Dinsdag 07/02/2023

Zuid-Korea, Thailand en Spanje winnen op filmfestival Rotterdam

Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) viert dit jaar zijn 40ste editie met een XL-versie (XL is het Latijnse cijfer 40). De winnaars van de drie gelijkwaardige Tiger Awards, bestemd voor eerste of tweede films, komen ditmaal uit Thailand, Zuid-Korea en Spanje.

Na de Grote Drie (Cannes, Berlijn en Venetië) is het IFFR het belangrijkste filmfestival in Europa. Met namen als Hong Sang-soo, Pablo Trapero of Kelly Reichardt leest het palmares van het festival als een who’s who van de internationale arthousecinema van de voorbije vijftien jaar.

Nadat halverwege het festival de Tiger Awards voor kortfilms al waren uitgereikt - onze landgenoot Nicolas Provost was een van de winnaars - was het vrijdagavond de beurt aan de langspeelfilms. De jury, met o.a. filmmakers Wisit Sasanatieng en Lucrecia Martel en Sonic Youthgitarist Lee Ranaldo, bevestigde de sterke positie die de Oost-Aziatische cinema momenteel inneemt. Vijf van veertien films kwamen uit dat gebied en Oost-Azië haalde twee van de drie prijzen binnen.

The Journals of Musan is het aangrijpende verhaal van een Noord-Koreaanse overloper die gediscrimineerd wordt in Seoul. “Helaas is het gegeven uit het leven gegrepen”, vertelde de Zuid-Koreaanse regisseur Park Jung-bum, die voorts aangaf visueel schatplichtig te zijn aan het werk van de broers Dardenne.

Wie de Thaise cinema op de voet volgt, weet dat de Gouden Palm vorig jaar voor Apichatpong Weerasethakul niet uit de lucht kwam vallen. Het land heeft een bloeiende arthousescène, al kunnen de films in Thailand zelf op weinig bijval rekenen. Dat neemt niet weg dat de Tiger Award voor Eternity, een contemplatieve film over een man die na zijn dood terugkeert naar de plek waar hij opgegroeid is, bijzonder verdiend is. Vooral de beheerste visuele stijl maken van debutant Sivaroj Kongsakul een regisseur om in het oog te houden.

Allegorische roadmovie

De 44-jarige Spanjaard Sergio Caballero is een late debutant. De codirecteur van SONAR, het gerenommeerde festival voor muziek en nieuwe media in Barcelona, won de derde Tijger voor Finisterrae, een allegorische roadmovie over twee spoken die via Santiago de Compostella naar het einde van de wereld trekken. De publieksprijs ging naar Incendies van Denis Villeneuve, momenteel te zien in de Belgische zalen. Illégal van onze landgenoot Olivier Masset-Depasse eindigde zesde.

Aangezien de vrees leeft dat de cultuurbezuinigingen in Nederland ook het IFFR zullen treffen, blijft het festival niet bij de pakken zitten. Zakelijk directeur Janneke Staarink: “Daarom heeft het festival in samenwerking met het Prins Bernhard Cultuurfonds het Tiger Film Mecenaat opgericht, waarbij festivalfans worden opgeroepen het evenement te ondersteunen.” Wie zich engageert om vijf jaar lang minstens 300 euro te betalen mag zich mecenas noemen. Het ziet er dus naar uit dat het IFFR alles in het werk zal stellen om dé vrijhaven bij uitstek te blijven voor nieuw en aanstormend filmtalent.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234