Donderdag 29/07/2021

Zware klap voor Belgische film

BRUSSEL

Volgens Peter Bouckaert van de Vlaamse Filmproducentenbond is de beslissing vooral erg omdat ING ‘zowel voor filmproducenten als investeerders een goede, professionele partner was’.

Sinds de financiële crisis is het bij ING back to basics. De bank besliste zich op zijn kernactiviteiten te focussen en daarbij valt nu één duidelijk slachtoffer: de tax shelter. Dat is een systeem waarbij bedrijven met fiscaal voordeel kunnen investeren in Belgische film- en tv-producties. Zij krijgen een vrijstelling van hun belastbare winsten ten belope van 150 procent van de bedragen die zij investeren. In 2008 werd zo tussen 60 en 80 miljoen euro opgehaald in ons land. Als de Belgische filmsector nu alive and kicking is, heeft dat veel te maken met de tax shelter. De federale overheid riep het systeem zeven jaar geleden via een wet in het leven en in 2007 startte ING als eerste bank met een tax shelter-product dat aan klanten werd aangeboden. Samen investeerden die klanten sindsdien in zo’n zestig Belgische film- en tv-producties, waaronder Firmin, Windkracht 10, Jes en De smaak van De Keyser. ING-persattachee Chantal Gelders beklemtoont dat de bank het systeem niet stopzet omwille van tegenvallende resultaten. “Sinds we met ons product startten, werd in totaal 30 miljoen opgehaald. Dat is meer dan we hadden verwacht. Toch stoppen we er nu mee, maar dat heeft louter te maken met ons voornemen onszelf terug te plooien op onze kernactiviteiten.” Ze voegt eraan toe dat ING België “uiteraard al haar verplichtingen, voorzien in de nog lopende contracten met klanten, blijft naleven.”“De beslissing van ING is een bijzonder slechte zaak voor de Belgische film”, zegt Pierre Drouot, intendant van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF). “Het is de eerste duidelijke bevestiging van een tendens die eind vorig jaar al zichtbaar werd. Toen bleek dat het geld dat met tax shelter werd opgehaald, een ernstige terugval kende. Ik hoop alleen dat dit teken duidelijk genoeg is om het idee om tax shelter ook naar andere domeinen, zoals sport of beeldende kunst, uit te breiden, voorlopig op te bergen. Dat zou voor de filmsector bijzonder negatief kunnen uitdraaien.” ING was volgens Drouot een “belangrijke speler in het hele tax shelter-systeem.” “Vooral omdat zij het spel speelden naar de geest van de wet. Zij waren niet alleen bekommerd om hun investeerders, zoals sommige andere platformen, maar evenveel om de Belgische filmsector.” Dat beklemtoont ook Peter Bouckaert, de voorzitter van de Vlaamse Filmproducentenbond. “ING hanteerde zowel wat voor de filmproducenten als de investeerders een erg transparant systeem. Zij stelde het dan ook op in samenspraak met de filmsector. De komst van ING in de tax shelter-markt is een belangrijk signaal geweest. Dankzij de bank, en ook dankzij Dexia en Fortis die volgden, werd de tax shelter in België volwassen. De bank was zowel voor filmproducenten als investeerders een goede, professionele partner en het is zonder meer slecht nieuws dat we die nu verliezen.”

Meer financiers nodig

Toch nuanceert Bouckaert het effect van ING’s beslissing op de Vlaamse film. “In Wallonië zullen ze de gevolgen veel harder voelen. In Vlaanderen wordt bij tax shelter vaker zonder intermediair geregeld, maar rechtstreeks tussen filmproducenten en investeerders. Wellicht komt dat omdat de sector in Vlaanderen minder versnipperd is dan in Wallonië. Meestal gaat het om grote productiebedrijven met alle knowhow rond tax shelter in eigen huis. Ondanks de huidige financiële crisis ondervinden we hier ook relatief weinig problemen. Wel is het zo dat we, omdat er kleinere bedragen worden geïnvesteerd, meer financiers nodig hebben. Maar voorlopig vinden we die nog steeds. Er is dan ook nog een grote groeimarge. Van alle Vlaamse bedrijven kent er zo’n 10 procent het systeem. Er rest dus nog 90 procent onontgonnen terrein.” Pierre Drouot van het VAF is minder optimistisch. “Ik hoor stemmen voorspellen dat we met de financiële crisis het ergste nog niet hebben gehad en dat we ons vanaf de tweede helft van 2009 aan nog desastreuzer gevolgen kunnen verwachten. Dat stemt mij niet hoopvol. Zeker niet nu we een partner verliezen die nog echt aan de belangen van de filmmakers dacht.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234