Woensdag 05/08/2020

zwakke punten

Volkswagen deed de berichten in de 'Financial Times' over de sluiting gisteren af als pure speculatie

n Hoge loonkosten: in Duitsland gingen de vakbonden vorig jaar akkoord met een loonstop. In ruil krijgen 103.000 VW-werknemers de komende jaren, tot 2007, werkzekerheid. In ons land is er echter een loonnorm van ongeveer 4,5 procent afgesproken, waardoor de Belgische arbeiders de komende jaren meer zullen kosten dan de Duitse. De federale regering heeft wel al aangekondigd dat ze de kloof zal proberen weg te werken.

n De verkoop: de nieuwste generatie van het succesmodel Golf presteerde vlak na de lancering ondermaats. Volkswagen zag zich verplicht om grote kortingen uit te schrijven. VW was ook tamelijk traag met de ontwikkeling van nieuwe nichemodellen, zoals de compacte monovolume of de luxejeep. Volkswagen heeft op heel wat Europese markten ook te maken met felle concurrentie van Renault en de PSA-groep.

n Onzekerheid over productie: de Europese automarkt is de meest concurrentiële ter wereld. Tegelijk kampt de Europese auto-industrie al een jaar of vijf met overcapaciteit. Daardoor schommelt de productie sterk. Dat is voelbaar in fabrieken zoals die van Vorst, die erg afhankelijk is van de productie in de andere VW-fabrieken.

sterke punten

n Kwaliteit: de vestiging van VW in Vorst staat algemeen bekend om haar hoge productiekwaliteit.

n Flexibiliteit: VW Vorst kan verschillende modellen produceren, en er wordt voortdurend gesleuteld aan de productiviteit, de fabriek staat bekend om haar grote flexibiliteit. Het is ook een van de jongste VW-vestigingen, ze werd in de karen zeventig opgericht en er werd vooral in de jaren tachtig enorm geïnvesteerd in flexibele productie.

n Automotive Park: Volkswagen Vorst haalde einde vorig jaar een investering binnen in een nieuw bedrijvenpark. Dat Automotive Park zal de belangrijkste toeleveranciers kunnen huisvesten en een fikse kostenbesparing meebrengen, omdat de toegeleverde onderdelen over een veel kleinere afstand vervoerd zullen moeten worden. Met het Automotive Park is een investering van 35 miljoen euro gemoeid.

n Akkoorden over productie: VW heeft volgens de vakbonden een akkoord met de directie waardoor productiedalingen- en stijgingen verdeeld worden over de Europese VW-fabrieken.

Waarom VW Vorst niet zomaar verdwijnt

Nu Volkswagen kreunt onder fraudeschandalen en aanhoudende besparingen duiken weer berichten op over een mogelijke sluiting van VW Vorst. De Brusselse fabriek van de Duitse autobouwer zal echter niet zomaar verdwijnen, al heeft VW Vorst wel degelijk zwakke punten.

Brussel

Eigen berichtgeving

Freek Smets

De gezaghebbende zakenkrant Financial Times schreef gisteren dat de toekomst van de Volkswagen-fabriek in Brussel in gevaar is. De nieuwe topman van VW, Wolfgang Bernhard, had in een interview met het weekblad Der Spiegel gezegd dat hij fabriekssluitingen en ontslagen niet uitsluit nu het bedrijf zwaar aan het besparen is. VW kampt zoals bekend met een slabakkende verkoop en moet de komende drie jaar 4 miljard euro besparen.

Ook de fabriek van VW in de Brusselse gemeente Vorst ontsnapte niet aan de besparingsdrang. In november vorig jaar moesten de vakbonden er tweehonderd afvloeiingen slikken in ruil voor de bouw van een bedrijvenpark vlak naast de fabriek, waar binnenkort de belangrijkste toeleveringsbedrijven gevestigd worden. Vorige maand kondigde VW aan dat het de productie van het kleine model Lupo zou stopzetten in Vorst, wat nog eens 150 tot 200 banen zal kosten. Niet lang daarna was het alweer raak. De directie wil nu ook de weekendploeg in de fabriek afschaffen, waardoor nog eens zo'n 550 banen op de tocht komen te staan.

Volkswagen deed de berichten in de Financial Times gisteren af als pure speculatie. De Duitse directie ontkent met klem dat ze beslist heeft bepaalde vestigingen op te doeken. "Het is ook niet de eerste keer dat er in de pers berichten verschijnen over een mogelijke sluiting van VW Vorst", zegt Jan Van der Poorten van de socialistische vakbond ABVV. "We hebben na het bericht in de Financial Times contact gehad met de directie in Duitsland. Daar deed men het bericht af als speculatie van een journalist."

Toch blijven de berichten over sluiting van VW Vorst hardnekkig de kop opsteken. Amper een half jaar geleden schreef het Mexicaanse blad Milenio nog dat Vorst zou sluiten ten voordele van een nieuwe VW-fabriek in Mexico. VW Vorst wordt door specialisten vaak het zwakkere broertje van de Europese productievestigingen van VW genoemd.

De fabriek in België is al van bij haar oprichting in de jaren zeventig de plaats waar de restproductie van de zes andere fabrieken terechtkomt. Dat kan zowel een voor- als een nadeel zijn. Kunnen Wolfsburg en de andere Duitse vestigingen de productie niet aan, dan steekt Vorst een tandje bij. Maar als de productie weer daalt, is Vorst de eerste fabriek waar de klappen vallen. Dat werd recent nog duidelijk toen beslist werd de productie van de Lupo stop te zetten in België. De Lupo moest ook wijken voor de goedkope VW Fox, die vooral in Brazilië gemaakt wordt.

"Maar sluiting van de fabriek in Vorst lijkt me onwaarschijnlijk", zegt van der Poorten. "In de Europese ondernemingsraad is immers afgesproken dat productiedalingen gespreid worden over alle vestigingen, dus ook over Vorst. Zeggen dat Vorst het zwakke broertje is binnen Volkswagen, is ook overdreven. De fabriek kent een enorme flexibiliteit, en bovendien is de kwaliteit van de productie er erg hoog."

Ook de investering in het bedrijvenpark is volgens de Brusselse werkgeversfederatie VOB en volgens Agoria een teken dat VW nog steeds gelooft in zijn Belgische fabriek. "Volkswagen Vorst zullen ze niet met één pennentrek opdoeken, zoals indertijd gebeurd is met Renault Vilvoorde", zegt Frans De Keyser van VOB. "Maar het blijft wel zo dat de stijgingen en dalingen in de productie zich er laten voelen. Eigenlijk is VW Vorst de schokdemper van de VW-groep."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234