Donderdag 20/02/2020

Politiek

Zwart-gele verkeerspalen waren "ook een vorm van territoriumafbakening"

Johan Sauwens.Beeld BELGA

Het herschilderen van verkeerspalen van wit-rood naar geel-zwart was "in de Vlaamse gordel rond Brussel ook een vorm van territoriumafbakening". Dat bekende oud-minister Johan Sauwens (eerst VU, later CD&V) vanmorgen in 'De Ochtend' op Radio 1. Maar zijn eerste bekommernis was de veiligheid, zegt hij. "Ook de slagbomen van overwegen zouden nog zwart-geel geverfd moeten worden."

Sauwens zat in de Radio 1-studio in het kader van de reeks 'Politieke krokodillen'. In een terugblik op zijn politieke carrière zei hij dat hij vooral zijn periode als de eerste Vlaamse minister van Openbare Werken "heel boeiend" vond. "We hebben onmiddellijk daarvan gebruik gemaakt om een nieuw verkeersbeleid in Vlaanderen uit te bouwen. Voor ons was verkeersveiligheid absolute prioriteit. Zo hebben we bijvoorbeeld de eerste rotonde aangelegd, aan het Gouden Kruispunt in Tielt-Winge dat vroeger een absoluut dodenkruispunt was."

In dat opzicht liet Sauwens ook de verkeerspalen herschilderen van wit-rood naar zwart-geel, een ietwat aangebrande keuze voor een notoir flamingant en VU'er. "Ik heb dat gedaan omwille van de veiligheid", zegt Sauwens daarover. "In bedrijven wordt zwart-geel gebruikt, overal ter wereld zijn de slagbomen van overwegen zwart-geel. Ik had het gezien in Singapore en Japan, en dus heb ik het hier ook gedaan omwille van de veiligheid. Ik denk dat ook de slagbomen aan de overwegen in ons land zwart-geel geverfd zouden moeten worden, gezien daar nog heel wat ongevallen gebeuren."

Beeld RTZ

Toch geeft Sauwens toe dat er ook iets anders meespeelde. "Ik ga niet ontkennen dat het ook een vorm van territoriumafbakening was in de Vlaamse gordel rond Brussel. Ik moet daar niet flauw overdoen: het kostte niks, het maakte deel uit van het jaarlijkse onderhoudsprogramma en ik heb in de richtlijnen rood-wit veranderd naar zwart-geel."

Jobs in België houden

Tegenwoordig houdt Sauwens zich met heel andere zaken bezig. Met zijn nieuwe technologiebedrijf Technolink wil hij "bouwen aan het bedrijf van de toekomst". "Ik ben ervan overtuigd dat we door verregaande automatisatie een aantal jobs in België kunnen houden en producten die nu in het buitenland gemaakt worden weer naar hier kunnen halen", zo zei hij op Radio 1.

Een van de producten waarover hij het heeft, is kaas. "In het rijpingsproces moet kaas regelmatig gekeerd worden. 100.000 kazen werden vroeger handmatig elke dag gedraaid. Nu gebeurt dat met onze robots."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234