Dinsdag 12/11/2019

Zuidpoolavonturen

'South: The Race to the Pole', National Maritime Museum

Wie zette voor het eerst voet op de zuidpool in hartje Antarctica? De Belgische poolreiziger Dixie Dansercoer was het in elk geval niet, wat diens prestaties daarom uiteraard niet minder maakt. Om te achterhalen wie het dan wel was hoeft u bij gebrek aan encyclopedie of internetaansluiting niet naar het barre Antartica, een trip naar het Londense National Maritime Museum kan volstaan. Daar loopt vanaf vandaag de tentoonstelling 'South: The Race tot the Pole'.

Voor het eerst vertelt een tentoonstelling het ijzingwekkende verhaal van de Britse en Noorse zuidpoolexpedities aan het begin van de 20ste eeuw. Het is het verhaal van drie - nog steeds tot de verbeelding sprekende - helden en hun verwoede pogingen om als eersten de zuidpool te bereiken: captain Robert Falcon Scott (1868-1912), kapitein Roald Amundsen (1872-1928) en Sir Ernest Shackleton (1871-1922). Scotts sledevlag, overschoenen en dagboek met zijn laatste woorden geschreven op 29 maart 1912 herinneren aan de onfortuinlijke Britse expeditie met de Terra Nova (1910-1913). Andere blikvangers zijn Amundsens bontpak en de Noorse sledevlag die op de zuidpool wapperde tijdens de geslaagde expeditie met de Fram (1910-1912), en het scheepskompas van Shackleton, dat hij, na zijn poging om het Antarctische continent over te steken met de Endurance (1914-1917), gebruikte tijdens zijn 1300 km lange terugreis naar veiliger oorden in de James Caird.

De meeste van deze persoonlijke voorwerpen, tot hier toe zelden of nooit tentoongesteld, zijn afkomstig uit het National Maritime Museum, The Scott Polar Research Institute, het Noorse Fram Museum en diverse privé-verzamelingen.

'South: The Race to the Pole' loopt nog tot 30 september 2001 in het National Maritime Museum, Greenwich, SE10 London. Elke dag van 10 tot 17 uur. Toegang: £7.50/6. Catalogus: £13. IN: www.nmm.ac.uk

Japans sentiment

'Voyage Sentimental', Centre National de la Photographie

Terwijl de zomer nog niet eens helemaal voorbij is, tenminste dat hopen we, kijkt het Centre National de la Photographie in Parijs al uit naar het najaar. De maand november is er traditiegetrouw 'Mois de la Photo'. Omdat het wachten hen kennelijk bijzonder zwaar valt, hebben ze alvast, en dit in het kader van diezelfde Mois de la Photo, een retrospectieve over de Japanse fotograaf Nobuyoshi Araki geprogrammeerd. De opening vond gisteren plaats.

De retrospectieve behelst zijn reeksen 'Flowers', 'Tokyo Nostalgy', '90's Diary', 'Polymandra', 'Araki's Paradise', 'Close Range', 'Sentimental Journey' en een aantal nog niet vertoonde werken. Met 'Sentimental Journey', het nietsverhullende fotografische verslag van zijn huwelijksreis met Yoko in 1971, begon de carrière van deze uit Tokyo afkomstige zestiger. Met deze reeks was meteen de toon gezet: zijn oeuvre bestaat voornamelijk uit intieme fotodagboeken. Na Yoko's dood in 1990 zou Araki zich volledig concentreren op zijn lievelingsthema's: Tokyo, vrouwen, sex, degradatie en dood. En dat levert hem bij de publicatie van Journal d'un photographe fou in 1992 een fikse boete op voor zijn als pornografisch bestempelde foto's.

'Voyage Sentimental' loopt nog tot 27 november in het Centre National de la Photographie, 11 rue Berryer, Parijs. Elke dag, behalve dinsdag, van 12 tot 19 uur. Toegang: 30/15 FF. Catalogus: 300 FF. IN: www.cnp-photographie.com

Video-spektakel

World Wide Video Festival 2000

Videotapes, websites, cd-roms, webcams, digital versatile disks,... Sommigen krijgen er maar niet genoeg van, anderen gruwen ervan. In elk geval valt het steeds moeilijker om eraan te ontsnappen. Er is geen weg terug; u kunt zich dus maar beter in de nieuwe media trachten te verdiepen.

Wie wil weten wat kunstenaars zoal met de nieuwe media aanvangen, moet maar eens gaan kijken in het Media Art Institute, Montevideo/Time Based Arts en de acht andere festivallocaties van het 18de World Wide Video Festival in Amsterdam, dat gisteren zijn deuren opende. Er is 'mediakunst' uit de hele wereld te zien, want ook in de niet-westerse landen zijn de nieuwe media kennelijk aan een opmars bezig. Hoe het met de video- en mediakunst in België en Nederland is gesteld, verneemt u onder meer in het Nederlands Media Art Institute, Montevideo/Time Based Arts, dat tijdens het festival videoprojecties en installaties van twee Belgische kunstenaars, Sophie Whettnall en David Claerhout, en van de Nederlander Jeroen Offerman laat zien.

World Wide Video Festival 2000 nog tot 17 september op negen locaties in Amsterdam. Voor info zie www.wwvf.nl. De festivaltentoonstelling in het Nederlands Media Art Institute, MonteVideo/Time Based Arts (Keizersgracht 264) start morgen en loopt tot 14 oktober. Op 15, 16 en 17 september van 11 tot 19 uur, van 18 september tot 14 oktober elke dag, behalve maandag, van 13 tot 18 uur. Gratis toegang. IN: www.montevideo.nl.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234