Opinie
Bart Ipers

Bent u echt verbaasd over het leesniveau van onze kinderen, mevrouw Crevits?

De rampzalige resultaten van begrijpend lezen bij onze tienjarigen kenden een lange aanloop. Het is vijf voor twaalf: tijd voor actie!

2 Hilde Crevits op de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement van 6 december 2017. © Photo News

Bart Ipers is leerkracht Nederlands aan de freinetschool TintelStroom in Zoutleeuw.

2 Bart Ipers. © RV

Beste mevrouw Crevits,

U klonk oprecht verbaasd, bij het horen van de rampzalige resultaten van begrijpend lezen bij onze tienjarigen. Had u dat echt niet zien aankomen? Had u oprecht iets anders verwacht? Had u verwacht dat kinderen informatie uit een tekst kunnen halen als de basisvoorwaarde hiervoor (kunnen lezen!) voor zo veel kinderen niet of onvoldoende wordt gehaald? 

Nochtans kreeg u genoeg signalen: onlangs zelfs keurde u subsidies goed voor voorleessoftware voor kinderen met dyslexie. Helpt die software om kinderen te leren lezen? Is daar voldoende bewijs voor? Waar wel voldoende bewijs voor is: kinderen leren niet beter lezen door ze te labelen met 'dyslexie'. In 2012 verscheen het eindrapport van de EU High Level Group of Experts on Literacy.

nieuws

cult

zine