Dinsdag 22/09/2020

Zorro maakt de perfecte polo

Acteur Antonio Banderas (56) heeft eindelijk de rol van zijn leven te pakken. Voor het Deense klerenmerk Selected maakt hij zijn debuut als ontwerper. Hij ging zelfs opnieuw naar de schoolbanken, als student aan het prestigieuze Central Saint Martins in Londen.

Normaal gezien is het de journalist die de vragen stelt. Maar nadat Antonio Banderas ons de hand heeft geschud en hartelijke kreten heeft geslaakt, heeft hij een vraag voor ons.

Antonio Banderas: "Mag ik eerst even iets heel raars doen?"

De Morgen Magazine: "Euh... tuurlijk. Heel graag zelfs."

Antonio Banderas: "Ik zou graag mijn schoenen uitdoen."

De Morgen Magazine: "Dat mag."

Banderas: "Mijn voeten doen al de hele tijd pijn. Wacht, ik toon het even."

Dit is Antonio Banderas - de steracteur die heeft samengewerkt met Pedro Almodóvar, Brian De Palma en Robert Rodriguez, de latin lover die op het scherm Madonna, Catherine Zeta-Jones, Angelina Jolie en Salma Hayek binnendraaide. Die kerel dus loopt op zijn sokken door de hotelkamer en komt ons even tonen wat er mis is met de schoenen die hij vandaag van de styliste moest aantrekken. De bijzonder lelijke, dure sneakers blijken van Balenciaga te zijn - Spanjes grootste modetrots. Aan de schoen zit achteraan een soort halve elastische sok vastgenaaid. "Kijk, ik heb weer iets bijgeleerd. Dit stiksel is te hard, dat wrijft op je enkel. Als ik zelf ooit zoiets zou creëren, zal ik die fout niet maken."

De sportschoenen zijn het enige deel van zijn outfit dat Banderas niet mee heeft ontworpen. De polo, de gilet en de jeans die hij draagt, zijn wél mooi en wél comfortabel. Ze komen uit Banderas' eigen collectie voor het Deense modemerk Selected. Want daarom zijn we hier. Onze held op kousenvoeten heeft zijn debuut gemaakt als modeontwerper.

Vervolgens doen we nog een stoelendansje, Antonio en ik, want de muren van de hotelkamer zijn voor de gelegenheid getooid met de grote campagnefoto's van Selected Homme met Banderas als model. "Moet ik naar mezelf kijken? Nee toch! Please!"

"Ik vind het niet zo heel erg om naar u te kijken", zeg ik, dus wisselen we van plaats en heb ik zicht op twee Antonio's: eentje met een volle hipsterbaard die met priemende ogen een beetje gevaarlijk de kamer in kijkt, en eentje die zich schoenloos in kleermakerszit in de zetel nestelt en uitbundig praat en lacht en gesticuleert. Vragen stellen blijkt niet echt nodig, Banderas is een babbelkous.

"Hoe het allemaal begon, wil je vast weten." Euh ja, dat willen we weten. Ik druk op 'Record'. Klaar: "Ik werk al 20 jaar samen met Puig, het parfumconcern dat ook de geuren van modehuizen als Prada, Valentino en Benetton op de markt brengt. Dat eigen parfum was een stapje dat me al dichter bij de wereld van de mode bracht. Carolina Herrera zit ook bij Puig met haar parfum, en zij heeft me gepusht om de stap te zetten.

"Ik wilde niet zomaar mijn gezicht of mijn naam lenen aan een collectie. Ik wilde eerst de stiel leren, dus heb ik me aangemeld bij Central Saint Martins in Londen, een van de beste modescholen ter wereld, die heel veel grote namen heeft voortgebracht. Daar zaten ze echt niet te wachten op een acteur van 55. Het was niet makkelijk, maar ik heb hen toch kunnen overtuigen dat mijn motivatie en mijn interesse oprecht waren. Natuurlijk kan ik niet de volledige opleiding volgen samen met de andere studenten. Ik moet de lessen spreiden over vier of vijf of zes jaar, tussen mijn opnames door. Maar verder leer ik net dezelfde dingen. Ik ben van de basis gestart."

Pom-pom-pom

"De eerste stap is research; je mag niet de arrogantie hebben dat je zelf iets kunt uitvinden. Eerst ga je kijken wat alle mensen voor jou al hebben gedaan. In de bib bij Central Saint Martins hebben ze ongeveer elk modemagazine dat ooit verschenen is, uit de jaren 50, 60, 70, 80... Ik heb úren doorgebracht in dat archief. Wil je een jeans maken of een eenvoudig hemd, dan moet je eerst gaan kijken naar de geschiedenis van dat stuk. Heel inspirerend.

"Dan heb ik leren schetsen. Je moet niet goed kunnen tekenen, maar je moet kunnen uitdrukken wat jij wilt. Dat gaat over de vorm van een kledingstuk, maar ook over de stof, de textuur, de kleur, de manier waarop iets rond je lichaam beweegt."

