Zaterdag 07/12/2019

Zoöloog Desmond Morris over 'De naakte vrouw'

'Vrouwen die het niet kunnen hebben dat een vrouwenlichaam gemaakt is om mannen aan te trekken, mogen verdorie blij zijn dat het wel zo is, anders hadden we het als soort allang mogen vergeten'

'De vrouw is het meest sexy en geavanceerde wezen'

Hij heeft het consequent over het 'menselijke vrouwtjesdier' en een vraag over de slankheidsobsessie pareert hij met 'Thank God for J-Lo!' Is hier een vrouwenzot aan het woord? Jazeker. Maar in zijn nieuwste boek De naakte vrouw staaft de Britse populair-wetenschappelijke zoöloog Desmond Morris gretig en grondig zijn stelling dat 'het vrouwelijke lichaam het meest seksueel geladen en meest ontwikkelde organisme is dat hier rondloopt'.

Brussel

Eigen berichtgeving

Barbara Debusschere

Wist u dat de oorsprong van tongzoenen wellicht het voederen van een baby is, dat een vrouwenborst tot een vierde groter wordt tijdens het vrijen en dat er onder de bosjesmannen nog vrouwen bestaan wier billen zo omvangrijk zijn dat hun kroost er veilig op kan staan? Zoals altijd heeft Morris er ook in zijn nieuwste boek een handje van weg om weetjes en observaties te gebruiken om zijn sociobiologische theorieën over de naakte aap die wij allemaal zijn te stutten. Net zoals in Bodywatching , een van zijn vorige boeken, leidt Morris de lezer langs ieder belangrijk deel van het lichaam, nu dus het vrouwelijke lichaam. Je moet de wetenschapper nageven dat zijn argumentaties niet zelden lijken te kloppen als een bus, tenminste als je bereid bent de mens door de bril van de zoöloog te bekijken.

Je krijgt de indruk dat werkelijk het volledige vrouwelijke lichaam erotische signalen uitzendt. Is dat uw interpretatie als man, of is het echt aan te tonen?

Morris: "(lacht) Ik geef toe dat ik een grote fan ben van vrouwen. Maar het is ook een objectief gegeven dat het vrouwenlichaam het meest seksuele organisme is dat we kennen. En ik bedoel dat niet op een onnozele, denigrerende manier maar in puur biologische zin. Veel meer dan bij de primaten, en ook meer dan bij mannen, is het gericht op seksualiteit. Bij primaten duurt paren acht seconden en daar komt geen intens seksueel genot aan te pas, dat is puur gericht op de voortplanting. Maar de mensenvrouw is volledig uitgerust op genot.

"Een van de meest verrassende ontdekkingen die ik voor dit boek deed, betreft de anatomie van de clitoris. Ik dacht zoals iedereen dat dat een genotsknop is. Maar dat is het dus niet. Het bobbeltje is maar het topje van een heel netwerk aan gevoelig weefsel dat zich rond de volledige vaginale opening uit-strekt, zo ontdekte een Australische chirurg onlangs. Er zijn ook nieuwe hotspots ontdekt, naast de bekende G-spot. Dat alles wijst erop dat de vrouw nog beter uitgerust is dan al aangenomen werd om een orgasme te krijgen. Bovendien is het mensenvrouwtje de enige primaat die niet lichamelijk laat zien wanneer ze vruchtbaar is en paart ze ook buiten die periodes, zelfs na haar menopauze. Die hele evolutie heeft van de vrouw het dier gemaakt dat het meeste seksuele genot kan bereiken."

En die seksuele verfijning maakt haar tot het meest ontwikkelde organisme?

"Onder andere, maar er is meer. De vrouw is ook het wezen dat het meest ontwikkeld is op het vlak van neotenie. Dat is een zeer belangrijk principe in de evolutietheorie. Het komt erop neer dat hoe meer volwassen dieren de tekenen van ongeboren of zeer jonge dieren behouden, hoe verder ze geëvolueerd zijn. Mensen blijven bijvoorbeeld hun hele leven nieuwsgieriger en speelser dan andere primaten.

"Dat kinderlijke, zowel op het vlak van fysieke kenmerken als op het vlak van gedrag, is de reden waarom onze soort zo sterk geworden is. Het speciale aan vrouwen is dat zij op fysiek vlak nog meer tekenen van neotenie vertonen. Hun stem blijft hun hele leven lang hoger, ze zijn minder behaard dan mannen, hun gezichten blijven meer lijken op het typische gezicht van de jonge mens, met grote ogen, een vollere, kleine mond, en over het algemeen hebben ze kleinere, lichtere en dus 'kinderlijker' aandoende lichamen. Dat in combinatie met het feit dat de vrouw op seksueel vlak net zeer ver ontwikkeld is, maakt haar het meest complexe wezen dat hier rondloopt."

U betoogt dat wat vrouwen aantrekkelijk maakt altijd met die verwijzing naar baby's of naar het seksuele te maken heeft?

