Dinsdag 26/05/2020

Zware ruzie over verbod op wilde stakingen

Het recht om spontaan te staken bij overheidsbedrijven zoals de NMBS wankelt. Een rechtse wisselmeerderheid van CD&V, Open Vld en N-VA heeft daarover een wetsvoorstel goedgekeurd in de Senaat. Tot grote woede van regeringspartners sp.a en PS.

"Dit is een flagrante schending van het stakingsrecht." Dat sp.a-senator Leona Detiège niet blij is met het plan om wilde stakingen aan banden te leggen, is een understatement. De socialisten reageren verbolgen op het MR-voorstel dat in de Senaatscommissie Financiën en Economische Aangelegenheden werd goedgekeurd door een rechtse wisselmeerderheid. De socialisten waren tegen, maar N-VA leverde de nodige stemmen.

Concreet bepaalt de tekst dat het beheerscontract met de NMBS een verbod op wilde stakingen moet voorzien. Dat verbod geldt ook voor andere overheidsbedrijven zoals Bpost en Belgacom. Wie daar 'de continuïteit van de dienst' belemmert, riskeert een financiële sanctie. Een stap in de goede richting, vindt N-VA-senatrice Nele Lijnen: "Het kan niet dat treinreizigers gegijzeld worden door onaangekondigde acties."

Het verbod komt niet uit de lucht gevallen. Het is gebaseerd op het protocolakkoord tussen de spoorbonden en de NMBS-directie, dat in 2010 werd afgedwongen door Inge Vervotte (CD&V). Dat bepaalt dat een staking tien dagen vooraf moet worden aangekondigd, zodat er nog ruimte is voor crisisoverleg en zodat de reizigers tijdig verwittigd kunnen worden. "Met dit voorstel willen we niet het algemene stakingsrecht aantasten, wel de wilde acties van enkele lokale baronieën bij het spoor", reageert ex-spoorbaas Etienne Schouppe (CD&V).

Minimale dienstverlening

Maar volgens de socialisten is de stemming een regelrechte aanval op het stakingsrecht. Sp.a-senatoren Fauzaya Talhaoui en Detiège roepen de andere meerderheidspartijen op de stemming in de plenaire vergadering terug te schroeven. "Het verbod komt uiteindelijk neer op een verplichte minimale dienstverlening", zegt Detiège. Ze vreest voor chaos en onveiligheid op het spoor. "Om een trein veilig te laten rijden heb je veel volk nodig."

Ondertussen maakt de top van de sp.a zich sterk dat de goedkeuring in de Senaatscommissie nog terug te schroeven valt. Het voorstel moet nog naar de Kamercommissie en de plenaire Kamer.

Staatssecretaris voor Overheidsbedrijven Jean-Pascal Labille (PS) reageert bijzonder scherp op de "puur ideologische opoffering" van het sociaal overleg. "De rechtse senatoren hangen een zwaard van Damocles boven het hoofd van elke reiziger", stelt Labille. Hij vreest dat schadeclaims de NMBS, die zwaar afhankelijk is van subsidies, zouden droogleggen. "Als er toch een spontane staking zou uitbreken, zouden de NMBS en Infrabel geen financiële middelen meer ontvangen om hun taak van openbare dienstverlening te respecteren."

Ook ABVV-voorzitter Rudy De Leeuw reageert ongerust over de mogelijke gevolgen van het verbod.

>>12

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234