Zaterdag 08/05/2021

Standpunt

Zwakke mediagebruikers komen er bekaaid van af in dit VRT-besparingsplan

null Beeld ZAK
Beeld ZAK

Bart Eeckhout is commentator bij De Morgen.

Prettig is het nooit wanneer een bedrijf stevig moet besparen. Als zich op die sanering een vertrouwensbreuk tussen management en werknemers ent, zoals bij de VRT het geval schijnt te zijn, dan kan het verzet snel oplaaien. Vergelijk je de inspanning die de omroep moet leveren met die van andere overheidsdiensten of mediabedrijven, dan is de besparing evenwel niet buiten proportie.

Is de uitgestippelde besparingsstrategie ook een verstandige? Vanuit het standpunt van de VRT-gebruiker ben je geneigd te zeggen van niet.

Dat met name de hakbijl valt bij het regionale aanbod van Radio 2, valt moeilijk te verdedigen. Precies met die ontkoppeling voegt de VRT iets toe aan het bestaande media-aanbod. Bovendien zijn net die programma's populair bij een ouder, door andere media ondergewaardeerd publiek. Het is een publiek dat niet makkelijk de weg zal vinden naar het lokaal aanbod van krantensites.

Nog vreemder is het dan dat Studio Brussel en MNM de besparingsdans ontspringen. Daar is maar één eerlijk argument voor: deze op de 'actieve doelgroep' gerichte zenders zijn erg gewild bij adverteerders, regionale radio veel minder. Dat is een bij uitstek commercieel argument, dat haaks staat op de kerntaak om de omroep van álle Vlamingen te zijn.

Zwakke mediagebruikers komen er ook elders bekaaid van af in dit besparingsplan. Kinderen bijvoorbeeld. Er is niets mis mee om de generatie digital natives nog meer naar het digitale Ketnet te leiden. Toch klinkt dit ook als een voorspelling dat de VRT voortaan minder gaat investeren in eigen, creatieve (dure) kinderproducties. Ook de cultuurliefhebber deelt alweer in de klappen, met de fusie van de cultuurredacties van Radio 1 en Klara. Als redacties moeten fuseren, dan is het meestal niet om te groeien.

Vele VRT-minnende 'meerwaardezoekers' kijken nu al met lede ogen naar de kaalslag op Canvas. Een besparingsbeluste directie en een elitair netmanagement lijken er een dodelijk bondgenootschap te vormen om elk drempelverlagend programma dat kijkers dreigt te halen (en een beetje geld kost) van de zender te bannen. Het is enkel nog wachten op een heruitzending van Container, in primetime. Fijn hoor, al die prijswinnende documentaires, maar een zender die dagelijks moet knokken voor honderdduizend kijkers installeert de hakbijl voor zichzelf. Amper twee weken na de herlancering zit Canvas op een riskant, nauw spoor.

De VRT zegt zich terug te plooien op zijn kerntaken, maar toch vooral voor de commercieel interessante actieve doelgroep van 18 tot 54 jaar. Dat is het ware drama van dit besparingstraject. Als de publieke omroep al de interesse verliest in ouderen, jongeren, cultuur- en sportliefhebbers, wie zal deze Vlamingen dan wel nog bedienen?

Bart Eeckhout. Beeld Wouter Van Vooren
Bart Eeckhout.Beeld Wouter Van Vooren
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234