Maandag 24/02/2020

Apps

Zonder kabel films en tv kijken op je tv, telefoon en tablet? Het kan

Ramon Duivenvoorden, mede-oprichter van Vigour: "Je ziet ze denken: gaan we nou een werelddeal sluiten met een jongen van 28 uit Amsterdam?"Beeld Sanne de Wilde

Misschien is het goud waard: een app die televisie, tablet en telefoon naadloos met elkaar laat samenwerken. De Nederlandse start-up Vigour verkocht de zelfbedachte 'multiscreen-technologie' al aan MTV.

'Opeens zit je op de 35ste verdieping op Times Square bij de bestuursvoorzitter van Viacom op kantoor. Je ziet ze denken: gaan we nou een werelddeal sluiten met een jongen van 28 uit Amsterdam?' Ramon Duivenvoorden, mede-oprichter van het ruim vijftien man tellende Nederlandse technologiebedrijfje Vigour, is net terug van trips in Dubai, Qatar en de Verenigde Staten. Hij sprak er met topfiguren van de grote zenders en kabelbedrijven, die hem met alle egards behandelen. Want 'that guy from Amsterdam' heeft mogelijk de heilige graal in handen: een technologie die orde schept in de chaos die de digitale mediawereld nu is. Zenders kunnen voortaan hun programma's aanbieden op meerdere schermen tegelijk: Vigour laat de televisie, tablet en telefoon naadloos met elkaar samenwerken.

'Wij dachten: waarom maken we nu nog apps per specifiek scherm?', verklaart Duivenvoorden. Nu kun je via het toetsenbord van je telefoon makkelijk een film zoeken, terwijl je slimme tv op datzelfde moment zijn grote scherm aanspreekt om het zoeken met extra informatie te ondersteunen. Wanneer je een gekozen video naar je televisie toeschuift, dient je telefoon weer als afstandsbediening.' Viacom, het megabedrijf achter MTV, Comedy Central en Nickelodeon is al om. 'MTV is onze eerste klant, maar zeker niet onze laatste.'

Duivenvoorden (28) studeerde international business aan de Erasmus Universiteit. Hij weet hoe hij zijn verhaal moet doen. Waar Duivenvoorden de sales- en marketingman uithangt, de wereld over reist om de juiste mensen te spreken, komt de technische expertise uit de koker van zijn medeoprichters. Vrienden van de middelbare school nog, jongens die al vanaf hun 10de konden programmeren en na schooltijd pielden aan hun eigen onlinetools. Toen zij websites gingen maken en grote klanten kregen, vroegen ze Duivenvoorden om de zakelijke kant voor zijn rekening te nemen.

De drie verhuisden in 2012, vrij snel na het afronden van hun studie, naar Berlijn om daar het bedrijf Vigour op te zetten. Het jongensboek verliep vervolgens volgens de gebruikelijke verhaallijn. Er was een start-up-bootcamp in Berlijn met een acceleratieprogramma waarmee ze de basis legden voor hun technologie. Ze kregen zowel geld als begeleiding.

Duivenvoorden: 'Daar stonden we dan, drie jochies van drie hoog die volgens de op dat bootcamp aanwezige investeerders 'echts iets te pakken hadden'. Dertig investeerders hadden serieuze interesse. Ook Deut-sche Telekom zag er wel wat in; zij boden ons, samen met het Nederlandse fonds Linden Mobile Ventures, een half miljoen euro. Een heel fijn begin.'

Met de app van Vigour kan een zender zijn programma's tegelijk aanbieden op televisie, tablet en telefoon.Beeld ANP


De jongens beginnen dan te beseffen dat de invloed van hun vinding weleens groot kan zijn. Dankzij de mediacontacten van Deutsche Telekom kwam ook MTV binnen handbereik. Vorig jaar werd een contract getekend, in maart van dit jaar ging MTV Play live.

