Dinsdag 31/03/2020

Zonnebril à gogo

Dat de naam van zijn brillenmerk, VAVA, aan opa's doet denken, zal Pedro da Silva worst wezen. Voor hem is het handgemaakte zonnebrillenmerk deel van zijn futuristische toekomstplan. 'vavavoom!, weet je wel?'

Op elk potje past een dekseltje en zo hoort bij elk soort hoofd ook een zonnebril.

Heb je een driehoekig gezicht, met een eerder groot voorhoofd en een smalle kin, dan kies je best een zonnebril die bovenaan wat opvallender is, zoals een retro cateye of met accenten bovenaan. De zachte lijnen van het montuur zullen je gezicht balanceren. Dat geldt ook voor een peervormig gezicht, waarvan een bredere kaaklijn een typisch kenmerk is. Hierop zal een hoekige zonnebril met een opvallende bovenkant mooi passen. Een vierkant gezicht met een harde kaaklijn compenseer je met zachte lijnen in het montuur. Een rechthoekig gezicht staat vaak goed met een oversized zonnebril, terwijl een rond gezicht met een vierkante zonnebril in evenwicht is. En tot slot: heb je een ronde kaak- en haarlijn, dan ben je gezegend met een ovaal gezicht. Bijna elke zonnebril zal je goed staan.

"Met een zonnebril kun je de vorm van je gezicht verdoezelen door het tegenovergestelde te accentueren", zegt Nadine Tshintshiompo. Als brilstyliste bij GrandOptical aan het Brusselse Louizaplein staat ze klanten dagelijks bij. Natuurlijk zijn er ook die die adviezen in de wind slaan. "Soms past een bril theoretisch niet bij iemand, maar heeft hij zoveel kracht van zichzelf dat het werkt."

Veel gezien dit jaar: gekleurde glazen en opvallende bruggen, maar "een cateye blijft immens populair".

Na enkele jaren in de drukke mallemolen van de mode-industrie kreeg Pedro da Silva last van de typische modesymptomen. "Ik was zo teleurgesteld in de snelheid van alles om me heen", zegt de voormalige textielingerieur. Daarom gooide hij het roer om en ging hij drie jaar geleden ecologische zonnebrillen maken. Ondertussen hebben zijn futuristische ontwerpen met eenvoudige maar opvallende monturen al fans zoals Christiano Ronaldo en Spike Lee. Sinds dit voorjaar is het merk ook bij ons te krijgen, waardoor Da Silva, die nu pendelt tussen zijn woonplaatsen Portugal en Duitsland en productieplaats Italië, in België is om zijn verhaal te vertellen.

Dat deze zonnebrillen niet zouden misstaan in de clubbingwereld, bij stevige technomuziek, is volgens Da Silva geen toeval. Hij haalde zijn inspiratie uit steden als Berlijn en Detroit. Uit de post-industriële scene, zoals hij het zelf noemt, of de technoscene. "Ik haalde inspiratie uit het geluid van machines, maar ook uit eenvoudige vormen - vierkanten, cirkels en driehoeken - die je in de moderne industrie vindt, maar ook in Bauhaus en het futurisme van de Italiaanse kunst. De naam VAVA weerspiegelt dat gevoel, je kunt je de geluidsgolven die het woord maakt zo inbeelden. Vavavoom!"

Met zo'n 450 euro per montuur is de bril een best dure aankoop, maar die verklaart Da Silva door het intensieve en ecologische productieproces dat achter zijn ontwerpen zit. Tijdens de productie wordt de ecologische voetafdruk zo klein mogelijk gehouden: "Het frame is gemaakt van M49, een recycleerbaar bioplastic van Mazzucchelli dat met zo min mogelijk chemicaliën én met hernieuwbare energie werd gemaakt. De platte lenzen zijn mineralen van het Italiaanse Barberini. Tot een val van 10 meter - dat testen we - blijven ze krasloos en de fabriek is zero waste." Zelfs het brillendoosje is van ecologisch rubber.

Da Silva voegt op tijd en stond wat aan zijn collectie toe, maar wil niet spreken van winter- en zomercollecties. "Ik hou van het idee om mensen te teasen én om tijdloze stukken te maken. Die vind je haast niet meer, maar ze kunnen de tand des tijds wel doorstaan. Apple maakte zulke iconische designs. Binnen tien jaar moet VAVA ook nog tijdloos zijn, omdat het eerder kunst dan een zonnebril is."

vavaeyewear.com

Futuristische zonnebrillen van VAVA, het merk van Pedro Da Silva (links)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234