Zondag 25/08/2019

Zonsverduistering in Brussel

Ecran Total, met als logo een zoneclips, is al jaren hét zomerse filmfeest in Brussel, dat ook cinefielen van buiten de hoofdstad lokt. Een mengeling van klassiekers, reprises en onuitgegeven titels is dit jaar weer het succesrecept.

Door Christophe Verbiest

BRUSSEL l Ecran Total, in Cinéma Arenberg, is van drie tot twee maanden gereduceerd, maar dat heeft geen invloed op de kwaliteit van het programma. Ook deze zomer kondigt het zich weer aan als een heerlijk filmfeest.

Over de reprises kunnen we kort zijn, want die films zijn het afgelopen jaar in deze krant gerecenseerd, al willen we toch twee ondergewaardeerde films tippen: The World van de Chinees Jia Zhang-ke en watermeloenfilm The Wayward Cloud van de Taiwanees Tsai Ming-liang. Nieuw en niet gedistribueerd zijn onder meer The President's Last Bang, een explosieve politieke satire uit Zuid-Korea, en The Saddest Music in the World van Guy Maddin, een Canadese regisseur die met een reeks prachtfilms een uniek mild-surrealistisch universum gecreëerd heeft. In The Saddest Music incarneert Isabella Rossellini een bierbarones met glazen benen, gevuld met bier!

Heremiet en duivelse perfectionist Terence Malick heeft in 33 jaar vier films gemaakt, poëtisch-gruwelijke bespiegelingen over de ziel van Amerika, van Badlands over Days of Heaven en The Thin Red Line tot The New World. Veelfilmer John Huston zou dit jaar honderd zijn geworden en de hommage van Ecran Total biedt the usual suspects, maar de zes titels behoren tot het beste wat de Amerikaanse cinema in de jaren veertig tot zestig te bieden had: van de prototypische film noir The Maltese Falcon over de avonturenfilm The Treasure of the Sierra Madre (een hilarisch beeld van menselijke hebzucht) tot het broeierige huis clos-misdaaddrama Key Largo, met een schitterende clash tussen Edward G. Robinson en Humphrey Bogart.

Nog meer filmgeschiedenis: een hommage aan Michael Powell en Emeric Pressburger, een merkwaardig Brits-Hongaars duo waarvan de films een middenweg zoeken tussen streng realisme en ongebreidelde fantasie. Ook Powells schokkende soloregie Peeping Tom wordt vertoond. Andere boeiende klassiekers op het programma zijn Hitchcocks kostuumdrama Under Capricorn (met Ingrid Bergman), Antonioni's meditatie over, zoals een criticus ooit schreef, "de crisis van het moderne gemoed" L'avventura, Max Ophuls' navrante melodrama Letter from an Unknown Woman, David Cronenbergs verontrustende Stephen Kingverfilming The Dead Zone en de zelden getoonde cultclassic The Vanishing Point.

De plateauschoenen en olifantenpijpen mogen uit de kast voor een avond blaxploitation, met Shaft en Wattstax. En Ecran Total heeft ook een documentair deel, met Le filmeur, een zelfportret van de Franse einzelgänger Alain Cavalier, en Edvard Munch, een docudrama over de Noorse expressionistische schilder.

Kortom, ondanks enkele manifeste minpunten - de lamentabele akoestiek van de zalen, een deel van de films is alleen in het Frans ondertiteld - weten cinefielen van de zomer weer waarheen voor hun vrijwillige zonsverduistering.

Ecran Total van 28 juni tot 29 augustus in Cinéma Arenberg, Koninginnegalerij 26, Brussel. www.arenberg.be.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden