Maandag 03/10/2022

"Zwalpende chauffeur onderscheppen? Sorry, geen tijd"

null Beeld photo_news
Beeld photo_news

"Verkeersslachtoffers moeten vaak érg lang op ons wachten. En als we dan eindelijk arriveren, moeten we meteen weer weg naar een ander ongeval. Omdat er gewoon geen andere collega's zijn", zegt Rudi Conings (55) van de wegpolitie Bertem. "De burger die hulp nodig heeft, begrijpt dat niet. En eerlijk: ik ook niet."

BJORN MAECKELBERGH

Rudi Conings werkt sinds 1986 bij de wegpolitie van Bertem, Brabant. Al dertig jaar schuimt hij in snelle politie-Volvo's snelwegen af om hulp te bieden bij ongevallen, maakt hij deel uit van politie-escortes voor vips en rijden hij en zijn collega's mee in wielerwedstrijden. Hij ziet met lede ogen aan hoe collega's vertrekken en er weinig of geen nieuwe bijkomen. Als afgevaardigde van de politievakbond VSOA durft hij vlakaf te zeggen wat de meeste van zijn collega's denken maar niet mogen zeggen: "De onderbemanning bij de wegpolitie was nooit zo erg."

De grootste problemen situeert hij in Antwerpen, Brabant, Oost-Vlaanderen en Henegouwen. "Absolute uitschieter is de verkeerspost Oudergem, nabij Brussel. Daar kampen ze met een personeelstekort van 60 procent. In de naburige verkeerspost Reyers werkt er half zoveel personeel als nodig."

En die onderbezetting voélen ze. "Omdat er niemand anders was, schoten een collega en ik donderdag nog onze collega's te hulp voor een ongeval op de Brusselse Ring. Dat is buiten ons werkgebied, maar solidariteit moet er zijn. Helaas is dat ten koste van het werk in de eigen zone. Want toen mijn collega en ik daar op de Ring stonden, piepte onze politieradio: 'Ongeval in Bekkevoort. Beschadigde voertuigen en brokstukken versperren alle rijstroken.' Bekkevoort, da's ons werkgebied, maar vanop de Brusselse Ring wel meer dan 60 kilometer verderop. Gevolg: de slachtoffers hebben 45 minuten op ons moeten wachten. Normaal zijn we daar binnen enkele minuten. In afwachting van onze komst werd de ellende alleen maar groter", zegt hij. "We doen niets anders meer dan van het ene ongeval naar het andere rijden. Daarbij moeten we keuzes maken."

Conings verwijst naar een incident waarbij hij - alweer - buiten zijn zone een handje toestak en er een nieuwe noodoproep binnenkwam. "Wij stonden in Grimbergen en er liep een alarm binnen voor een hold-up in Rotselaar. Da's 80 kilometer verder! Er was niemand die ter plaatse kon gaan. Achteraf bleek dat een pompbediende het alarm per ongeluk had geactiveerd. Maar dat weten we niet op voorhand, hé. Wat als het een echte overval was?"

undefined

Frustrerend

"Op deze manier is het frustrerend werken", zegt Conings. "We willen de mensen wel helpen, maar kunnen dat niet met de huidige bezetting. Het gebeurt dat we een buitenlandse trucker helpen bij het invullen van een Europees aanrijdingsformulier. Maar dat moeten we dan even snel weer staken voor een ongeval met gekwetsten op een andere plaats. Altijd is het schipperen. Laat staan dat we als politie nog preventief kunnen werken. Tijd voor gewone verkeerscontroles op onverantwoord gedrag en zwaar vervoer is er al lang niet meer. Verantwoordelijke burgers die ons melden dat er een zwalpende chauffeur over de snelweg rijdt of een trucker gevaarlijk inhaalt op het linkervak: sorry, geen personeel en geen tijd. Mensen zeggen soms: 'De politie is er enkel om ons te pakken. Als je ze zelf nodig hebt, zijn ze er niet.' Het erge is: ze hebben gelijk."

undefined

Mensenhandel

Conings en zijn collega' verwijten hun rechtstreekse bazen weinig. "Onze baas wil ook vooruit, maar hij wordt van hogerhand afgeblokt. Wij zijn geen prioriteit. Leg dat maar eens uit aan de mensen op de baan." Intussen gaat het van kwaad naar erger in de zone waar hij werkt. "De gouverneurs van West-Vlaanderen en Luik hebben hun snelwegparkings gesloten in de strijd tegen de mensenhandel. Gevolg: die illegalen zakken nu elke nacht naar onze parkings af om op een vrachtwagen te geraken. Ook dat vergt heel wat energie en tijd die we niet kunnen gebruiken voor het gewone politiewerk."

Conings zegt dat er al bescheiden acties waren om beterschap te vragen aan de politietop. Of er stakingsacties komen, wil hij niet kwijt. "We willen eigenlijk maar één ding: voldoende collega's zodat we ons werk naar behoren kunnen doen." De federale politie laat enkel weten dat men er op de hoogte is van de problematiek. "De directie blijft evenwel investeren in het verhogen van de veiligheid op de autosnelweg", zegt woordvoerder Sandra Eyschen.

undefined

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234