Dinsdag 02/06/2020

NatuurgebiedGroene Delle

‘Zuhal Demir heeft er niets van begrepen’: Limburgs natuurgebied wordt deels industriezone

De plannen om van de Groene Delle industriegebied te maken, stootten in het verleden ook al op protest.Beeld Mine Dalemans

Een kwart van het Limburgse natuurgebied de Groene Delle wordt industriegebied. In ruil krijgt de rest ervan meer bescherming. Een schrale troost, vinden natuurverenigingen en buurtbewoners. ‘Zuhal Demir heeft er niets van begrepen.’

De saga rond de Groene Delle begon twaalf jaar geleden, toen voor het eerst concrete plannen opdoken om het industrieterrein Zolder-Lummen uit te breiden in het aangrenzende natuurgebied in Stokrooie, een deelgemeente van Hasselt. “Bij het inkijken van het structuurplan voor de regio zagen we een paars vlekje waar dat voorheen groen was”, zegt Wilfried Croux van de actiegroep Groene Delle. Het natuurgebied was op het plan een ‘zoekzone’ geworden, een gebied waarvan onderzocht werd of het industriegebied kon worden.

De ‘kleurverandering’ kwam er onder impuls van het SALK, het strategisch actieplan dat Limburg moet doen heropleven na de sluiting van Ford Genk. De Groene Delle is perfect gelegen, aan het Albertkanaal en vlak bij op- en afritten en dus ideaal voor watergebonden industrie. In Limburg dromen ze van de komst van grote logistieke spelers die voor veel werkgelegenheid in de streek kunnen zorgen.

Maar dat was buiten de lokale natuurverenigingen en een groep bewoners gerekend. Met hun actiegroep begonnen ze tal van protestacties, met als bottomline: we willen geen tweede Essersbos. Dat 12 hectare grote bos zou gekapt worden voor de uitbreiding van transportbedrijf Essers. Groot protest en enkele juridische acties konden dat tegenhouden. Ook de Groene Delle kreeg haar protest. In 2015 verzamelde de actiegroep zelfs vijfduizend bezwaarschriften en maakte ze samen met Stijn Meuris een protestlied.

In 2018 legde de Vlaamse regering legde een ‘compromis’ op tafel. Een kwart van het gebied zou industriegebied worden, de rest zou een officiële erkenning krijgen. Vorige vrijdag werd dat door de Vlaamse regering ook voorlopig vastgelegd. “Limburg krijgt er zo 27 hectare watergebonden bedrijventerrein bij en dat op een van de best gelegen plaatsen van Vlaanderen”, liet minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) weten. “Dat kan op termijn goed zijn voor minstens vijfhonderd jobs én minder vrachtwagens op de weg.”

Politiek lucratief

Zowel minister Demir als haar partijgenoot Steven Vandeput, burgemeester van Hasselt, benadrukken dat dit een mooi compromis is tussen natuur en economie, omdat het grootste deel van het natuurgebied nu een definitieve bescherming krijgt. “Zo kunnen we het voor de eeuwigheid bewaren”, stelt Vandeput.

Het toont allemaal aan dat de minister en de burgemeester er niet veel van snappen, meent Croux, in een vorig leven nochtans zelf lokale N-VA-mandataris. Het was het verschil in visie rond de Groene Delle dat hem de partijkaart deed inleveren. “Hun uitleg slaat nergens op, want ze nemen het meest waardevolle deel weg. Het deel dat voor de verbinding zorgt tussen de Demervallei en de vijvers van de Wijers. Die verbindingen zijn belangrijk voor de verspreiding en dus het voortbestaan van verschillende dier- en plantsoorten. Het deel met de vijver, de Koet, beschermen ze, maar dat is maar een plas die ontstaan is door zandwinning voor de aanleg van de E313 en later de E314. Dat beschermen is natuurlijk politiek lucratief. Mensen komen daar vissen, zwemmen en wandelen.”

Ook bij Voka Limburg, toch de stuwende kracht achter de vraag om van het natuurgebied industriezone te maken, blijven ze met een dubbel gevoel achter. Ze zijn blij dat er schot komt in het dossier, maar zij hadden graag het volledige natuurgebied ingepalmd.

De actiegroep en de milieubeweging beramen zich nu over verder actie. “We zijn niet van plan ons te laten doen, maar we worden vleugellam gemaakt door de coronamaatregelen”, zegt Croux. “Wandelingen en protestacties zijn moeilijk. Bovendien duurt dit hele verhaal al zo lang dat het steeds moeilijker wordt om mensen te blijven mobiliseren. En het ergste is dat de beleidsmakers dat wellicht ook weten.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234