"Dat is zo goed als altijd zo. De geschiedenis puilt uit van de voorbeelden. Grote ogen en smalle wenkbrauwen doen denken aan een jonge mens en het is bij vrouwen al eeuwen de mode om ogen nog groter te laten lijken en hun wenkbrauwen te verfijnen. Lichtgekleurd haar komt het meest voor bij jonge kinderen en vrouwen verven al decennia massaal hun haar blond. De typische babylip met cupidoboogje is in de jaren twintig een absolute hit geweest en nog steeds gelden volle, rozige lippen als erg aantrekkelijk, net als een zacht vel en kleine, verfijnde gezichtstrekken en gladde, uitstekende kaken.

"Vrouwen hebben relatief gezien ook opvallend kleinere voeten dan mannen. Wel waar denk je dat de wrede Chinese gewoonte vandaan komt om voeten zodanig te verminken dat ze eeuwig minuscuul blijven? Een variatie daarop is nu zelfs weer erg hip. Om in kleine designerschoenen te passen, laten vrouwen hun voeten chirurgisch verkleinen.

"Wat de seksuele kenmerken betreft, is het net zo: wat typisch vrouwelijk is, wordt altijd overdreven, om nog vrouwelijker te lijken. De bekendste voorbeelden zijn de dunne taille en de borsten, twee zeer seksespecifieke kenmerken. Die taille moest en moet dus altijd nog dunner, die borsten nog meer uitgesproken."

Die 'übervrouw' met dunne taille, flinke boezem, lange haren en pronte kont is toch niet altijd het schoonheidsideaal geweest?

"Uiteraard niet. Soms is dik in, soms dun, in Japan zijn de hals en de rug veel erotischer geladen dan de borsten en in de jaren tachtig waren mannelijke pakken en mannelijke wenkbrauwen in. In de jaren negentig waren uitgemergelde kindvrouwtjes het schoonheidsideaal. Die variatie is wat ons zo menselijk maakt. Maar het neemt niet weg dat mannen wereldwijd, doorheen alle volkeren, tijden, rangen en standen, aangetrokken worden door altijd ongeveer diezelfde kenmerken van wat u de übervrouw noemt. Dat komt simpelweg omdat het kenmerken zijn die op jeugdigheid en op vruchtbaarheid wijzen. De typische vrouwelijke rondingen, bijvoorbeeld, zijn aantrekkelijk omdat het een heel slimme vetverdeling is. Dat extra vet betekent dat de vrouw sterk staat, in een hongersnood haar kinderen zou kunnen blijven voeden. En het feit dat het gelijkmatig over het lichaam verdeeld is, wil zeggen dat ze erg mobiel blijft."

Wat dan met mannen die kortharige of erg dunne vrouwen aantrekkelijk vinden? Of met het gegeven dat een volle boezem in combinatie met smalle heupen nu het ideaal zijn?

"Lange, zachte haren zijn extra vrouwelijk omdat het haar van vrouwen langer kan worden en doorgaans zachter is. Maar de aantrekkelijkheid van kort haar heeft niet met het kapsel te maken maar met het feit dat een vrouw dan een ander zeer vrouwelijk kenmerk benadrukt, haar doorgaans lange en smalle hals. Nu, uiteraard kunnen smaken verschillen, maar ik heb het over de grote lijnen die altijd maar terugkeren. En de variaties op het schoonheidsideaal hebben vaak een zeer specifieke culturele boodschap of verklaring.

"In de jaren tachtig was dat bijvoorbeeld een sterk feministische boodschap. Het ideaal van de vrouw met grote borsten en een slanke taille illustreert perfect hoe altijd die twee zelfde principes aan het werk zijn en hoe ze soms tegenstrijdig zijn: combinaties van jeugdigheid en vrouwelijke seksuele rijpheid zijn altijd het aantrekkelijkst. Het ideale vrouwenlichaam is altijd een compromis tussen beide. In dit geval worden beide kenmerken in extreme mate gecombineerd: de nog slanke heupen van een meisje en de volle boezem van een vrouw.

"Het is daarom dat erg brede heupen weer minder aantrekkelijk zijn omdat ze bij vrouwen uitzetten. Die extra brede heupen worden geassocieerd met ouderdom. Of neem de magere modellen. Mannen vinden die niet aantrekkelijk, dat is aangetoond. Maar waarom waren ze dan zo populair? Ze zijn gelanceerd door modeontwerpers, onder wie veel homoseksuelen, die altijd wel willen opvallen en die sowieso meestal op zoek zijn naar kleerhangers. Die mensen willen dat we de kleren zien, niet die modellen. Door de glamour van dat wereldje zijn vrouwen echter gaan denken 'zo moet ik eruitzien als ik die kleren en die aandacht wil'. Later is die trend weer gaan liggen en nu vragen vrouwen massaal borstvergrotingen en bipscorrecties."

