Opinie
JELTE WIERSMA

Laat maar instorten, die tunnels

2 © photo_news

Jelte Wiersma is correspondent in Brussel voor het Nederlandse weekblad Elsevier. Hij fietst meestal door Brussel en rijdt in een Volvo V70 met 210 pk op autogas.

2 Jelte Wiersma. © rv
Share

Brussel is het huis van meer dan een miljoen mensen. Daarin steek je toch niet zomaar een stinksigaar op?

Het regent nogal eens in Brussel. Is het geen water dat uit de hemel neerdaalt, dan regent het wel kogels. Daar is nog een variant bij gekomen. Wie denk hier tegen veilig te zijn door per bedrijfswagen als een mol de Brusselse tunnels in te duiken, komt bedrogen uit. Meneer of mevrouw de pendelaar krijgt de volle laag van een betonregen.

U ziet het, wij Brusselaars doen er alles aan om u buiten onze stad te houden. De meesten van u willen ook niet in onze stad zijn. Desondanks blijft u komen, in groten getale. Is het niet voor werk, dan wel voor de restaurants, theaters, winkels en toch ook de kleurrijkheid van de mensen. U bent welkom hoor. Alleen, u veroorzaakt wel heel veel overlast. Door dagelijks - waarom zeggen Belgen 'dagdagelijks'? één keer 'dag' is wel voldoende - met uw stinkende diesels naar hier te rijden, voert u telkens een aanval van ranzige lucht op ons uit. Houd daar eens mee op.

Brussel is het huis van meer dan een miljoen mensen. Daarin steek je toch niet zomaar een stinksigaar op? Vraag eerst maar eens aan de bewoners of ze dat wel goed vinden. Nou, dat vinden wij niet goed!

Maar gelukkig hebben wij een geheim wapen. De Brusselse tunnels. Zo'n buizenstelsel bestaat nauwelijks in steden met weinig reliëf. Plannen zijn er wel voor gemaakt, overal in de westerse wereld. In de jaren vijftig was de auto het vervoermiddel van de toekomst en daaraan moest ruim baan worden gegeven, zo vonden toen moderne politici.

Maar al gauw werd de keerzijde duidelijk en protesteerden burgers met succes tegen het platgooien van wijken ten bate van tunnels, parkeergarages en bredere wegen. Helaas hebben de Brusselaars die al de stadsvernielingen van opeenvolgende koningen gewend waren dat te weinig gedaan en zitten wij opgescheept met een infrastructuur die volledig is ingericht op de auto.

Share

De tunnels zijn in abominabele staat. Zij nemen namens de Brusselaars wraak

Zoals iedereen weet: aanbod creëert vraag. Ofwel: hoe meer asfalt, hoe aantrekkelijker de auto wordt. Zo kan de provincie de habitat blijven van de provincialen. Walen en vooral Vlamingen lijken mede daardoor wel met superlijm vastgeplakt aan hun geboortedorp. Wonen in Brussel? De gedachte alleen doet ze al naar de dokter hollen. En dan is de N-VA een prachtige conservatieve partij maar zoals de echte conservatieven in het Verenigd Koninkrijk hen nog maar eens moeten uitleggen: zorg voor het milieu ís conservatief.

Dus schaf zo gauw als mogelijk de ronduit krankzinnige fiscale voordelen op bedrijfswagens af. Twee van mijn buurmannen hebben net een nieuwe bedrijfswagen. Ze waren dief van de eigen portemonnee als ze dat niet zouden doen. De een heeft een Volkswagen, de ander een Audi. Beide van dezelfde fabrikant. U weet wel, die verkoopt u een milieuvriendelijke wagen waar dan een bruinkoolcentrale onder de kap blijkt te liggen. De buurmannen zijn beide gestopt met roken. Was het maar waar!

Maar zoals gezegd, wij Brusselaars hebben er iets op gevonden. We laten onze tunnels gewoon instorten. Niet in één klap, dat zou te gemakkelijk zijn. Gewoon, elke dag een brokje. Een beetje schrik aanjagen, meer niet. De verklaring van gisteren dat de Leopoldtunnel veilig is, is een bewuste misleiding van ons. De tunnels zijn in abominabele staat. Zij nemen namens de Brusselaars wraak. De tunnels wreken de stad - omdat er nooit naar is omgekeken. U zult gepijnigd worden. Net zolang tot u zult smeken per fiets, metro (de Vlaamse rand hoort uiteraard bij Brussel) of per waterstofbus de stad binnen te mogen. En dan bent u van harte welkom!

Meer opinie? Krijg elke woensdag en zondag onze Opiniemakers nieuwsbrief.

nieuws

zine