Donderdag 02/12/2021

Zoektocht zonder grenzen naar een boeiende plot

In het jaar dat Hable Con Ella en Los Lunes El Sol (binnenkort in de bioscoop) de belangrijkste Goya's of Spaanse Oscars hebben verdeeld, is ook dit weinig begeesterende familiedrama twee keer in de prijzen gevallen. Die prijzen in minder belangrijke categorieën - voor het scenario en de beste vrouwelijke bijrol - zijn een volkomen terechte indicatie dat En La Ciudad Sin Limites van de vrij onbekende Antonio Hernández niet aan bovenvernoemde films kan tippen.

Echt boeien doet het bekroonde scenario van Hernández en coscenarist Enrique Brasó pas naar het einde toe, terwijl we Geraldine Chaplin al betere rollen (onder meer in de films van Carlos Saura) hebben zien vertolken dan die van de kille Marie. Die Madrileense zakenvrouw en moeder van drie volwassen zonen neemt met zakelijke afstandelijkheid de familiebelangen ter harte nadat haar man in een Parijs ziekenhuis met een hersentumor is opgenomen en nog enkele dagen of weken te leven heeft. Op dat moment komen ook de zonen en hun vrouwen overgevlogen. Die familiereünie in een chic hotel geeft aanleiding tot een aantal halfslachtige en weinig ter zake doende dramatische subplots rond de jaloerse echtgenote van de oudste zoon Luis, een gekwetste verloofde en overspel binnen de familie.

De camera is echter vooral in de gangen en de kamer van het ziekenhuis opgesteld, waar de matige intrige zich ontwikkelt rond de terminaal zieke Max (Fernando Fernán-Gómez, een mythe in Spanje met zijn meer dan 190 films), behalve zakenman ook een gewezen lid van de communistische partij. Max, die aan geheugenverlies lijdt, gedraagt zich misschien vreemd en paranoïde, maar niemand van de familie lijkt zich voor zijn lot of angsten te interesseren, op de jongste zoon Victor na. Ook Victor (de Argentijnse acteur Leonardo Sbaraglia, bekend van Intacto) denkt aanvankelijk dat zijn vader in een zelfbedachte wereld leeft, want het telefoonnummer dat hij hem heeft toegestopt blijkt niet te bestaan. Als hij zijn vader betrapt op het moment dat hij het ziekenhuis wil ontvluchten, omdat "Rancel moet gewaarschuwd worden" en "dit geen ziekenhuis is, maar een eindeloze stad waaruit alleen Rancel de uitweg weet", raakt Victor geïnteresseerd en gaat hij op zoek naar die mysterieuze Rancel. Zo botst hij op een duister familieverleden rond verraad en opgegeven idealen.

Het probleem van het in een onpersoonlijke cinematografische stijl gefilmde En La Ciudad Sin Limites is dat de zoektocht naar de mysterieuze Rancel of Max' enigma op geen enkele manier weet te boeien. Regisseur Hernández, die liefst twaalf jaar aan het scenario werkte, probeert een soort vertigo-effect te creëren door de familie te confronteren met een vreemde, voor hen onbekende stad. Maar die piste is nooit verrassend, laat staan visueel beklijvend.

Volgens Hernández, die zelf de rol van de vriend van Rancel speelt, is het scenario sterk autobiografisch geïnspireerd. Zijn eigen vader overleed aan kanker en verloor eveneens zijn geheugen, terwijl hij nooit een echt contact had met zijn kinderen uit schrik dat ze hem zouden kwetsen. "Wat zou er gebeurd zijn als hij me wel vertrouwd had? De film geeft een mogelijk antwoord op die vraag", aldus Hernández, voor wie het personage van Victor een soort alter ego is.

Veel wijzer worden we daar echter niet van en het emotioneel geladen einde is niet meer dan de spreekwoordelijke pleister op de wonde van een nobele, ongelijke film. Die noch als familie- of thrillerdrama, noch als persoonlijke, louterende getuigenis weet te overtuigen.

Luc Joris

H

VERTOLKING Leonardo Sbaraglia, Fernando Fernan-Gómez, Geraldine Chaplin, Ana Fernández, Adriana Ozores, Roberto Álvarez, Alex Casanovas REGIE Antonio Hernández GENRE Familiedrama LAND Spanje/Argentinië SPEELDUUR 118 minuten

KORT SAMENGEVAT

De terminaal zieke Max kijkt met achterdocht naar zijn Madrileense familie. Volgens hem hebben zij het alleen op zijn erfenis gemunt, terwijl zijn familie dan weer vindt dat hij in een zelfbedachte wereld leeft. Jongste zoon Victor neemt de verwarde Max ernstig en ontdekt een verschrikkelijk familiegeheim.

Familiedrama met een politiek gegeven over verraad en opgegeven idealen, dat zelden beklijft

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234