Mobiliteit
Stefan Stynen en anderen

Internationaal reizen met de trein moet even gemakkelijk worden als met je auto naar een buurland rijden

Pleidooi voor Europees sporen zonder grenzen

2 Een NMBS-trein raast door het station Brussel-Schumann. © BELGA

Stefan Stynen, TreinTramBus; Miguel Vertriest, Netwerk Duurzame Mobiliteit; Willy Smeulders, European Passengers’ Federation; Steven Clays, Trage Wegen; Joeri Thijs, Greenpeace; Géry Baele, Navetteurs.be; Simon November, Test-AankoopJuliette Walckiers, Inter-Environnement Wallonie

Het klimaat is sinds enkele maanden – excusez le mot – hot. We moeten minder vliegen en meer met de trein reizen. Terwijl het vrij verkeer van personen in Europa voor automobilisten al jaren vanzelfsprekend is, geldt dat helaas niet voor wie met de trein reist.

2 Stefan Stynen (TreinTramBus). © rv

Dat de binnenlandse trein een openbare dienst is, vinden we logisch. De NMBS vervoert je ieder uur voor een redelijke prijs naar Essen, Hamont, Welkenraedt, Quiévrain of De Panne, allemaal IC-eindpunten vlak voor de grens. In een eengemaakt Europa zou het toch een evidentie moeten zijn dat die treinen verder rijden naar respectievelijk Roosendaal, Weert, Aken, Valenciennes of Duinkerke, waar reizigers naadloos kunnen overstappen op een binnenlandse trein van onze buurlanden.

cult

zine