Opinie
Elke Boudry

Kinderen tot hun 13 jaar van de digitale boot afhouden? Dat zal niet helpen

1 Elke Boudry. © RV

Elke Boudry is communicatie- en projectcoördinator Mediawijs, het Vlaams kenniscentrum voor Digitale en Mediawijsheid van de Vlaamse Overheid.

Share

Veeleer dan hun kinderen iets te verbieden, kunnen opvoeders hen beter bij de hand nemen om samen het digitale pad te verkennen

Reclame op maat van kinderen anno 2000. Ouder en kind schuiven aan bij de kassa. Op ooghoogte staan allerlei felgekleurde snoepjes strategisch uitgestald. Het kind zeurt.

Fast forward naar 2018. Een kind zit weggezakt in de zetel op de tablet en installeert een nieuw spelletje. Allerlei toestemmingen worden gevraagd: locatie, adresboek, foto's... Ja, klik. Oké, klik... en spelen maar! Achterliggend worden allerlei gegevens verzameld over het surf- en zoekgedrag van je kind. Het krijgt in het (gratis!) spelletje al snel reclame op maat. Vlug een reclamefilmpje kijken in ruil voor extra levens? Check! En hop, een reclamebanner voor een leuk speelgoedje. Goed gezien? Wegklikken en voortspelen.

nieuws

zine