Zaterdag 18/09/2021

ZOT VAN COS

Sommigen danken God op hun blote knieën omdat hij H&M heeft geschapen en ze zich aldus de laatste trends voor een habbekrats kunnen aanschaffen. Voor anderen is iets pas mooi als ze er twee maanden voor moeten sparen. Maar een niet geringe groep wil graag mooi gekleed gaan zonder zich blauw te betalen. Voor hen werd Collection Of Style, kortweg COS, uitgevonden.

Door Agnes Goyvaerts / foto's cos

De foto's hadden iets van de strenge eenvoud van Jil Sander of de neutrale chic van Giorgio Armani. De prijzen lagen echter binnen het bereik van een modale portemonnee. Natuurlijk wilden we dat hebben! Waar kwam deze catalogus vandaan? Wie zat erachter? COS, stond er op de kasseigrijze omslag, en de afzender bleef even geheimzinnig als de naam, toen hij een jaar geleden zonder veel uitleg bij ons in de bus viel. Mooie, poëtische foto's in zwart-wit, mannen en vrouwen met hooggesloten witte overhemden, jasjes en simpele, zachte truien.

Het was dan ook een verrassing toen bleek dat deze stijlvolle garderobe een kind was van H&M. Geplaagd door het succes van grote concurrent Zara (Inditex) hadden de Zweden een wapen gevonden om terug te vechten. Ze verkozen dat niet te doen binnen hun eigen winkels, maar met een apart concept, en zonder de familieband met H&M rond te bazuinen. Het vlaggenschip ligt in Regent Street, Londen, en de loper werd vervolgens uitgerold in Duitsland, Nederland en België. Binnenkort opent er een COS in Kopenhagen. 'We nemen onze tijd, we zoeken altijd naar toplocaties', zeggen ze bij COS. De eerste winkel in België opende in de Brusselse Nieuwstraat -- misschien niet de beste locatie, want daar zit hij wat geprangd tussen de grote ketens die je in elke (provincie)stad vindt. Half oktober opent in Antwerpen, in de voormalige Stadsfeestzaal, een tweede winkel van COS, en dat lijkt al een betere gok. De Meir is ook wel een high street, maar er staan toch wat gebouwen met allure, en het geluk van COS is dat je, eenmaal binnen, direct een sfeer van rust en klasse ervaart.

COS zit onder dezelfde Zweedse paraplu als H&M maar heeft een eigen hoofdkwartier gekregen in Londen. Ook de twee ontwerpers, Michael Kristensen voor de heren en Rebekka Bay voor de dames, hebben daar hun standplaats. Ik ontmoette hen bij de voorstelling van hun volgende zomercollectie op een onverwacht mooie nazomerdag, wat niet onbelangrijk was want het daglicht moest door het glazen dak over de catwalk schijnen. En zo geschiedde. De kleren en accessoires van COS zijn op korte tijd -- dit is het tweede seizoen -- heel herkenbaar geworden. Veel katoen, veel neutrale tinten (grijzen, wit, zwart, goud) en enkele felle kleurtoetsen (zonnig oranje, saffraangeel). Vooral effen stoffen, weinig prints, details als een grove rits op de buitenkant of een frons onder de buste om wat vloeite te geven aan bloes of jurk. Bestudeerde volumes en vooral geen overbodige versiersels. Die kun je zelf toevoegen om je outfit persoonlijkheid te geven. De twee ontwerpers geven de gezonde, opgeruimde aanblik die je van Scandinaven verwacht, en ze zijn verfrissend in het modewereldje met hun down to earth benadering. Na het zomerdefilé gingen we samen even op de rand van de catwalk zitten en stelde ik enkele vragen. Dit is jullie tweede zomercollectie. Wat hebben jullie geleerd uit de eerste?

Michael: "Er zit meer variatie in de texturen en kleuren. Bij de eerste collectie hebben we helemaal geen kleuren laten zien in het defilé. Die zaten er wel in, later in de winkel, maar we moesten toen heel duidelijk definiëren wat COS was, en we lieten altijd maar dingen weg tot er iets heel herkenbaars overbleef. Nu zijn we in een stadium waarin we kunnen toevoegen. Het is niet enkel meer schrappen. COS heeft zijn identiteit, en nu kunnen we al eens vaker ja zeggen."

