Donderdag 21/01/2021

Opinie

Zowel N-VA als MR zullen ontslag van Cornu aangrijpen om politieke rollen te herverdelen

Jo Cornu, ex-baas van de Belgische spoorwegen, bij de presentatie van een audit. "Hij maakte rake analyses", weet Welter.Beeld Wouter Van Vooren

Herman Welter is spoorweg-journalist bij het Belgisch-Nederlandse vakblad Magazine Personen-vervoer.

NMBS-topman Jo Cornu is het 'beu' en stapt binnenkort uit de nog steeds niet stipte trein. Wordt zijn vertrek de aanleiding om de top van de gepolitiseerde spoorwegmaatschappij aan te passen aan de huidige politieke verhoudingen? Of worden de belangen van de bepaald niet verwende treinreizigers eindelijk centraal gesteld?

Voor het hogere NMBS-niveau is het vertrek van bovenbaas Cornu geen verrassing. Al langer was bekend dat de burgerlijk ingenieur van opleiding het beu was. Bovendien had Cornu van meet af aan laten weten dat hij slechts tijdelijk de spoorwegen zou leiden.

Zijn rake analyses van de zorgwekkende situatie waarin de NMBS zich bevindt, zijn ongetwijfeld zijn grootste verdienste. Die analyses, die hem vooral in vakbondskringen niet in dank werden afgenomen, hebben nog niet tot daadkracht geleid.

Beeld kos

De stiptheid is onder het bewind van Cornu verbeterd. Maar dat resultaat werd bereikt door de reistijd van treinverbindingen vaak fors te verlengen. Spoor eens van Oostende naar Antwerpen. In Brugge staat de trein steevast zes minuten stil. Het waterhoofd 'Brussel' heeft hij niet echt aangepakt. De slecht geleide directie Stations - waar geld geen rol speelt - is een treffend voorbeeld.

Op tariefgebied - meer vrijheid - werd nog niets bereikt. Tegen de politisering stond hij machteloos. Geprogrammeerde benoemingen werden toegedekt met dure maar nutteloze assessments. Belangrijke functies werden niet vacant gesteld.

Cornu was en is omringd door mensen die de voorbije jaren matig tot slecht hebben gepresteerd. Tegen alle logica in schrapte hij de nuttige functie van districtsdirecteur. Nochtans wordt in de districten het meeste werk verricht. Wie liet hem die domme maatregel nemen?

De al zo geplaagde regering-Michel moet nu op zoek naar een opvolger voor de onafhankelijke Jo Cornu, die ten onrechte een sp.a-stempel draagt. Een moeilijke opdracht, vooral omdat de N-VA en de MR de kans zullen willen grijpen om de topfuncties te herverdelen - lees: aanpassen aan de huidige politieke verhoudingen.

Omdat Infrabel geleid wordt door Luc Lallemand (PS), perfect meertalig, moet de NMBS-bovenbaas een Nederlandstalige man of vrouw zijn. Johnny Thijs wordt genoemd. Ook voor HR Rail, de geldverslindende personeelsdienst van de NMBS en Infrabel, wordt een nieuwe topman gezocht in opvolging van de omstreden oud-vakbondsman Michel Bovy (CD&V). Die functie wordt ook door de Franstaligen geclaimd. Maar dan moet de voorzitter van HR Rail, de beruchte Jean-Claude Fontinoy (MR), het veld ruimen voor een Nederlandstalige.

Overigens is de vertrouweling van Didier Reynders ook voorzitter van de NMBS.

Een ingewikkelde puzzel voor de regering-Michel, zeker als men ook de raden van bestuur van Infrabel en de NMBS op de schop neemt. Tevens moet ook het nodige aantal vrouwen worden gevonden, liefst met goede kennis van en ervaring bij de NMBS.

Omdat bij de spoorwegen bijna alles om politiek draait, is de kans groot dat de belangen van de reiziger op een zijspoor blijven. De nieuwe federale minister van Mobiliteit François Bellot (MR) zou onmiddellijk de onverantwoord hoge infravergoeding voor reizigerstreinen moeten verlagen, zodat het treinaanbod kan worden uitgebreid en rol van de trein in de mobiliteit significant kan worden versterkt. De goederentreinen die het spoor meer belasten, betalen nu veel te weinig, de passagierstreinen te veel. Dit is niet de schuld van Infrabel, maar van de politiek die de toenmalige armlastige goederenpoot van de NMBS een financieel handje wilde toesteken.

Bij zijn aantreden zei de arrogante Bellot dat hij een van de vijf Belgen is die iets afweet van de NMBS. Bellot, die geen Nederlands spreekt en in Zwitserland nooit minister zou kunnen worden, krijgt nu alle gelegenheid om die kennis te gebruiken om de spoorwegen aantrekkelijker en klantvriendelijker te maken. Hoewel de treinreizigers zich best geen illusies maken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234