Zaterdag 15/05/2021

Zullen Britse kippen Amerika veroveren?

Vandaag begint de Britse animatiefilm Chicken Run aan zijn bioscoopcarrière in de States. Het wordt dus een spannend zomerweekend voor regisseurs Nick Park en Peter Lord, want nu, middenin het belangrijkste Amerikaanse bioscoopseizoen, wordt het antwoord verwacht op de vraag of het grote publiek daar in de ban zal raken van hun typisch Britse sense and sensibility.

Brussel / Los Angeles

Eigen berichtgeving

Jan Temmerman

Ze kunnen er waarschijnlijk gerust in zijn, want Chicken Run werd gefinancierd door de Hollywood-studio DreamWorks, die de film ook wereldwijd (behalve in Europa) distribueert en daarvoor een grootschalige reclame- en merchandisingcampagne heeft opgezet. De eerste reacties in de Amerikaanse pers op dit in klei-animatie gerealiseerde curiosum zijn niet zomaar positief, maar laaiend enthousiast. 'A triumph of claymation' is slechts één van de jubelende uitspraken.

Nick Park en Peter Lord zijn de creatieve krachten achter het succesverhaal van de Britse, in Bristol gevestigde filmstudio Aardman Animations Ltd., die vooral bekend werd door de Wallace and Gromit-filmpjes. Voor The Wrong Trousers ('94) en A Close Shave ('96) kreeg Park toen telkens een Oscar. Hij had eerder al zo'n beeldje gewonnen met zijn korte film Creature Comforts in '91 en sindsdien was Hollywood uiteraard geïnteresseerd geraakt in die kleine Britse filmstudio. Een medewerker die in '94 bij Aardman kwam werken, herinnert zich hoe hij daar indertijd een hapklaar contract van Disney zag liggen, goed voor drie films. Het contract werd nooit ondertekend.

De Aardman-studio wou zijn artistieke onafhankelijkheid niet zomaar prijsgeven en uiteindelijk werd hen dat blijkbaar voldoende gegarandeerd door Jeffrey Katzenberg, die bij DreamWorks reeds verantwoordelijk was voor de animatiefilms Antz en The Prince of Egypt. In een vroeger leven aasde Katzenberg reeds van bij Disney op de Aardman-boys, maar hij vertrok daar in het midden van de jaren '90 om naderhand, samen met Steven Spielberg en David Geffen, een nieuwe Hollywood-studio te beginnen. Met DreamWorks, dat hen rustig in Bristol liet werken, wilde Aardman dus wél in zee voor een zogenaamde five-picture deal. De eerste werd deze Chicken Run en inmiddels staat ook een claymation-versie van het sprookje The Tortoise and the Hare (De Schildpad en de Haas) op stapel. Zelf droomt Katzenberg ervan om Nick Park een langspeelfilm rond de excentrieke Britse uitvinder Wallace en zijn even loyale als stilzwijgende hond Gromit te laten maken. De kippetjes uit Chicken Run zijn evenwel totaal nieuwe personages. Ze bevinden zich, ergens in de jaren '50, op een kippenboerderij in het Engelse Yorkshire, waar ze door toedoen van Ginger the Chicken (stem van Julia 'Absolutely Fabulous' Sawalha) tot het besef komen dat het leven toch wel meer te bieden moet hebben dan eieren leggen en dan eindigen in een kippenpastei. Er worden allerlei ontsnappingsplannen gesmeed, maar om het echt te doen lukken, hebben ze toch de hulp nodig van Rocky the Rooster (stem van Mel Gibson), een Amerikaanse haan die reeds eerder uit een circus ontsnapte. Het concept van Chicken Run is losjes gebaseerd op het genre van de zogenaamde prisoners-of-war-films, met The Great Escape als meest klassieke voorbeeld.

De dialoog bevat een aantal typische Britishisms, zoals 'I didn't do owt' (Ik heb niets gedaan) of 'Chocks away!', waarvoor de Amerikanen eerder 'Let's go!' zouden gebruiken. Maar Katzenberg is er gerust in: "Begrijpen we letterlijk wat er gezegd wordt? Neen. Begrijpen we de betekenis? Ja.". Ook de publicitaire slogans schrikken niet terug voor een woordspeling meer of minder, zoals Poultry in Motion, A Few Good Hen en ook nog Chicken: Impossible.

Chicken Run wordt eind dit jaar in de Belgische bioscopen verwacht.

Aardman-boys wilden niet in zee met de Disney-studio

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234