Zondag 20/10/2019

Zwart goud, rode prijs

Het concept 'de supermarkt' behoort tot de beste uitvindingen van de vorige eeuw. Dankzij deze magische bouwwerken vul je op één plaats een kar met verschillende spullen waarvoor je anders tientallen speciaalzaken moet aflopen. Alle sympathie voor kleine zelfstandigen, maar dit bespaart een hoop tijd en gedoe.

Een supermarkt straalt zelden gezelligheid uit, maar dat maakt niet uit. Charme zoeken we in tavernes en skihutten. Van een supermarkt verwachten we vooral dat we snel alle benodigdheden vinden en nog sneller weer buiten staan.

Er bevindt zich een Colruyt-filiaal op 900 meter van mijn huis. De grijze betonnen muren en de koude metalen rekken worden niet verstopt achter een sfeervolle inkleding. Dat geeft een uiterst betrouwbare en eerlijke indruk. De verpakkingen zijn meestal te groot en in de zomer vries je half dood in de fruitafdeling, maar verder geen klachten over hun manier van handel drijven.

Deze week viel mijn mond kortstondig open toen ik links van de gang met de sauzen en diverse pastasoorten een rekje met twaalf verschillende vinylplaten aantrof. Dit had ik nog nooit gezien. Stuk voor stuk klassiekers van legendarische artiesten als Elvis Presley, Michael Jackson, Leonard Cohen, Bob Marley, U2, Nirvana en AC/DC. De belangrijkste titels zaten reeds in mijn collectie, maar hier kon ik niet zomaar voorbijwandelen. Ik moest iets kopen.

Als deze eenmalige actie succesvol blijkt, breidt de winkelverantwoordelijke het assortiment misschien wel uit. Een winkel in Sint-Niklaas waar je diepvriespizza's, radijzen én vinyl koopt... Een mens mag dromen.

Ik kocht Racine carrée van Stromae voor 14,99 euro. Een prijs waar de kleine, gezellige muziekwinkels (in de grootsteden) spijtig genoeg niet aan kunnen. Mijn dochter houdt van Stromae en er is niets zo schattig als een elfjarige die voorzichtig een vinylplaat op een platenspeler legt. Twee dagen later bleken twee titels inmiddels uitverkocht. Hoopgevend voor de toekomst!

In Groot-Brittannië schoven er dit jaar ruim 4 miljoen vinylalbums over de toonbank. Dat is het grootste aantal in meer dan 25 jaar. De drie belangrijkste verkopers bleken Ed Sheeran en de twee Gallagher-broers. De heruitgave van Back to Black van Amy Winehouse en het debuut van Rag'n'Bone Man deden het ook prima.

Vinyl is uiteraard al lang meer dan een hype die in stand wordt gehouden door vierentwintig hipsters. Muziekliefhebbers vinden hun favoriete muziek online of via de diverse streamingdiensten. Streaming behoort tot de allerbeste uitvindingen van dit decennium. Toch kan het geen kwaad om de allermooiste plaatjes fysiek in huis te hebben. We zoeken iets tastbaars met een grote cover, foto's en onleesbaar kleine songteksten. Na drie nummers willen we uit onze luie zetel springen om de plaat om te draaien, zoals de mensen uit de vorige eeuw. Natuurlijk is de klank anders dan wat Spotify uit een Sonos laat knallen, maar je bent wel op een heel actieve, bewuste manier met muziek bezig.

De Britse supermarktketen Sainsbury's verkoopt al jaren vinylplaten. Ze persen zelf ook een reeks exclusieve verzamel-albums die het zeer goed doen. Ook Aldi bood ooit tijdloze albums op vinyl aan in Nederland en Australië van The Beatles, Rolling Stones en Johnny Cash.

Een stoffige muziekwinkel met een verkoper die tips geeft en verrassende ontdekkingen afspeelt zodra je een voet binnen zet, valt niet te evenaren, maar dat concept blijkt in deze tijd niet altijd even rendabel. Wie in een provinciestadje woont, moet soms blij zijn met de kleine dingen.

Voorlopig haal ik mijn hoop voor de toekomst uit een rekje met twaalf verschillende vinylplaten (waarvan het grootste gedeelte waarschijnlijk uitverkocht is op het ogenblik dat u dit leest) in mijn lokale supermarkt.

Hoop doet zich voor in verschillende gedaantes. En waar hoop is, vind je Nightclubbing van Grace Jones voor 14,99 euro en 48 antikalktabletten van Boni Selection voor 3,92 euro.

Hoop doet leven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234