Zaterdag 28/01/2023

Zoon Wallyn draait speelfilm tijdens het Agusta-proces

'De film is geenszins een apologie van mijn vader'

Als volgende week woensdag in Brussel het Agusta-proces begint, zullen in en rond het Justitiepaleis niet alleen tientallen televisiecamera's van binnen- en buitenlandse zenders, maar ook enkele filmcamera's aan het werk zijn. Die filmcamera's zullen opnamen maken voor een langspeelfilm van Willem Wallyn, die de voorlopige werktitel Film 1 meekreeg. Regisseur Wallyn (die eerder reeds de korte films Dear Jean-Claude en Urinoir Dogs schreef, regisseerde en produceerde) is de zoon van Luc Wallyn, een van de beklaagden in de Agusta/Dassault-smeergeldaffaire.

De film vertelt het verhaal van een jonge advocaat, die Piranha genoemd wordt omdat hij er alles voor over heeft om een zaak te winnen. Zelf heeft hij duidelijk geen problemen met die bijnaam. Waar hij blijkbaar wél moeite mee heeft, is de volgens hem ongenuanceerde manier waarop zijn vader, beklaagde in een megaproces, door de media behandeld wordt. Hij maakt zichzelf wijs dat hij gerechtigheid wil, maar in feite aast hij op wraak. Daarom gijzelt hij, met de hulp van enkele vrienden, een televisiejournalist die met de verslaggeving over die gerechtszaak bezig was. De advocaat begint dan op zijn beurt het privé-leven van de verslaggever uit te spitten en de resultaten van zijn 'onderzoeksjournalistiek' openbaar te maken. Uiteindelijk zal de advocaat zich realiseren dat hij in feite net dezelfde technieken gebruikt die hij de journalist verwijt.

De rol van de zoon-advocaat wordt vertolkt door Peter Van den Begin, en die van de televisiejournalist door Herbert Flack. Voor de personages van de twee vrienden doet Willem Wallyn een beroep op zijn eigen vriendenkring, namelijk David Steegen (die onlangs nog te zien was in de film Dief!) en Frank van der Linden, ook bekend als lid van De Mens. In het scenario wordt het David-personage omschreven als 'de speelvogel, schitterend imitator en loyaal, ook tegen beter weten in'. Van zijn kant fungeert het Frank-personage als het geweten van de advocaat, als de man die uiteindelijk de waarheid voorrang geeft op de vriendschap, 'ook als het pijn doet'.

Voor de film zullen ook scènes gedraaid worden tijdens een (echt) optreden van De Mens, waarbij de aanwezigen getuige zullen zijn van een publieke afrekening met de journalist in kwestie. Ten slotte zal één van de sleutelscènes ook nog gedraaid worden tijdens een (echte) voetbalwedstrijd.

Een speelfilm waarin fictie en realiteit door elkaar lopen: dat is uiteraard al vaker vertoond. Maar een zoon die een film maakt tegen de achtergrond van een ophefmakend proces, waarbij zijn eigen vader op de beklaagdenbank zit, dat is toch behoorlijk uniek.

"De film is geenszins een apologie van mijn vader", stelt Willem Wallyn. "De feiten waarvoor hij moet verschijnen, zijn van geen belang voor de film. Het proces wordt enkel gebruikt als situering en tijdsindicatie: de film begint op de eerste procesdag en eindigt op de laatste. Van verdediging van om het even wie voor om het even wat met betrekking tot de affaires kan geen sprake zijn. In deze film wil ik mij evenmin bezighouden met de politieke partijen of persoonlijkheden die van dicht of nabij met deze zaak te maken hebben. Zij zijn niet het onderwerp van deze film. Het gaat mij over de gevolgen van berichtgeving, anders niet."

Wat de visuele aanpak betreft, wil regisseur Wallyn zowel met kleine digitale video- als met filmcamera's werken, waarna het eindresultaat omgezet zal worden naar het 35 mm-formaat. Hij laat zich daarbij naar eigen zeggen inspireren door de opnametechnieken van de zogenaamde Dogma 95-beweging, zoals die onlangs gebruikt werden door de Deense filmmakers Thomas Vinterberg voor Festen en door Lars Von Trier voor Idioterne. Op die manier wil Wallyn dus een stijl hanteren "die de inhoud dient door zijn realistische karakter". (Jan T.)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234