Vrijdag 27/01/2023

Zwevend Het Kanaal over

met enkel vleugels en een parachute hoopt stunter felix baumgartner van groot-brittannië naar frankrijk te vliegen

Calais

Eigen berichtgeving

Thea Swierstra

Zijn hobby's zijn klimmen, boksen en motorcross, maar ze geven Felix Baumgartner waarschijnlijk maar half zoveel kicks als de stunts die hij uithaalt. Als het weer het toelaat, springt de 34-jarige Oostenrijker morgenochtend in vrije val over Het Kanaal. Daarmee hoopt hij de vlucht over te doen van Louis Blériot, die als eerste de oversteek maakte door de lucht. Alleen doet Baumgartner het zonder vliegtuig of hulpmotor.

Als het niet te bewolkt is, het niet te hard waait en de wind goed staat, zal Felix Baumgartner morgenochtend proberen in vrije val Het Kanaal over te steken. Dat gebeurt zonder motor. De enige middelen waarover de Salzburger beschikt zijn een 1 meter 80 lange vleugel van carbon, een parachute en locatie- en monitoringapparatuur.

De bedoeling is dat Baumgartner in de vroege ochtend in Calais op het vliegtuig stapt dat hem naar de Britse kust zal brengen. Daar zal hij rond zes uur 's ochtends op 9.000 meter hoogte uit het toestel springen. In vrije val laat hij zich door de wind meevoeren naar Frankrijk. Op een kilometer hoogte gaat de parachute open en is het de bedoeling dat Baumgartner voet aan vaste wal zet in Cap Blanc Nez.

Dat de poging zo vroeg in de ochtend plaatsvindt, komt omdat het vliegverkeer over Het Kanaal speciaal voor de stunt wordt stilgelegd. "Op 9.000 meter hoogte zit je gewoon op het niveau waar er vliegtuigen vliegen", zegt An Vandamme van Jet Import, de importeur van Baumgartners sponsor Red Bull. "Baumgartner zal ook te zien zijn op de radarschermen."

De hele vlucht zal maar zo'n tien minuten duren. Dat betekent dat Baumgartner om de 35 kilometer brede watermassa over te steken zes meter vooruit moet vliegen voor elke meter dat hij daalt. Aanvankelijk zal hij een snelheid van 360 kilometer per uur halen. Maar door de stijgende luchtdichtheid zal dat al snel teruglopen naar 220 kilometer per uur.

Aan de poging van morgen is drie jaar voorbereiding vooraf gegaan. Baumgartner wilde niets aan het toeval overlaten. "Vertrouwen op geluk zou voor deze sprong dom en onprofessioneel zijn. Het is enkel als ik een oplossing heb voor elk probleem dat zich zou kunnen voordoen dat ik klaar zal zijn om deze vlucht te maken", zegt hij.

Zo heeft Baumgartner de vleugel uitgebreid getest. Dat gebeurde vastgebonden op een 450 pk Porsche 911 Turbo op de luchthaven van Salzburg. Doel was te weten te komen of de vleugel bestand was tegen de snelheden die de Oostenrijker haalt tijdens zijn vlucht. Verder zijn er tests geweest in een windtunnel.

Ook aan de conditie is gewerkt. Een ruimtedeskundige heeft een kracht- en uithoudingstraining opgesteld voor Baumgartner. Daarnaast heeft die in drukcabines van de Duitse luchtvaart zijn uithoudingsvermogen in extreem koude lucht met extreem lage zuurstof getest. De temperaturen op 9.000 meter hoogte liggen op een heldere juliochtend namelijk zo rond de min 55 graden Celsius.

Aangezien hij eigenlijk toch gaat vliegen, heeft de Salzburger ook nog een pilotentraining gevolgd. Met zijn stunt hoopt de Oostenrijker de eerste oversteek van Het Kanaal over te doen. Vierennegentig jaar geleden slaagde de Fransman Louis Blériot daarin, zij het met een vliegtuig.

Als liefhebber van extreme sporten heeft Baumgartner al heel wat stunts op zijn naam staan. Zo sprong hij eind 2001 van het Christusbeeld in het Braziliaanse Rio de Janeiro. Een andere opvallende daad was zijn duik van de 451 meter hoge Petronas-torens in Kuala Lumpur, Maleisië in 1999. Dat is de hoogste sprong ooit van een gebouw.

De stunt van de Petronas-torens vergde het nodige geduld. Basejumpen van dat gebouw is nogal moeilijk vanwege de strenge bewaking. Baumgartner heeft het gebouw daarom dagenlang geobserveerd. Hij keek onder andere hoe de veiligheidsbeambten werkten. Vermomd als zakenman met zijn parachute en camera in een aktetas is hij uiteindelijk tot op de 88ste verdieping geraakt. Vanaf een ruitenwasserskraan is hij vervolgens naar beneden gesprongen. Acht seconden later stond hij weer op de grond.

Voor de vrije val is Baumgartner volledig afhankelijk van het weer. Hij geeft zichzelf een maand de tijd om dat plan uit te voeren. Zolang zullen de Oostenrijker en zijn team in Calais blijven wachten op het ultieme moment. Zijn tent heeft hij al opgeslagen op vliegveld Louis Blériot...

Stuntman wil historische vlucht van Louis Blériot overdoen, maar dan zonder vliegtuig

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234