Opinie
Jeroen Baert

Google en Facebook zijn getransformeerd tot 'people farmers'

Jeroen Baert is computerwetenschapper aan de KU Leuven en stand-upcomedian.

1 Jeroen Baert. © rv

Cambridge Analytica is een Brits bedrijf dat volgens zijn website “data gebruikt om het gedrag van een publiek te veranderen”. Het biedt zijn diensten aan als 'election management strategies' en 'messaging and information operations': wat men in militaire kringen al enkele decennia 'psyops' noemt: psychologische operaties. Het verspreiden van massapropaganda om in te spelen op de emoties. Een mens zou voor minder een hoedje uit aluminiumfolie beginnen te vouwen.

De technieken die daarbij worden gebruikt lezen als een orgie van de technologie-buzzwords du jour: datamining! Machine Learning! Artificial intelligence! De technische details zijn vaag, maar het komt erop neer dat Cambridge Analytica in grote hoeveelheden data – verzameld en aangekocht – naar patronen zoekt waarmee ze bepaalde datapunten (in dit geval: internetgebruikers) kunnen indelen in zeer specifieke groepen, om zo aan politieke microtargeting te doen. De juiste boodschap bij de juiste persoon, op het juiste moment, voor een maximale impact. Big data is big business.

nieuws

cult

zine