Opinie
Matthias Dobbelaere-Welvaert

Dag liefste autobestuurder. Kijk je ook eens naar mij?

1 Matthias Dobbelaere-Welvaert. © rv

Matthias Dobbelaere-Welvaert is professor Copyright & Mediarights bij de Erasmushogeschool Brussel en managing partner bij deJuristen. Hij schrijft dit stuk in eigen naam.

Share

Het is kiezen tussen de wijsheid of vrijheid

De lente is begonnen. Donderdag stijgt het kwik naar 20 °C. Kop eraf, figuurlijk liefst, of de weg is opeens weer drukbezet met motorrijders, waar ze tijdens de winter vaak op één hand te tellen waren. Voor ‘jaarrijders’ of ‘daily riders’ als mezelf niet altijd de leukste periode. Je merkt dat veel seizoensrijders of niet-regelmatige rijders het toch opnieuw lastig hebben met de basis en vooral de gashendel, waardoor het begrip van de gemiddelde autobestuurder ook danig slinkt. Het creëert ook soms onbegrip tussen motorrijders zelf. Het is het einde van korte dagen, waarbij de donkere vroege avonden een prachtige tijd zijn. Het is immers een fluitje van een cent om op te vallen met bi-xenon lampen, waar regelmatig door autobestuurders op gefoeterd wordt (neen, het zijn geen grootlichten), of als je daar fan van bent, fluohesjes.

Open deur intrappen: motorrijden is niet iets voor mensen waarvan hun intellectuele capaciteiten op 100 procent draaien. De inherente risico’s en de blootstelling aan ongelukken maken dat een wijs mens geen twee gemotoriseerde wielen zal berijden. Het is echter kiezen tussen de wijsheid of vrijheid.

Share

Motorrijden is inderdaad best gevaarlijk, maar dat komt – helaas – nog altijd vooral door jullie, lieve autobestuurders

Motorrijden is inderdaad best gevaarlijk, maar dat komt – helaas – nog altijd vooral door jullie, lieve autobestuurders. Vooraleer je nu pruttelend tegenmoppert, even de cijfers erbij halen. In 50 procent van de ongevallen was de hoofdoorzaak van het ongeluk een menselijke fout van een automobilist. De belangrijkste factor is het niet, of te laat, opmerken van de motorrijder (70 procent). Dat is te wijten aan een gebrek aan aandacht van de automobilist, aan hindernissen die het zicht tijdelijk belemmeren en aan de beperkte omvang van een motor. 

Anderzijds, 37 procent van de valpartijen is te wijten aan motorrijders, door een gebrek aan ervaring, een gebrek aan de weg (België is geen topper qua wegen, later daarover meer) of simpelweg een stuurfout (een verkeerde inschatting van de scherpte van de bocht of overenthousiasme aan de gashendel) die iedereen weleens maakt.

Share

Toch komt het allemaal op hetzelfde neer: je vond het niet nodig om 100 procent van je aandacht bij het autorijden te houden

Het is makkelijk om de verantwoordelijkheid bij externe factoren te leggen. Je kent de weg misschien niet of ze is niet in goeie staat, de radio stond te luid, de filefilterende motorrijder had zijn grootlichten niet aan, je smartphone was belangrijker, je was gehaast, en ga zo maar verder. Ik heb ondertussen elk excuus al gehoord wanneer ik eens bonk op de zijruit van een achteloze bestuurder. Toch komt het allemaal op hetzelfde neer: je vond het niet nodig om 100 procent van je aandacht bij het autorijden te houden. Nochtans, aangrijpende verhalen genoeg in onze media, elke week wel eentje.

Niet dat ik je niet begrijp. Heel af en toe rijd ook ik auto (lezingen gaan geven met de motor, of op een feestje raken met twee, het is niet vanzelfsprekend op twee wielen). Ik erken de grootste afleiding van allemaal, smartphones die continue naar je aandacht dingen. Er zijn bijzonder goede applicaties te vinden die je smartphone vergrendelen tijdens het rijden (alles boven 10 km/uur). Je gps gebruiken op je smartphone is ook een optie, maar dan liefst niet tijdens het rijden je bestemming veranderen.

