Opinie
Rolf Quaghebeur

Hoe politiek übercynisme het Brussels museumproject vergiftigt

"Wie dit verhaal van Kanal wil redden en er een écht iconische en verbindende plek van wil maken, moet terug naar de tekentafel", stelt Rolf Quaghebeur van ARGOS

3 Rolf Quaghebeur. © rv

Rolf Quaghebeur is directeur van de Brusselse kunstenorganisatie ARGOS Centre for Art and Media.

Share

Vragen over het waarom van de Franse partner of over artistieke of sociale visie werden op een bijna agressieve manier de kop ingedrukt

Niet alleen Brussel maar het hele land heeft baat bij een groot, internationaal, zichtbaar en nieuw museum voor hedendaagse kunst ('Ophef over kunstkolonisatie', DM 8/3). Daarover is iedereen hier in de hoofdstad het eens. De voormalige Citroën-site lijkt de geknipte plek om dit Kanal-project onderdak te bieden: het is een iconisch gebouw, omringd door een hoop cultuurinstellingen zoals het Kaaitheater, Argos, de KVS, het Théâtre National, De Centrale. De site is een boogscheut verwijderd van het toeristische centrum, in een divers en ondergewaardeerd deel van de stad.

Alle ingrediënten zijn aanwezig om een museum uit de grond te stampen dat in België zijn gelijke niet kent en waarvoor men ons in het buitenland zou benijden.

nieuws

zine