Woensdag 27/10/2021

'Zondagavond is alleen voor de VRT gemakkelijk'

Goed zeven maanden staat netmanager An Rydant aan het hoofd van televisiezender vtm. Met het televisievoorjaar in aantocht maakt ze een eerste balans op. 'Je moet durven sleutelen tot een programma helemaal juist zit.' Pieter Dumon

Film was de eerste liefde van An Rydant. Logisch ook wanneer je grootouders een bioscoop uitbaten. Maar de liefde is tanende geeft ze toe. De film moet meer en meer plaats maken voor het betere televisiewerk. "Ik zie op tv steeds vaker dingen die ik in film mis. Vorige week heb ik het volledige tweede seizoen van Homeland (Amerikaanse reeks die momenteel op 2BE loopt, PD) uitgekeken. Dat geeft me meer voldoening dan eender welke film. Zo'n reeks neemt de tijd om verhaallijnen grondig uit te bouwen. Bij een film sta je na goed twee uur alweer buiten."

Toch koos Rydant, tot dan hoofd Fictie bij vtm, er eind vorig jaar voor om terug te keren naar de filmbusiness. "Na vijf jaar aan het hoofd van die fictie-afdeling had ik er alles wel gezien. Bovendien had ik na reeksen als Code 37 en vooral ook Clan het gevoel dat het niet beter meer zou worden. Dan is het beter om iets anders te gaan doen." Maar toen kwam het aanbod om netmanager van vtm te worden en kreeg televisie plots toch weer de bovenhand."

Gisteren stelde Rydant, na bijna zeven maanden aan het hoofd van vtm, het voorjaarsmenu van 'haar' zender voor. "We kiezen voor entertainment, voor fictie ook. Programma's waarmee we de kijker willen raken. Dat is waar we als zender voor staan en dat maken we met dit schema ook duidelijk. Ik ben heel tevreden, maar dit najaar zal ik dat nog net iets meer zijn."

Omdat u dan nog meer uw eigen stempel zal drukken?

Rydant: "Neen, daar gaat het me ook helemaal niet om. Sinds eind vorig jaar hebben we bij het ontwikkelen van nieuwe programma's een andere manier van werken geïntroduceerd. In de voorbereidingsfase blijven we rond de tafel zitten tot we merken dat alle neuzen in dezelfde richting staan, tot iedereen hetzelfde programma wil maken. Op die manier komen er programma's op het scherm die gemaakt zijn zoals wij dat willen. Dit voorjaar zie je dat al aan een aantal producties maar dit najaar moet dat nog duidelijker worden."

Dat lijkt vooral een heel tijdrovend proces.

"Het duurt inderdaad langer, maar soms moet dat ook. Je moet durven sleutelen tot een programma helemaal juist zit. Aan Clan is vier jaar gewerkt. Dat had ook veel sneller gekund maar dan was het niet de Clan geweest die we nu op het scherm hebben gezien. Dat is trouwens ook de reden waarom we nog niet met het al lang aangekondigde nieuwe programma voor de vooravond uitpakken. Het is gewoon nog niet af. Dan is het beter er nog wat langer op te kauwen dan het nu snel, snel op antenne te gooien."

Kunnen externe productiehuizen het dan voortaan schudden bij vtm? De nieuwe werkwijze lijkt op maat geschreven van jullie interne productiehuizen.

"Ik pleit er niet voor om nu plots meer programma's binnenshuis te maken. Als je op een goede, open manier met een productiehuis kunt praten over hoe een programma er moetuitzien, dan maakt het niet uit of dat een externe of interne partner is."

Is die nieuwe manier van werken ook niet een stuk duurder?

"Neen, net het omgekeerde. In het recente verleden hebben we een aantal zo goed als afgewerkte projecten moeten afschieten. Pure verspilling. Door nu meer tijd uit te trekken voor die eerste fases hopen we dat te vermijden. Wanneer we zien dat een project de verkeerde weg uitgaat kunnen we er de stekker uittrekken nog voor het ons handenvol geld gaat kosten."

De komst van VIER dwong vtm eind vorig jaar tot forse investeringen. Dit voorjaarsschema oogt goedkoper.

"We investeren dit voorjaar evenveel als vorig najaar. Alleen in de vooravond zit minder geld, gewoon omdat een eigen programma als Voor de show veel duurder is dan een aangekochte reeks als Dokters die nu in de plaats komt. Maar vergeet niet dat we ook dit voorjaar met een aantal grote showprogramma's en vier fictiereeksen uitpakken."

Een reeks als Clan is toch stukken duurder dan een tweede seizoen van Danni Lowinski?

"Natuurlijk ligt de productiekost voor Clan een stuk hoger maar voor zo'n reeks kunnen we wel op een tussenkomst van het mediafonds (subsidievehikel van de Vlaamse Gemeenschap, PD) rekenen. Daardoor kosten beide reeksen ons als zender ongeveer evenveel."

Maar heb je als zender toch niet liever Clan dan Danni Lowinski in het schema staan?

"Met Clan - maar bijvoorbeeld ook met Code 37 - trekken we een publiek aan dat anders moeilijker de stap naar vtm zal zet. Als commerciële zender is dat natuurlijk interessant, je wil immers een zo breed mogelijk publiek bereiken. Al moet je dat ook niet overdrijven. Een steeds grotere groep kijkers heeft een heel eclectische smaak. Het grootste deel van de kijkers kan zowel Clan als Danni Lowinski smaken."

Hoe lang kun je als zender nog blijven inzetten op fictie? Uitgesteld kijken en doorgespoelde reclamespots maken dat op lange termijn toch onmogelijk?

"Fictie is sowieso moeilijk rendabel te maken voor een commerciële zender. De huidige evolutie van het kijkgedrag maakt het er niet makkelijker op. We moeten dus op zoek naar andere, creatieve manieren om dat soort programma's te gelde te maken. Wij zijn trouwens niet de enigen die daarmee worstelen. Ook zenders in pakweg Nederland, Duitsland en Frankrijk zien hun inkomsten opdrogen.

"En net dat opent dan weer mogelijkheden om onze fictieprojecten daar op antenne te krijgen. Iets wat vroeger - in tijden van overvloed - veel moeilijker was. Het zal sowieso altijd blijven draaien om kwalitatieve content. Mensen gaan altijd op zoek naar interessante programma's. Dat zal nooit veranderen."

Paul de Leeuw op zondagavond in primetime zijn ding laten doen, is dat geen risico?

"Zondagavond is nooit een makkelijke avond. Behalve voor de VRT natuurlijk. Maar we proberen vooral geen rekening te houden met wat de anderen doen. We moeten naar ons eigen schema kijken en ervoor zorgen dat elk programma daarin de plaats krijgt waar het het best tot zijn recht komt. Je weet natuurlijk dat de VRT op zondagavond altijd sterk zal staan en dus komt het er op aan je moment te kiezen. Deadline 14/10 bijvoorbeeld stond vorig jaar bij het begin van het najaar perfect op zijn plaats op zondag. Maar we zouden dat programma nooit in de winter op diezelfde avond tegenover Salamander hebben uitgespeeld."

Vtm kreeg er vorig jaar met VIER een concurrent bij. Had u de strijd heviger verwacht?

"Eerlijk? In september vorig jaar zat ik toch met een ander scenario in mijn hoofd. Maar dat betekent niet dat we nu op onze lauweren kunnen rusten. Zij doen hun ding, wij het onze. En het komt er nu vooral op aan dat zo goed mogelijk te doen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234