Ook iets waar toch af en toe verwarring rond bestaat: filefilteren is weldegelijk legaal. Dat houdt in dat motorrijders zich tussen de file mogen begeven, met een snelheid van maximaal 50 km/uur, en maximaal 20 km/uur hoger dan de gemiddelde snelheid van de andere voertuigen. En dat is niet alleen positief voor ons: elke motor die filefiltert impliceert ook één wagen minder in jullie file. 

Weet ook dat sinds september 2011 motorrijders gebruik mogen maken van de busstroken, mits er een onderbord bijstaat. Onder andere in Duitsland bestaat zoiets als een Rettungsgasse, waarbij bestuurders verplicht ruimte moeten laten voor prioritaire voertuigen (al is filefilteren wel illegaal in Duitsland). Helaas bestaat dat in België niet, en ontmoet ik af en toe een bestuurder die mij bewust blokkeert in de file, meestal met de neus van de wagen of het langzaam dichter bij de bestuurder naast hem rijden. 

Share

Als een motorrijder ten val komt door een bewuste actie van een autobestuurder in een file, is de juridische kwalificatie steeds poging tot doodslag

Nog even ter herinnering voor de Wat Als-fans: als een motorrijder ten val komt door een bewuste actie van een autobestuurder in zo’n situatie, is de juridische kwalificatie steeds poging tot doodslag. Beter even de ruimte geven dus. Aan alle sympathieke bestuurders die dat ook doen zonder het dreigement van het strafrecht: oprechte dank. In het geval je gevoelens van jaloezie zou voelen op zo’n moment, denk even aan je comfortabele wagen, met verwarmde stoelen en airco. Weinig benijdenswaardig, onze onhandige leren en stoffen pakken, koude vingers en voeten in de winters, of bezwete bovenlijven in de zomer.

De overheid is echter geen onschuldige ziel. Ik reis graag al eens met de motor, en deze zomer bracht de 8.000 kilometer durende trip mij overal in Oost-Europa. Het is beschamend om te moeten toegeven dat enkel in Servië en Roemenië de wegen er even slecht bijliggen als hier. West-Europese landen, maar evengoed Slovenië, Hongarije, Kroatië, Montenegro en ja, zelfs Bosnië-Herzegovina, doen het allemaal beter dan België. Vreemd, al die belastingen en slechte wegen. Ach, we zijn tenminste toch de 70-borden kwijt waardoor elke bestuurder niet vertrouwd met die bepaalde weg overal 50 rijdt. Goeie zaak, Ben.

Share

De belangrijkste regel: ga er vanuit dat elke autobestuurder je probeert om te leggen, letterlijk en figuurlijk

Het zou hypocriet zijn als ik hier niet even (seizoens)rijders aanspreek. De goede raad blijft nog altijd: volg een behendigheidstraining of zoek een dagje een circuit op (een trackday). De VAB geeft ook opfriscursussen. Als je motor een aantal maanden in de garage stof ligt te vergaren, is dat meer dan nodig. De belangrijkste regel: ga er vanuit dat elke autobestuurder je probeert om te leggen, letterlijk en figuurlijk. Als je dan denkt dat dat nogal paranoia overkomt, prima zo.

Kijk, de overgrote meerderheid van jullie zijn best sympathieke charels. Ik verdenk er quasi niemand van de weg op te gaan met de bedoeling om voor de lunch eens een motorrijder weg te maaien. De man die mij vorig jaar van mijn motor reed zonder ook maar een keer in zijn achteruitkijkspiegel te kijken, bracht me achteraf zijn uitvoerige excuses en was oprecht beschaamd over de ganse situatie. Was het zijn bedoeling? Uiteraard niet. Maar alsjeblieft, kijk rond, gebruik je aandacht (en je achteruitkijkspiegels) en laat je smartphone liggen. Ik, en vele motorrijders met mij, komen liever levend op onze bestemming aan.

Dankjewel, en veel veilige kilometers gewenst.

Meer opinie? Krijg elke woensdag en zondag onze Opiniemakers nieuwsbrief.

nieuws

cult

zine