Donderdag 09/12/2021

NieuwsMobiliteit

Zone 30 in Brussel: auto’s rijden 9 procent trager

null Beeld Photo News
Beeld Photo News

Sinds de invoering van de zone 30 in Brussel rijden automobilisten gemiddeld 9 procent trager. Toch is de reistijd om ergens te geraken niet gestegen. ‘Mensen rijden gewoon rustiger’, zegt de Brusselse mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen).

Op 1 januari werd het Brussels Gewest omgedoopt tot een zone 30. Op 85 procent van de wegen mag je nog maar 30 kilometer per uur rijden. Op hoofdassen gelden uitzonderingen van 50 of 70 kilometer per uur. Met deze ingreep wil de Brusselse regering het aantal verkeersdoden terugschroeven en de levenskwaliteit in de stad verhogen. Maar kan ze deze claims waarmaken? En rijden automobilisten nu niet belachelijk traag?

De eerste resultaten zijn hoopvol, zo toont een evaluatie die De Morgen kon inkijken. De gemiddelde tijd om ergens te geraken is niet significant toegenomen. Concreet werd de reistijd op negen representatieve trajecten in het gewest gemeten. Nergens week deze meer dan 10 procent af tegenover vroeger. “In het algemeen is de reistijd tijdens de avondspits iets korter geworden, ’s avonds laat iets langer”, stelt Brussel Mobiliteit. ’s Ochtends is er geen verschil.

Stoppen en optrekken

Voor de ene automobilist is de balans positiever dan voor de andere. Van aan het Zuidstation heb je nu ’s ochtends bijvoorbeeld een kleine minuut langer nodig om via de tunnels van de kleine ring aan Tour & Taxis te geraken. Via de Ninoofsepoort is deze rit een halve minuut korter. “De verschillen zijn klein omdat auto’s vaak moeten stoppen en optrekken. Door trager te rijden tussen twee kruispunten komen ze niet per se later aan”, zegt mobiliteitsminister Van den Brandt.

Meest opvallend is uiteraard het effect op de snelheid. Overal in het gewest rijden automobilisten trager dan vroeger. Op wegen waar de snelheidslimiet werd verlaagd, is dat logisch. Maar zelfs op plaatsen waar de limiet gelijk bleef, ging de snelheid gemiddeld 9 procent naar omlaag. Dat blijkt uit metingen op twaalf locaties. Waar automobilisten altijd al 30 mochten, rijden ze nu gemiddeld 26,6 tegenover 29,1 kilometer per uur. Waar ze altijd al 50 mochten, rijden ze nu 36,7 tegenover 40,4 per uur.

‘Voorzichtig’

“Dit zijn nog erg voorlopige cijfers, dus we moeten voorzichtig blijven met conclusies. Toch geven ze duidelijk aan dat de zone 30 een impact heeft op het algemene rijgedrag in Brussel”, zegt de groene verkeersminister. “Automobilisten rijden nu rustiger. Hopelijk zien we daardoor ook minder ongevallen en minder verkeersslachtoffers.” Pas over twee maanden zal dit zichtbaar zijn in de statistieken.

Uit trajectcontroles blijkt alvast dat 97 procent van de automobilisten zich houdt aan de nieuwe snelheid. De regering hoopt dat wandelaars en fietsers zich hierdoor veiliger zullen voelen in de stad. “Inwoners moeten hun kinderen zonder angst naar school kunnen sturen”, vindt Van den Brandt. Bedoeling is dat de zone 30 ook een gunstig effect zal hebben op de geluidsoverlast en de luchtkwaliteit.

Intussen ligt er nog werk op de plank. Zo moeten er extra verkeersdrempels worden aangelegd om de inrichting van straten beter af te stemmen op de verlaagde snelheidslimiet. Nu hebben automobilisten soms de indruk dat ze sneller mogen dan 30, en de opvolging van snelheidsboetes door het parket moet beter. Ook het draagvlak bij de automobilist is nog niet wat het moet zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234