Dinsdag 11/05/2021

Zwartepieten over Beneluxtrein

De Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel zal op 14 december zoals gepland van start kunnen gaan. Maar erg vlot verloopt de samenwerking niet. Het vertrouwen tussen België en Nederland zit onder nul nadat Nederland de zwartepiet toegeschoven kreeg voor de Fyra-flop.

Het leek er lange tijd op dat de spoorlijn tussen Amsterdam en Brussel verlost was van de vloek van de Fyra. Misschien was het omdat de oude Beneluxtrein eindelijk zijn comeback zou maken, nadat hij in 2012 onder luid protest werd afgeschaft. Misschien was het omdat de Italiaanse constructeur AnsaldoBreda het kort geding tegen de NMBS en de Nederlandse NS had verloren. Feit is dat het de voorbije maanden opvallend stil bleef uit de hoek van de spoorwegen.

Tot die brief van de Nederlandse staatssecretaris Wilma Mansveld aan de Tweede Kamer. Daarin schrijft de politica dat de comeback van de 'Amsterdammer' lang niet zeker is.

Schuldige: de Belgische controledienst DVIS (Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen). Die moet de Nederlandse wagons goedkeuren voordat ze worden toegelaten op het Belgische spoor. "De rijtuigen voldoen aan de Europese regelgeving, maar de NS is nog in afwachting van de toelating in België." Volgens Mansveld zal de NS anders wel op eigen houtje een oplossing uitwerken voor de reizigers.

Alles komt goed. Die boodschap gooide de NMBS gisteren de wereld in. DVIS-directeur Thierry Breyne sloot zich daar schoorvoetend bij aan. Maar niet zonder gemor. "Wij hebben het Nederlandse dossier pas op 27 november ontvangen. Dat is tweeënhalve week voor de lancering van de trein, terwijl we normaal vier maanden nodig hebben om dat degelijk te controleren", zegt Breyne. Gelukkig gaat het volgens hem om een vrij eenvoudig dossier, waardoor alles volgende week in orde kan komen. "Maar de NS heeft grote risico's genomen door het zo laat in te dienen."

Een grensoverschrijdende spoorverbinding is normaal het toonbeeld van samenwerking tussen twee landen. De NMBS en de NS bewijzen opnieuw het tegendeel. Een van de zaken die moeilijk te verteren zijn voor de Nederlandse overheid, is de doortocht van ex-spoorbaas Marc Descheemaecker (N-VA) zondag in het Nederlandse actualiteitenprogramma Nieuwsuur.

Daarin kregen de Nederlanders opnieuw de zwartepiet toegespeeld voor het fiasco met de Fyra. Overigens komen Marcel van Silfhout en Andries van den Berg tot dezelfde conclusie in De Ontsporing, hun nieuwe boek over de Fyra.

Sinds het Fyra-fiasco staat de relatie tussen de NMBS en NS onder hoogspanning. De Belgische en Nederlandse spoorwegen hadden sinds 1996 een akkoord voor een internationale treinverbinding. Maar dat werd op 31 mei 2013 eenzijdig gekelderd door Descheemaecker.

De topman toonde toen een vernietigende reeks foto's van de gebreken aan de Fyra. Een strategische zet van Descheemaecker, waarmee zelfs de eigen partner NS in snelheid werd gepakt. Dat zijn onze noorderburen nog altijd niet vergeten.

Trager dan ooit

Als de Beneluxtrein op 14 december terugkeert, dan zal die heel wat trager rijden dan voor 12 december 2012, toen hij werd ingeruild voor de Fyra. Een rit van Amsterdam naar Brussel zal gemiddeld 3 uur en 21 minuten duren. Voor de afschaffing was dat nog 2 uur en 56 minuten. In 2009 was het nog een kwartier korter. De langere rittijd komt doordat de trein via Brussels Airport zal rijden. Maar ook omdat de NMBS er niet in slaagde om de trein in haar nieuwe dienstregeling in te passen. Daardoor komen er nog eens 10 minuten extra bij de reistijd. Die is nu langer dan de reistijd van lowcost langeafstandsbussen.

Momenteel rijdt er tien keer per dag een stoptrein tussen Den Haag en Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234