Zondag 23/02/2020

'Zolang je maar een passie hebt'

Kevin Janssens is vanaf vandaag acht dagen lang de 'master' van het Filmfestival van Oostende. Als filmfreak was het voor Janssens een uitgelezen kans om zijn eigen selectie te maken, en dan maakt hij als hoofdrolspeler van D'Ardennen nog eens kans op een Ensor. Een portret van Janssens in zeven kernwoorden.

Voorbeeld

"Heb ik een voorbeeldfunctie? Hm, dat denk ik niet. Ik ga niet tegen anderen zeggen hoe alles in elkaar zit. Wat ik wel eens durf te doen, is een filmtip geven aan een student of een jong iemand. Er is een hele reeks films waarvan ik vind dat iedereen ze gezien zou moeten hebben. Zelf ben ik een regelrechte filmfreak. En op den duur weet je dan wel hoe een goeie film eruitziet. Heerlijk dus dat ik hier een eigen masterselectie mag maken. Ik ben ervan overtuigd dat mijn filmsmaak verfijnd is door dat ik veel films heb gezien. Je zou kunnen zeggen dat ik een geoefend oog heb.

"Ik heb als master gekozen voor titels als A Woman under the Influence, Casablanca en Gummo. Totaal verschillende films qua genre, maar het zijn op zich wel allemaal heel goeie, sterk gemaakte verhalen. Ook echte klassiekers als Apocalypse Now zitten erbij. Ik was te jong toen die film in de bioscoop draaide en ooit moet je zo'n meesterwerk toch op een groot scherm kunnen zien."

Charisma

"Dat is iets wat je wordt aangemeten. Je kunt niet van jezelf zeggen: ik heb charisma. Dat is iets wat mensen tegen je zeggen. Wat dat dan ook moge zijn. Je bent daar niet mee bezig. Je leert niet op school hoe je goed pakt op beeld. Op den duur hoor je zo vaak dat de camera van je houdt dat je denkt: ik zal het dan wel hebben. En ik herken het bij anderen: Koen De Bouw, Josse De Pauw, Jan Decleir en noem maar op. Wat is dat dan? Persoonlijkheid? Dat heb je eigenlijk in elk vak nodig."

Egoïsme

"Van veel gedreven mensen wordt gezegd dat ze egoistisch zijn. Ik heb ook lang gedacht dat ik geen film of theaterstuk kon doen zonder dat ik 100 procent gefocust was. Door D'Ardennen is mijn relatie stukgegaan. Ik had het gevoel dat er op dat moment geen ruimte was voor iets anders dan het werk. Flauwekul natuurlijk, dat besefte ik achteraf. Dat is gewoon iets dat in je hoofd zit.

"Egoïsme en ambitie liggen heel dicht bij elkaar. Hoe ouder je wordt, hoe meer je begint te relativeren. Men zegt weleens dat je altijd vooruit moet kijken. Ik vind het niet. De toekomst ken je niet. Terwijl je uit je fouten kunt leren. Tegelijkertijd vind ik niet dat iedere acteur een toffe, joviale kerel moet zijn. Als muzikant moet je ook niet tof zijn om goed te kunnen spelen. Het gaat om wat je doet op het podium of voor de camera, niet om hoe je bent in de dagelijkse omgang."

Passie

"Als je geen passie hebt in je job, dan moet je iets anders gaan doen. Soms vraag ik me af hoe mensen die niet van theater of film houden, hun dagen vullen. Wat zijn dan hun passies? Vroeger schrok ik er soms van dat mensen niet wisten over wat ik het had als ik over films als Heat, Scarface, Taxi Driver of Goodfellas bezig was. Ik kan er niet tegen dat ik naar een film kijk en iemand is met zijn gsm bezig. Ik ben wellicht een echte neuroot. Maar dat komt door die passie. Anderen hebben het met motorsport of atletiek. Alle respect. Zolang er maar een passie is. Ik snap niet dat sommige mensen niet zoiets hebben waarin ze volledig opgaan. Waar leef je dan voor? Wat is dan je drijfveer?"

Leiderschap

"Zit er een leider in mij, een regisseur? Ja, misschien wel. Ooit wil ik ook wel eens een film regisseren, maar nu nog niet. Nu speel ik zelf nog veel te graag. En het krioelt hier van de goeie regisseurs. Mensen die ervoor gestudeerd hebben. Ik laat me graag door hen onder handen nemen. Ik ben niet het type dat mensen zelf opbelt. Ik solliciteer niet graag.

"Maar als ik iets zie van een jong talent waarvan ik onder de indruk ben, dan ga ik als de gelegenheid zich voordoet misschien wel laten blijken dat ik best wel eens iets wil uitproberen met hen. Ik werk graag met jonge mensen. Ze zijn zo gebeten, gaan zo hard voor hun verhaal, dat je zelf alles uit de kast wilt halen om voor hen te schitteren. Waarmee ik niet gezegd heb dat ouderen dat vuur niet kunnen hebben."

Looks

"Je uiterlijk is iets waar je niets aan kunt doen. Je wordt ermee geboren. De buitenwereld is er vaak veel meer mee bezig dan jij zelf. Ze stoppen je in een hokje op basis van hoe je eruitziet. Ik vind het flauwekul, en toch... Soms laat ik me er ook aan vangen. Ik ben een heel grote Sean Penn-fan, ook omdat hij een goeie kop heeft. Al Pacino, Joaquin Phoenix, allemaal acteurs die een kop hebben. Nee, eigenlijk is het meer. Ze stralen persoonlijkheid uit.

"Je moet sowieso iets hebben. Dan hebben we het weer over charisma. Bij vrouwen bijvoorbeeld val ik nooit voor pure schoonheid. Als er niets meer is, dan is het al vlug saai. Vrouwen zijn noodgedwongen veel meer bezig met hun uiterlijk, omdat ze er nog veel meer op beoordeeld worden. Kijk maar naar wat Hollywood-actrices van boven de 40 zichzelf aandoen. Ik begrijp dat niet. Zonde."

Succes

"Ik zou liegen mocht ik zeggen dat erkenning me niets doet. Eigenlijk is de drang naar erkenning een vorm van ijdelheid. Vraag me of ik ijdel ben en ik zal je zeggen: natuurlijk. Anders ga je niet op een podium staan. Je wilt iets tonen, je wilt iets van jezelf kwijt. En je stelt je daarvoor heel kwetsbaar op.

"Ik ben heel onzeker en tegelijk heel kritisch voor mezelf. Ik zal mezelf altijd in vraag blijven stellen. Maar ik heb die onzekerheid nodig om iets te kunnen doen. Ik ben nu genomineerd voor een Ensor voor D'Ardennen en als ik zou winnen, zal ik heel blij zijn. Maar ik heb van in het begin gezegd: ik hoop dat D'Ardennen als film wint, want dan wint iedereen. Want ik vind het bijvoorbeeld jammer dat Jeroen (Perceval, red.) niet genomineerd is. We spelen broers en zonder zijn personage zou het mijne er niet geweest zijn. We hadden een mooi evenwicht gevonden. Maar goed, ook Stef Aerts en Tom Vermeir hadden iets speciaals als broers in Belgica. Zij verdienen ook om te winnen."

Filmfestival Oostende, vanaf vandaag tot en met 17 september.

Welke films zijn de moeite op het Filmfestival van Oostende? Lees onze vijf tips op demorgen.be/film

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234