Dinsdag 25/02/2020

Zomerhit nodig? Bel de remixer

'Happiness'. 'One Day/Reckoning Song'. 'Spectrum (Say My Name)'. De drie grootste hits van deze zomer maken duidelijk: de kortste weg naar succes leidt tegenwoordig langs de remix.

Dat het een Israëliër is. En dat hij zijn kindjaren op Jamaica doorbracht. Meer is niet van de man geweten. En toch resideert Asaf Avidan al weken in de kruin van zowel Ultratop als iTunes Song Charts, niet alleen in België, maar ook in Oostenrijk, Duitsland, Luxemburg, Nederland en Zwitserland. Met 'One Day/Reckoning Song', een opgewekt lied dat met enige verbeelding als Janis Joplin op een boombal bestempeld kan worden. Maar, zo valt op: Avidan dankt zijn succes grotendeels aan Wankelmut, een Duitse dj die 'One Day/Reckoning Song' door de mangel haalde. Het is die Wankelmut-remix die nu overal meegefloten wordt, niet de originele, haast akoestische versie.

Nog opvallender: in de iTunes Song Charts gaat deze week ook het zilver naar een remix, die van de befaamde Schotse producer Calvin Harris voor 'Spectrum (Say My Name)' van Florence + the Machine. Gejaagder dan het origineel, alweer, en geliefder bij het publiek, leren de hitlijsten. Vergelijkbaar met de hoge vlucht van 'Happiness' eerder deze zomer. Dat nummer, bij oorsprong vrij monotoon, schopte het pas tot anthem van de festivalzomer nadat de Italo-Belgische producer Stephen Fasano, alias The Magician, het onder handen had genomen.

"Hij heeft er een iets killere remix van gemaakt", zei Sparro daar in deze krant over. "Maar ik vind hem fantastisch." Dat de wereld extatisch de vertimmerde 'Happiness'-versie en dus niet zijn origineel omarmde, interpreteert Sparro als volgt: "Laat het me zo stellen: ik hou nog nét iets meer van mijn eigen versie op de plaat, maar ik hou nog nét iets meer van zijn versie in de top-40."

Hebbeding

Een lach volgde, maar de boodschap was raak: anno 2012 leidt de kortste weg naar succes langs de remix. Megahit in gedachten? Bel een producer, en laat hem je song bijschaven, opschroeven dan wel ombouwen. Applaus gegarandeerd. In da club, op het internet, aan de kassa.

"Het valt deze zomer inderdaad fel op", zegt Bram Willems, bij Studio Brussel programmaverantwoordelijke voor Select. "Die Asaf Avidan is volgens mij een erg apart verhaal, maar Sam Sparro en Calvin Harris passen, net zoals Joe Goddard met zijn Nneka-remix trouwens, perfect in die remixtrend. Remixes worden steeds belangrijker, dat proces is al een tijdje aan de gang." Met dank, dat spreekt, aan de komst van internet, blogs en het mp3-formaat. Van Robbie Williams ('Bodies', remix: Aeroplane) tot Lady Gaga ('Marry the Night', remix: Dimitri Vegas & Like Mike): de voorbije jaren ontpopte de remix zich tot felblinkend hebbeding. Als een scalp rond de nek van een trotse indiaan, zeg maar, want zonder remix mag je het schudden anno 2012. En hoe hipper de remixer, hoe zwaarder het sterrenstof dat op de originele artiest neerdaalt.

Bram Willems: "Een paar jaar geleden lieten veel grote artiesten, ik denk aan U2, hun songs remixen door bekende danceproducers, louter omwille van de remix. Nu zijn remixes niet langer het kleine broertje, en wordt het genre meer en meer naar waarde geschat. Veel remixers doen ook meer dan enkel een beat onder het origineel zetten, de voorbije jaren zijn er heel wat knappe remixes uitgebracht. Sommige overstijgen zelfs het origineel."

Zwart-geel-rood

Remix overvleugelt origineel: Lykke Li weet er alles van. Dankzij het overweldigende succes van de Triggerfinger-versie van haar 'I Follow Rivers' verwierf de Zweedse een mooie plek op de Pukkelpopaffiche, maar eens daar kon ze die schaduw nooit ontgroeien. Ter illustratie: de oorspronkelijke versie van 'I Follow Rivers' lokte tot nog toe 178.327 kijkers op YouTube, de sprankelende The Magician-remix 19.931.868. "De dancefestivals zijn tegenwoordig ook echt aan het boomen", zegt Willems. "En dan is het voor de dj's natuurlijk erg dankbaar om bekende hits in hun set te gooien."

Valt ook op: de Belgen zijn, parallel met de voetbalduivels, bijzonder gegeerd op de remixmarkt. Soulwax, Aeroplane, The Glimmers, Dimitri Vegas & Like Mike, The Magician, Jealov (jonge Brusselaars die net een officiële remix voor 'Hail Bop' van de Londense rocksensatie Django Django maakten): de dansvloer kleurt zwart-geel-rood. Maar, zo vertelt Rick van het Brusselse trio Jealov: "Rijk word je alleszins niet van zo'n remix. Als remixende artiest krijg je een wel een fee, maar belangrijker is dat je kunt rekenen op publiciteit en even kunt meesurfen op de wave. Exposure in onontgonnen terrein is zowat het grootste voordeel van een remix."

Vergeet het origineel, hier komt de remix

De voorbije jaren regende het remixes. Niet zelden overvleugelden die het origineel. Een top-drie.

'Four to the Floor'

(Thin White Duke remix)

Het origineel, van de hand van de Britse popgroep Starsailor, baadde in pathos en honing, de remix door Thin White Duke knalde maandenlang door de boxen, en ontving meer bijval dan de band rond James Walsh op eigen kracht ooit kon vergaren.

'Heads Will Roll'

(A-Trak remix)

Een devote aanhang hadden Yeah Yeah Yeahs, met bedwelmende songs als 'Maps' en 'Y Control', in 2009 al. Maar niettemin volgde de grote sprong voorwaarts pas met de snoeiharde elektroremix van het uit It's Blitz! geplukte 'Heads Will Roll'. "Off! Off! Off with their heads!"

'Day 'n' Nite'

(Crookers remix)

Een slome, zelfs ietwat zeurdigere song was het, een opgepompte zomerhit werd het. Kid Cudi, voor eeuwig verbonden aan 'Day 'n' Nite', met dank aan de remix door het Italiaanse danceduo Crookers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234