Rebekka: "Wat we ook hebben gedaan, is de mannen- en vrouwencollecties beter geïntegreerd. Michael en ik zijn nu echt goed op elkaar ingespeeld en dat merk je ook aan de collecties. Ze ademen heel duidelijk één idee uit. We komen van een verschillende achtergrond. Ik heb lang in de styling gewerkt, Michael heeft ervaring in de verkoop van herenkleding, en we vullen elkaar goed aan."

Wat we hebben gezien, en wat de vorige seizoenen in de winkels hangt, is heel basic. Hoe zouden jullie zelf de essentie van COS omschrijven?

Michael: "COS is makkelijk te combineren, makkelijk te dragen, speels, zacht. Je kunt de winkel binnenstappen en eender wat uit de rekken halen, het past altijd bij elkaar."

Makkelijk te dragen? Sommige modellen, zowel bij de vrouwen als bij de mannen, zien er toch wel heel erg skinny uit? Zijn dit wel kleren voor alle mensen?

Michael: "Dat is het beeld van de show, hè, daar moet je doorheen kijken. Kijk, ik draag zelf kleren van COS en zoals u kunt zien ben ik niet zo'n smal jongetje."

Rebekka: "Met makkelijk te dragen bedoelen we dat je er niet veel moet bij nadenken, want alles past bij elkaar. Het is ook geen collectie die alleen goed staat bij jongelui van 16 jaar. Wij zijn zelf geregeld in de winkel in Londen en we zien dat we geslaagd zijn in onze opzet om een leeftijdloze collectie te maken. We zien een heel breed publiek over de vloer komen."

Michael: "U hebt nu pakken, korte broeken en witte overhemden zien voorbijkomen, maar het is een collectie die makkelijk wat nonchalanter gedragen kan worden. Dress down with a T-shirt, en het is nog altijd perfect."

Ik heb het gevoel dat vooral mannen behoefte hadden aan een concept als dit: modieus zonder opvallend te zijn. Vrouwen hebben toch al meer mogelijkheden.

Michael: "De verhouding is ongeveer twee derde dames, één derde mannen. Dat was het plan, en het blijkt ook zo uit te vallen in de praktijk. Vrouwen komen vaker, mannen gaan één keer winkelen en kopen dan hun gerief voor het seizoen. Vrouwen lopen makkelijker de winkel binnen en als ze iets nieuws zien, laten ze zich makkelijker verleiden."

U zorgt dus dat er geregeld nieuwe dingen in de winkels hangen? Toch lijkt het, als we het defilé bekijken, alsof grijs het nieuwe zwart is.

Michael: "En toch is het geen eentonige collectie, er zitten in totaal vijftig verschillende neutrale tinten in. Die worden dan aangevuld met enkele felle kleuren, zoals het saffraangeel, maar ook met pastels. In de loop van het seizoen krijg je in de winkels een ander palet. In het voorjaar heb je meer pastels en naarmate het seizoen vordert zul je intensere kleuren vinden."

Misschien een detail, maar ik vind dat in de winkels van COS een herkenbare geur hangt. Is dat bestudeerd?

Michael: "Euh, in Brussel hebben we wel een probleem gehad met een geurtje..."

Rebekka: "Wat u waarschijnlijk herkent, is de geur van de houten vloeren. De winkels zijn zo ingericht dat ze rust brengen, door de zachte kleuren, de aangename materialen, de ruime paskamers en de service."

Zijn jullie in Antwerpen geweest? Hebben jullie de locatie gezien?

Michael & Rebekka (in koor): "Héérlijke, bruisende stad. Zoveel jonge mensen! We voelden ons er onmiddellijk thuis. Men zegt hetzelfde van Kopenhagen -- wij zien dat niet meer, omdat we het zo normaal vinden, en wellicht hebben jullie dat met Antwerpen. Maar er hangt zeker een gelijkaardige levendige sfeer." n

info COS

Nieuwstraat 66, 1000 Brussel

Stadsfeestzaal Meir, 2000 Antwerpen

www.cosstores.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234