Vervolg op pagina 19n Desmond Morris: 'Ik ben een grote fan van vrouwen, dat moet ik toegeven.'

Die borsten zijn volgens u plaatsvervangers voor de billen?

"Het is mijn hypothese. Alles wijst erop. Twee derde van de vrouwenborst heeft niets van doen met melkproductie en zogen. Het is zelfs zo dat die extra halve cirkel vet rond de tepel, wat vrouwen niet gemeen hebben met andere primaten, het voor de baby moeilijker maakt. Een lange dunne tepel, zoals bij apen, is veel makkelijker en bij mensen blijkt dat vrouwen met grotere borsten meer moeite hebben bij het zogen. Waarom is de vrouwenborst dan zo geëvolueerd? Omdat een extra seksueel signaal nodig was. De ronde billen waren bij onze voorouders die nog niet rechtop liepen de primaire seksuele signalen. Ze staken goed uit. Toen we rechtop zijn gaan lopen, zagen ze er door de nieuwe spierconstructie, door de extra vetreserve van vrouwen en hun bekkenvorm, extra rond uit. Een duidelijk seksueel signaal. Ik heb bij de bosjesmannen vrouwen gezien met billen waarop hun eigen kinderen konden staan. Maar dat is veeleer een relikwie. Bij de moderne vrouw is de verdeling zich langzaam gaan herschikken, want nu ze rechtop liep, kon haar lichaam bij een ontmoeting vooraan geen seksuele signalen tonen. Langzaamaan zijn volgens mij zo de huidige opmerkelijke vrouwenborsten ontstaan."

Ik kan me voorstellen dat niet alle vrouwen dat graag horen, dat hun lichaam geëvolueerd is in het teken van seks.

"(geagiteerd) Bepaalde feministes kunnen dat inderdaad niet verkroppen en dragen absurde argumenten aan die bijvoorbeeld moeten aantonen dat vrouwenborsten énkel dienen om te zogen. Kijk, ik ben zelf absoluut een feminist. Ik klaag de verminkingen van vrouwen aan en ik benadruk in mijn boeken altijd hoe artificieel en onnatuurlijk de zogenaamde strijd der seksen is. De mens heeft het juist zover geschopt omdat mannen en vrouwen altijd samen hebben gewerkt en elk hun specifieke vaardigheden ontwikkeld hebben, waaraan hun lichaam zich aangepast heeft. De vrouwen die het niet kunnen hebben dat een vrouwenlichaam gemaakt is om mannen aan te trekken, mogen verdorie blij zijn dat het zo is, anders hadden we het als soort allang mogen vergeten. Natuurlijk zijn vrouwen meer dan dat en natuurlijk aanvaardt de mens nu mannen en vrouwen die van het heteroseksuele en reproductieve pad afwijken, maar ontkennen dat een vrouwenlichaam seksueel geladen is, is de geschiedenis van de mens ontkennen."

Vrouwen zijn wel altijd gezien als 'de zwakkere sekse', misschien reageren die feministes daartegen.

"Daarin hebben ze zeker gelijk. Een man is veel gespierder en is dus fysiek letterlijk sterker dan vrouwen, maar tegenwoordig is dat niet meer echt nodig om te overleven, zelfs niet in een oorlog. Vrouwen zijn daarentegen medisch sterker. Ze zijn beter bestand tegen ziekte, honger en uitputting en leven langer. Dat maakt hen minstens even sterk en het is een schande dat dat valse argument van de 'zwakkere sekse' nog altijd ingezet wordt om vrouwen te onderdrukken."

Tot slot, als jeugdigheid en vrouwelijke trekken het 'toppunt van evolutie zijn', hoe zullen mannen en vrouwen er dan in de toekomst uitzien?

"Ik heb geen glazen bol. Er zou al een grote ramp moeten gebeuren om een nieuw evolutionair proces van selectie in te zetten. Je merkt wel dat het vrouwelijke en het jeugdige nu wel de smaak bepalen. Jude Law, een man met vrouwelijke trekken, is verkozen tot knapste man en mannen scheren zich en willen een gladde huid. Maar vooraleer er op grotere schaal haarloze mannen met vrouwelijke trekken geboren worden, kan het nog miljoenen jaren duren.

"Op dit moment onderscheid ik een belangrijk selectieproces, maar dan van een totaal andere orde. Doordat we opeengepakt wonen in steden, en ook door de haastige manier van leven en de isolatie van veel mensen - wat allemaal erg onnatuurlijke gegevens zijn - plegen meer en meer gevoelige mensen zelfmoord. Vaak zijn ze nog te jong om al kinderen na te laten. Welnu, ik denk dat daardoor op langere termijn gevoelige mensen zullen uitsterven."

Info: De Naakte Vrouw, Desmond Morris, Standaard Uitgeverij, ISBN 9026965745, 22,5O euro.

'Door de stress in de grootsteden en op de werkvloer stijgen de zelfmoorden. Gevoelige mensen zullen op den duur uitsterven'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234