Zone 30 in Brusselse Vijfhoek
De Brusselse schepen van Mobiliteit Christian Ceux heeft officieel het startschot gegeven voor de zone 30 binnen de Brusselse Vijfhoek, een van de grootste zones 30 in Europa. De enquête op de website www.z30.be, die tot eind september ingevuld kan worden, dient om de impact van de nieuwe maatregel te meten.
Meer gezelligheid
"We hadden meer negatieve reacties verwacht bij de aankondiging van het project", zegt Ceux. "We hebben, door die belangrijke beslissing inzake mobiliteit, uiteindelijk gevolg gegeven aan de vraag van de Brusselaars voor meer gezelligheid."
Uit de enquête van de stad blijkt dat 37 procent van de respondenten ervan overtuigd is dat de zone 30 leidt tot minder ongevallen. Meer dan de helft van de mensen die deelnamen aan de enquête, meent dat de maatregel erop gericht is de auto uit het stadscentrum te weren; de andere helft denkt dat het verkeer in de Vijfhoek vlotter zal verlopen dankzij de maatregel.
Uitzonderingen
Alle voertuigen - op de trams na - moeten hun snelheid beperken tot 30 kilometer per uur, behalve op de Diksmuidelaan en, tot na de herinrichting, op de centrale lanen (Jacqmain, Anspach en Lemonnier). De Kleine Ring en de parallelle banen maken geen deel uit van de zone 30.
"Zowat 80 procent van het wegennet in de Vijfhoek is al aangepast", aldus Ceux. In de Vijfhoek zullen ten slotte een tiental preventieve radars en verkeersborden geplaatst worden. Ook zullen er nog wegmarkeringen worden aangebracht. (belga/sam)