Maandag 25/01/2021

Zwaar gelobby voor de zoete zaak

Hoeveel calorieën, suikers, vetten en zout zitten in een pot choco of in een blik cola? Als het van Europa afhangt, moet dat in één oogopslag te zien zijn op de verpakking. Het Europees Parlement bepaalt volgende week welke informatie er op de etiketten moet staan. De producenten van zoete en calorierijke voeding schakelen hun lobbymachine een versnelling hoger.

Een twistpunt tussen de voedingsbedrijven en de Europese parlementairen is of je de calorieën per portie of per 100 gram moet vermelden op de verpakking. “Per portie, want dat is de meest relevante informatie voor de consument. We consumeren met zijn allen geen 100 gram, we consumeren porties”, vindt zowel de Belgische voedingsfederatie Fevia als zijn Nederlandse tegenhanger FNLI.

“Het grote probleem daarmee is dat je dan de industrie zelf laat bepalen wat een ‘juiste’ portie is”, zegt het Nederlandse europarlementslid Esther de Lange (CDA). “Door creatief met verpakkingen te werken, kan de producent de consumenten bovendien een verkeerd beeld geven.” Nog een heikel punt: wat komt er aan de voorkant van de verpakkingen? Alleen het aantal calorieën en de ‘aanbevolen dagelijkse hoeveelheid’ of ook het percentage suikers, zouten en vetten? De marketeers van supermarktproducten huiveren bij de gedachte dat hun etiket vol zal staan met gezondheidscijfers.

“Eén cijfer op de voorkant, meer niet”, vindt topman Chris Moris van Fevia de beste oplossing. “Anders wordt het veel te ingewikkeld. Op de achterkant kan alle andere informatie gegeven worden.”

De voedingsbedrijven doen er alles aan om de komende Europese regels af te zwakken. “Bedrijven gaan erg ver in het benaderen van parlementsleden, maar we zijn grote jongens en meisjes. We kunnen daar wel mee om”, zegt de Lange. “Sommige chocoladeproducenten gaan erg fanatiek te keer. Ze dringen door tot in onze vergaderingen. Zo legde een chocoladebedrijf in onze laatste commissievergadering over de kwestie briefjes op de bureaus van de parlementairen. Met lobbyen op zich is niets mis, maar keer op keer je standpunt herhalen is nergens voor nodig. We zijn er al een jaar grondig mee bezig. We weten heus wel wie voor welk standpunt staat.”

Het gelobby om de etiketten houdt verband met het toenemende belang van suiker in onze voeding. Het Duitse weekblad Stern leidt uit nieuw wetenschappelijk onderzoek af dat de consumptie van suiker de voorbije decennia spectaculair is gestegen en noemt suiker “de nieuwe volksdrug”.

Een Duitser consumeert gemiddeld 24 kilo suiker per jaar, tegenover amper 3 kilo per jaar vijf generaties geleden, zo blijkt uit de studie. Dat komt omdat in tal van supermarktproducten veel grotere suikerhoeveelheden zitten dan wat de klant vermoedt. In een literfles Coca Cola zit het equivalent van veertig suikerklontjes, in een pot van 400 gram Nutella zelfs 78 klontjes, zo blijkt uit het Stern-onderzoek.

“Uit onze cijfers blijkt dat de inname van suiker in België de afgelopen jaren constant is gebleven”, reageert Subel, de belangenorganisatie van Tiense Suiker en de Suikergroep. “Suiker is ook maar één ingrediënt. Het is niet de hoeveelheid suiker, maar het aantal calorieën per dag dat de cruciale variabele is. We zijn trouwens supporter van transparante voedingsetiketten, liefst met indicaties per portie.”

Volgens zijn website organiseerde Subel, samen met de vereniging van Belgische bietenplanters, de voorbije jaren diverse informatiesessies “die het grote publiek moeten informeren over de essentiële rol van suiker in een gezonde levensstijl.”

De consumentenorganisatie Oivo staat kritisch over zulke inspanningen van wat zij de “suikerlobby” noemt en beklemtoont dat “geraffineerde suikers niet nuttig zijn voor ons lichaam en geen essentieel bestanddeel vormen van een gezond dieet.”

Miljardenbusiness

“De suikerlobby is een miljardenbusiness waartegen ik weinig kan beginnen”, zegt gezondheidscoach Sonja Kimpen in Het Nieuwsblad. Volgens sommige nutritionisten, zoals de Amerikaanse activiste Marion Nestle, veegt de voedingsindustrie de nefaste impact op de volksgezondheid bewust onder de mat.

“Die kritiek is overtrokken. We hebben als sector jaren geleden al de voedingsbedrijven aangeraden om het aantal calorieën op de verpakking te zetten”, zegt Chris Moris van Fevia. “Suikers en vetten zijn de normale basisingrediënten van veel producten. Een limiet zetten op het percentage suiker is onzinnig. Het lijkt ons beter de correcte informatie te geven en daarna een beroep te doen op de zelfdiscipline van de consument.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234