'Viacom, het moederbedrijf van MTV, vond ons systeem geweldig en gebruikt het voor de lancering van MTVPlay in verschillende Europese landen. Het is een onlinedienst die zowel de livekanalen van MTV als on-demand-videoclips en -tv-programma's van de zender biedt.' De app is gratis via alle besturingssystemen te downloaden en biedt MTV, maar straks ook andere zenders, de mogelijkheid om zonder tussenkomst van kabelaars de tv-kijker te bereiken. Op verschillende schermen tegelijk.

'Of we meteen beet hadden? Eerst hoor je 'geweldig, hier moeten we wat mee', maar vervolgens moet je keihard werken om een contract te krijgen', weet Duivenvoorden inmiddels. 'We hadden nog geen commercieel product, maar in zes weken tijd hebben we iets neergezet waar ze bij MTV steil van achteroversloegen. Dit is veel vetter dan wat we nu hebben', zeiden ze daar. En beter ook dan de grote technologiebedrijven tot dusver konden laten zien.

De deal ging van oor tot oor. En dus wordt nu ook in de Verenigde Staten en het Midden-Oosten het tapijt uitgerold voor die jonge gasten uit Holland. Duivenvoorden: 'We hebben in Dubai en Qatar in vier dagen tijd met zestien partijen gepraat. Het was bizar. Iedereen was zeer enthousiast. Deutsche Telekom trouwens ook, die zien hun investering van twee jaar geleden bevestigd.'

Eenmaal binnen bij MTV begint het pas. Want MTV biedt als onderdeel van Viacom, een van de vijf grootste mediabedrijven ter wereld, legio mogelijkheden. De techniek van Vigour kan ook interessant zijn voor al die andere wereldwijd opererende zenders van Viacom, zoals Comedy Central en Nickelodeon. 'Alleen al binnen Viacom is het groeipotentieel enorm. Dat geldt ook voor NBC Universal, Warner Group etcetera.'

Is al die interesse wel te behappen voor zo'n kleine start-up uit Nederland? Duivenvoorden: 'Dat is onze grootste uitdaging. We moeten nu een kantoor openen in Amerika, ze komen niet naar Amsterdam. Om op internationaal niveau grote deals te winnen en technisch voorop te blijven lopen, zullen we hard moeten doorgroeien.'

Vigour maakt voor een jong bedrijf een vrij serieuze omzet. 'Onze deals worden gesloten voor meerdere jaren en brengen op jaarbasis een paar ton op, wat voor heel grote klanten zou kunnen oplopen tot miljoenen. Dit is afhankelijk van het aantal eindgebruikers dat onze technologie in handen krijgt. Daarmee kunnen we ons team van vijftien personen natuurlijk redelijk draaiende houden.'

Intussen gaan de ontwikkelingen op mediagebied sneller dan ooit. Talloze technologiebedrijven proberen het enorme aanbod te kanaliseren. Waar vroeger het plaatje heel duidelijk was - tv-programma's en films kwamen via een zender, dankzij de kabelaar tot de kijker - lijkt er totale anarchie te ontstaan in de mediawereld. Duivenvoorden: 'Je ziet in Amerika 'oude' media zoals de al 35 jaar oude betaalzender HBO ook agressief de markt opgaan. Die zoekt nu zelf de consument op met eigen content via de app HBO Go, naar het voorbeeld van het succesvolle Netflix. Het maakt daarmee wel de kabelpartijen heel boos. Dankzij hen kon HBO heel groot worden. Zo zijn er meer partijen die de kabelaars niet meer nodig hebben.'

Vigour is in Amerika ook in gesprek met een partij die 'de Netflix voor live-tv' wil gaan worden. 'Dus als jij alleen maar sportzenders of natuurzenders wil zien, dan kun je per zender gaan betalen.' Maar gemakkelijk gaat het niet: zo moet er rekening worden gehouden met de rechten van de uit te zenden programma's en er zijn miljarden geïnvesteerd in de huidige systemen, de settopboxen. 'Kabelbedrijven voelen zich enorm bedreigd.'

