Maandag 06/04/2020

'Zolang onze film maar een debat op gang brengt'

Ook de zevende film die Luc en Jean-Pierre Dardenne in Cannes tonen, speelt zich af in Seraing. Na twee Gouden Palmen en een rist andere prijzen op de Croisette kunnen ze alleen maar hopen dat er voor La fille inconnue nog wat geluk overblijft. Kurt Vandemaele

"We zijn in ieder geval blij dat we er weer bij zijn. Misschien zal het ooit anders zijn", zegt Luc. "Tot nu toe ontvangt Thierry Frémaux ons nog altijd met open armen. Misschien vindt hij ons binnenkort te oud. Hoewel, Ken Loach is in juni 80 en hij is er ook nog bij. In competitie zijn in Cannes is goed voor de faam van de film. Tenzij hij over de hele lijn afgekraakt wordt. Maar als er over gepraat wordt, als er voor- en tegenstanders zijn, dan heeft de film een leven." En er wordt gedebatteerd. Te koel, te kil, vinden sommigen. Te verstandelijk, te weinig emoties. "We hebben grote oren", zegt Jean-Pierre. "We horen van alles. Maar je voelt nu al dat er een debat op gang komt. Dus dat is goed."

In La fille inconnue vertellen de Dardennes het verhaal van Jenny Davin, een jonge huisdokter die een mannelijke stagiaire de beroepsethiek tracht bij te brengen: "Een goede dokter laat geen emoties toe", zegt ze. Wanneer na de werkuren de bel rinkelt, legt ze hem uit dat je niet opendoet. "Als het echt dringend is, zullen ze wel blijven bellen." Maar wanneer de volgende dag het lijk teruggevonden wordt van het Afrikaanse meisje dat bij haar voor een gesloten deur stond, wordt de jonge dokteres overmand door schuldgevoelens. Ze wil te allen prijze vermijden dat het meisje in een naamloos graf belandt. Een detectiveverhaal als het ware, met een jonge dokteres in de hoofdrol.

Schuldig

"Jenny's wapen is het medisch geheim. Mensen kunnen tegen haar zaken zeggen die ze niet tegen een ander durven zeggen. En ze voelt wat een lichaam zegt", legt Luc Dardenne uit. "Ze luistert naar de ademhaling van de mensen. Daar begint de film mee. Ze luistert naar het leven. Zelfs al is het leven ziek. Dat is het: zij tracht het beter te maken."

Ook in Julieta, de film die Pedro Almodóvar presenteerde in Cannes, is het schuldgevoel het centrale thema. En dat is geen toeval, denken de gebroeders Dardenne. "We zijn allemaal schuldig", zegt Jean-Pierre. Luc vult aan: "We zijn schuldig tegenover de anderen, zelfs als we niets gedaan hebben. Precies omdat we niets gedaan hebben. Ook Jenny heeft niets gedaan. Maar zij heeft wel het gevoel dat ze haar deur had moeten openen, omdat ze er als dokter is om het leven te dienen. Dat besef maakt bij haar iets positiefs wakker. Ze schiet in actie. Je kunt als kijker wel denken dat ze overdrijft. Maar ze krijgt de dingen wel in beweging."

Zij wel, de politie niet. Toch is La fille inconnue geen aanklacht tegen de Belgische politie. "Nee, ze zijn niet corrupt", beklemtoont Jean-Pierre. "Ze hebben gewoon de handen vol. En dat meisje is minder belangrijk voor hen dan de massa werk die de drugsproblematiek met zich meebrengt. Er is een hiërarchie in hun activiteiten. Een dood Afrikaans meisje staat niet hoog in de lijst van prioriteiten."

Of La fille inconnue hoog zal eindigen in Cannes is nog afwachten. Er was enthousiast applaus na de persvisie, maar de film werd ook afstandelijk genoemd. Het lijkt wel alsof hun camera film na film meer afstand houdt, verder achteruitgaat.

"Ik hoop dat we niet te ver teruggaan", lacht Jean-Pierre, "dat onze personages de deur niet voor ons dichtslaan en we niets meer zien. Nee, we moesten gewoon een manier vinden om te laten aanvoelen dat die jonge dokteres de mensen aan het praten krijgt door hen gewoon te laten zijn, door hen te laten ademen, door stiltes te verdragen. Dat is wat een cineast zich altijd afvraagt: waar zetten we de camera neer? Ik hoop dat we hem op de goede plek hebben neergezet", lacht hij, en wordt dan weggeplukt. De trappen van het festivalpaleis wachten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234