Zondag 08/12/2019

Zonnekind tussen de clochards

Drama > Versailles JJJ

Een jonge moeder op de dool laat haar kind van vijf achter bij een marginaal in een hut. Dat is het harde, extreme gegeven van de eerste film van de Franse cineast Pierre Schoeller. Een raak sociaal sprookje, gedragen door de intense vertolkingvan Depardieu fils.

Die primitieve hut staat midden in de bossen achter de platanendreef van het indrukwekkende kasteel van Versailles. Zowel de filmtitel als locatie zijn dus heel symbolisch gekozen. Die hele opzet - een handvol daklozen en dropouts die de maatschappij bewust een rug hebben toegekeerd vlak bij de koninklijke residentie van verschillende Franse vorsten en de allegorische variant op het Mozes-vondeling-gegeven - zorgt er voor dat je in het begin toch met enig wantrouwen naar het documentair-realistische Versailles zit te kijken. De valkuil van een simplistische clochardromantiek wordt door regisseur Schoeller niet altijd even feilloos maar heel waardig genomen.

Wat begint als een somber, hard-realistisch drama met grofkorrelige beelden van een rondzwervende moeder met kind (Judith Chemla en Max Baissette de Malglaive) die op straat in Parijs slapen en vervolgens in een opvangcentrum terechtkomen, krijgt al snel het aureool van een sociaal sprookje mee. Eens als de kleine Enzo (het zwijgzame jongetje is fotogeniek maar wordt zonder sentiment gebruikt) bij Damien (Guillaume Depardieu) achtergelaten wordt, gaat de film immers soms poëtisch de magische verbeeldingswereld van kinderen opzoeken. Maar de harde realiteit wordt nooit genegeerd. Versailles, met gedurfde echte scènes met clochards, blijft in de eerste plaats een sociaal-kritische film over thema's zoals armoede maar ook over solidariteit, menselijke liefde.

De kroniek wordt uiteindelijk een optimistische adoptiefabel die vooral indruk maakt dankzij Guillaume Depardieu. Hij begint zijn vertolking als nukkige, gekwetste ziel. Gaandeweg ontpopt hij zich tot een barmhartige en beschermende maar compromisloze prins. En dat doet hij even massief als indrukwekkend.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234