Wat rest er straks nog voor hen? Volgens Duivenvoorden zouden zij zich meer moeten richten op een betere infrastructuur; betere internetverbindingen in huis om al die apparaten ook het internet op te kunnen laten gaan. 'Ze kunnen niet meer alle zenders in een pakketje stoppen en verwachten dat de kijkers het wel pikken. Of ze moeten zelf serieus gaan investeren in apps die los van de kabelverbinding opereren, en vooral het gebruiksgemak als uitgangspunt nemen. We moeten af van die gefragmenteerde en lastig te begrijpen wereld. Wij zien onszelf dan ook een beetje als wapenhandelaars in tijden van oorlog.'

Hoe worden de kabelaars al omzeild?

In Nederland komt dit najaar KPN Play, waarmee je via een app ook naar livezenders als RTL4 en SBS6 kan kijken. Netflix biedt bijna een miljoen Nederlandse abonnees een aanbod van series en films, waarbij een steeds groter deel bestaat uit eigen series zoals House of Cards en Orange is the New Black. Apple kondigde onlangs aan in de Verenigde Staten te experimenteren met een selectief aanbod van tv-zenders in de strijd met de grote kabelaars zoals Comcast (met 23 miljoen abonnees) die met hun traditionele pakketten met honderden kanalen steeds meer kijkers zien weglopen naar onlineaanbieders van tv-programma's als Amazon, Yahoo en Netflix. In Nederland verplaatsen media-aanbieders als KPN, Ziggo en Telfort steeds meer programma's naar de 'cloud', maar ze blijven nog complete tv- en internetpakketten leveren via de settopboxen.

Met je mobieltje bedien je de tv

De meeste mensen kijken nog televisie via de kabel, met of zonder settopbox van bijvoorbeeld Ziggo, Telfort of KPN. Maar de zenders komen wel al steeds vaker op andere manieren de huiskamer binnen. Via apps op de smart-tv, tablet of smartphone bijvoorbeeld.

Gemist-diensten, YouTube; de kabelaar hoeft er niet meer aan te pas te komen. Netflix is tot nu toe het beste voorbeeld van een dienst die direct kan worden benut door de mediaconsument. Door dat succes geïnspireerd en doordat de jongste generatie de televisie amper meer aanzet, zoeken media andere manieren om bij de consument te komen. Het probleem is dat elke zender zijn eigen app heeft en ook dat kabelaars niet met elkaar communiceren. Vigour bedacht daar wat op.

Met hun technologie kun je met een persoonlijke accountverbinding maken met je tv-systeem, waardoor je via je telefoon alles kunt bedienen. Alles wat te maken heeft met de bewuste tv-zender verhuist mee. De technische lagen waaruit de apps van Apple, Sam-sung en andere merken bestaan, brengt Vigour bij elkaar, waardoor ze vloeiend met elkaar kunnen communiceren. Mediabedrijven ontwikkelden de afgelopen jaren per apparaat en per besturingsprogramma (bijvoorbeeld Apple of Android) eigen apps voor vele tonnen per stuk. Zij zijn dus bevreesd ze overboord te gooien. Vigour biedt naar eigen zeggen 'de presentatielaag die ervoor zorgt dat alle schermen met elkaar kunnen communiceren. Dat is iets super-innovatiefs dat niemand anders kan op dit moment.'

Mede-oprichter Duivenvoorden erkent dat er een moment komt dat andere bedrijven het trucje ook uitvinden. 'Over twee jaar verwacht elke consument dat hij het kan gebruiken.' Het sturen van de film naar verschillende platforms is bovendien niet het moeilijkste van de techniek, dat kunnen Netflix, Apple en Samsung ook al binnen hun eigen omgeving. 'Maar echt het vloeiende gedrag van 'ik tik hier en ik zie daar direct het resultaat, of ik swipe hier en daar beweegt het mee', dat is ons unieke stukje van de technologie.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234