Maandag 19/04/2021

Zonde van uw jetons

In Pixels trekken reuzenversies van klassieke videogamepersonages vanuit de ruimte ten strijde tegen de militaire macht van de V.S. Het is eens wat anders dan vieze reuzen-insectoïden of glibberige grijze mannetjes met grote zwarte ogen.

We shit you not: de mensheid wordt bestookt met gewelddadige Pac Man-, Centipede-, Galaga- en Frogger-klonen. Decennia geleden heeft NASA namelijk een paar van die spelletjes meegestuurd met een ruimtesonde, en de buitenaardsen interpreteerden die als een oorlogsverklaring.

Het opperbevel heeft geen andere keuze dan het lot van de mensheid te laten afhangen van de vaardigheden van één man: voormalig videogamekampioen maar huidig thuiscinema-installateur Sam Brenner (Adam Sandler), die toevallig vriendjes is met de Amerikaanse president (Kevin James), en die samen met een aantal andere gamenerds zijn kennis van oude videogames kan aanwenden om de aanvallers te slim af te zijn.

Eén ding is duidelijk: al wie met deze film bezig is geweest, is verzot op de zonet genoemde lunaparkklassiekers, in die mate zelfs dat Pixels een paar rake gniffels zal veroorzaken bij kijkers die dat wereldje een beetje kennen. Zo'n connaisseurs zullen bijvoorbeeld personages uit obscuurdere videogameclassics als Burger Time zien passeren. Of ze zullen geamuseerd glimlachen om het feit dat speelhallenheld Eddie Plant, het personage van Game of Thrones-ster Peter Dinklage, bijzonder treffend lijkt op de echte Donkey Kong-wereldkampioen Billy Mitchell.

De makers overspelen hun hand echter wanneer ze hun film een lichte scheut mediacommentaar proberen toe te dienen, en de oude, ongevaarlijke, niet-gewelddadige lunaparkgames van vroeger lijnrecht tegenover de moderne PlayStation-generatie zetten. Op zich was het wel een geinige trouvaille om het klassieke arcadepersonage Q*Bert getraumatiseerd naar een streep geweld in een hedendaagse videogame te doen kijken, maar ook verstandige niet-gamers weten ondertussen dat zoiets bij de haren getrokken is. De grote gamecontroverses zijn achter de rug, en iedereen erkent inmiddels dat ordentelijk gedoseerd, functioneel geweld een pijler onder verhalend entertainment van ieder slag is: van Shakespeare-toneelstukken tot videogames (wat overigens bij uitstek geldt voor The Last of Us, de specifieke game die het arme loedertje in deze film knikkende knieën bezorgde). De verdediging van het medium in zijn recentste vorm wordt ook wat magertjes opgenomen door het gamende zoontje van Brenners door Michelle Monaghan vertolkte love interest. Kortom: als film over videogames schiet Pixels lelijk naast doel.

Blokkig scenario

Maar regisseur Chris Columbus (vooral bekend van komische klassiekers Home Alone en Mrs. Doubtfire) en scenaristen Tim Herlihy en Timothy Dowling plegen vooral halsmisdrijven tegen hun eigen medium. De digitale effecten waarmee de gamegedrochten op het scherm worden getoverd, zijn uitstekend (als u toch gaat kijken: neem de versie met het 3D-brilletje), maar het scenario is blokkiger dan de lunaparkiconen op het scherm, de grappen worden overklast door die van een gemiddelde aflevering uit een Nickolodeon-kinderfeuilleton, en tussen Sandlers en Monaghans personage ontspint er zich een kibbelromance waarvan niemand echt de uitkomst wilt weten.

Al helemaal niet te bevatten is hoe de makers de enige bestaansreden van Pixels, die speciale game-effecten, tijdens de eerste drie kwartier van de film zo goed als volledig achterwege hebben gelaten voor een prent die begint als een doodgewone Adam Sandler-komedie. Zo eentje die bij voorkeur enkele jaren ná de cinemarelease valt te consumeren, wanneer hij tijdens een doodse dinsdagavond op televisie verschijnt, en u zich net genoeg verveelt om niet weg te zappen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234