor het bemoeilijken of verbieden van stakingen, gaan voorbij aan de essentie van de situatie op de luchthaven. Wie stakingen verbiedt, lost de problemen van de werknemers op de luchthaven - en die zijn er genoeg - niet op. Zo ontneem je de werknemers het enige wapen dat ze hebben tegenover uiterst koppige werkgevers.

Al jaren rommelt het bij de bagageafhandelaars. De twee spelers in  Zaventem staan er financieel niet schitterend voor en beconcurreren elkaar op het scherp van de snee. Elke euro wordt omgedraaid, en bij besparingen kijken directies vooral naar het personeel. Te veel flexibiliteit opleggen, te weinig personeel aanwerven, slecht materiaal voorzien en te weinig respect tonen voor de werknemers: zo krijg je natuurlijk een explosieve cocktail. Zolang de werkgevers op de luchthaven op deze punten hun verantwoordelijkheid niet opnemen en zolang ze geen correcte loon- en arbeidsvoorwaarden geven, zal er sociale onrust heersen. Ligt zoiets dan aan de vakbonden? Of mag er eindelijk ook eens worden gepraat over de (on)verantwoordelijkheid van een aantal werkgevers?

Share

Mag er eindelijk ook eens worden gepraat over de (on)verantwoordelijkheid van een aantal werkgevers?

Meer opinie? Krijg elke woensdag en zondag onze Opiniemakers nieuwsbrief.

nieuws

cult

zine