Correctie. Dit is niet echt wat je Banderas hoort zeggen op de recorder. Wat hij eigenlijk zegt is: "You go 'pom-pom-pom', little bit of fabric, maybe some texture, yes, a color, some movement. Bam-bam-bam. Many different things, like that, you see?" Hij praat met veel bewegingen, met zijn handen tekent hij iets in de lucht. Blijkbaar spreekt Banderas enkel in Engelse volzinnen als die in een script staan. In het dagelijkse leven klinkt hij toch eerder als Manuel from Barcelona (de Spaanse ober uit Fawlty Towers; red.). Maar dat is prima, want de interviewtijd is kort, en Banderas vuurt enthousiast woordjes op ons af tegen een razend tempo. In min of meer leesbare zinnen gaat het zo verder:

"Daarna begonnen we aan de patronen, dat is het moeilijkste. Ik wist niet dat een eenvoudig shirt uit zoveel verschillende stukken bestond. Mijn eerste project was een hemd. Daar heb ik zo hard op gezwoegd, het was vloeken en zweten en wanhopen en zuchten. Wat een gevecht. En het resultaat was nog verre van perfect. Ik heb nog meer respect gekregen voor mensen die deze job doen. Alles is zoveel complexer dan het lijkt. Kijken naar stierenvechten is iets anders dan zelf in de arena staan, dat is zeker. (lacht)

"Als ik nu over straat loop, zie ik dingen die me vroeger niet waren opgevallen. Ik was in Chili met mijn vriendin Nicole, en om de zoveel tijd moest ik even teruglopen omdat iets in mijn ooghoek me was opgevallen. Een bijzondere stof of een motief of een detail of een kleurencombinatie. Ik ga er niet bewust naar op zoek, maar als je je ogen en je geest openhoudt, dan zie je overal zo veel schoonheid.

Zorro-cape

Ook al is de acteur een kleermaker geworden, hun habitats leunen dicht bij elkaar aan. "Als acteur gebruik je natuurlijk ook kleren om een personage vorm te geven. Voor een rol als Zorro, bijvoorbeeld, waren die cape en die hoed van cruciaal belang. De eerste keer dat ik dat kostuum aantrok, voelde ik me alsof ik naar een Halloween-feest moest. Maar zodra ik begon te spelen, gaf het me kracht. Het beïnvloedt je bewegingen. Alles wordt groots, flamboyant, episch. Toen ik een keer voor de spiegel stond te repeteren, vroeg Anthony Hopkins: 'Wat doe je in godsnaam? Jij hoeft niets te oefenen', zei hij. 'Kijk, je staat daar gewoon, in dat pak, en je bent al Zorro.' (lacht)

"Ik zou heel graag een mooie cape ontwerpen. Weet je, in de jaren 60 waren de zomers in Spanje snikheet en de winters ijskoud, zowel buiten als binnen. Als kind werd ik door mijn mama in de winter aangekleed met een onderhemd, shirt, trui, vest, jas... Je kon amper nog bewegen met al die dikke lagen kleren. Nu lopen mensen in alle seizoenen in een T-shirt rond, want overal is verwarming of airco. Je gaat van de auto naar een winkel of naar een kantoor... Voor die snelle momenten tussendoor heb je enkel een cape nodig, die kun je gewoon even over je heen slaan als een grote sjaal. Dat is zoveel handiger dan een jas die je moet aan- en uittrekken. Ik hou van dat gebaar: 'zoef,' en je bent gekleed.

"Maar het probleem is: mannen zijn bang en conservatief qua kleren. Vrouwen willen graag opvallen, maar mannen gaan op in de groep. Kijk naar de rode loper: vrouwelijke sterren hebben de meest uitbundige jurken aan in alle kleuren van de regenboog, en alle mannen dragen een zwart pak, een das en een hemd. We zijn zo vreselijk saai.

"Mijn eerste collectie is heel basic. Ik wilde kleren maken die heel draagbaar zijn en makkelijk te combineren. Maar het verschil zit in de details. Ik hou van klassieke, tijdloze stukken zoals een polo. Maar de polo's die ik had, kon ik maar enkele keren dragen, en dan merkte ik op dat het kraagje begon op te rollen. Dat stoorde me. Dus hebben we een manier gezocht om een polo te maken met een opstaand kraagje, in een stof die net iets steviger is.

"De vesten hebben een prachtige felblauwe voering gekregen, in de kleur van de zee. Ik hou van de stijl van de Méditerranée: een beetje preppy, Cannes-filmfestival, Jean-Paul Belmondo... Met deze kleren kun je flaneren over de Croisette, even snel naar een lunchmeeting in Hotel du Cap, maar je kunt ook 's middags op je motor springen of naar een voetbalmatch gaan kijken.

"Er zijn al merken genoeg die meer uitbundige dingen doen. Maar ik ben een beginner, met veel respect voor iedereen in de sector. Ik wil heel bescheiden beginnen. Ik ben nog niet klaar voor high fashion, maar ik hou van de democratisering van de mode. Mooie ontwerpen van uitstekende kwaliteit zijn nu binnen het bereik van het grote publiek. Als ik in Billund op bezoek ging in het hoofdkantoor van Bestseller (het Deense modebedrijf waar Selected toe behoort) viel me op met hoeveel discipline en toewijding iedereen daar aan de slag is."

De pr-verantwoordelijke komt ons onderbreken: "Laatste vraag, graag." Ik heb nog niet echt een vraag gesteld. "Nu al? Ik begon nog maar net", lacht Banderas.

Ik vraag hem of het toeval is dat zijn collectie op 10 augustus werd gelanceerd. "Ha, dat is mijn verjaardag, inderdaad. Nee, toeval bestaat niet. Het was het mooiste verjaardagscadeau dat ik mezelf kon geven."


De collectie van Antonio Banderas voor Selected Homme telt een dertigtal stuks, met prijzen vanaf 34,95 euro voor de polo met een kraagje dat nooit omkrult, selectedhomme.com.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234