Woensdag 30/09/2020

MH370

Zoektocht MH370 levert geen vliegtuig op, wel schat aan andere informatie

Scan van de zeebodem door Geoscience Australia. Beeld REUTERS

De zoektocht naar de in 2014 verdwenen vlucht MH370 van Maylaysia Airlines leverde helaas niet het vermiste vliegtuig op, maar wel een schat aan geologische informatie. Zo werden in de Indische Oceaan nieuwe vulkanen, breuken en kloven gevonden, evenals onderzeese bergruggen van 1.500 meter hoog. De data, onder meer verzameld door het Nederlandse bodemonderzoekbedrijf Fugro, zijn kortgeleden vrijgegeven door overheidsinstantie Geoscience Australia.

Nadat de MH370 op 8 maart van de radar was verdwenen, werd een grootscheepse zoekactie op touw gezet onder leiding van de Australische overheid. Hiervoor brachten onderzoekers 120 duizend vierkante kilometer oceaanbodem ten westen van Australië gedetailleerd in kaart, schrijft Geoscience Australia op zijn website.

Eerst werd vanaf schepen een kaart van de onderzeese topografie gemaakt met sonar, het detecteren van objecten door middel van geluidsgolven. Vervolgens werd een sonarscanner ongeveer 100 meter boven de oceaanbodem voortgetrokken, resulterend in zulke gedetailleerde data dat een vliegtuig zichtbaar zou zijn. In plaats daarvan kwamen de onontdekte vulkanen, kloven, bergen en breuken aan het licht, en verscheidene scheepswrakken.

Oceaanbodem

Het illustreert mooi hoe weinig we van de oceaanbodem weten, zegt Henk de Haas, marien geoloog bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee. Er zijn weliswaar satellietkaarten van de hele oceaanbodem, maar die zijn met hun resolutie op kilometerschaal dusdanig grof dat ze complete zeebergen kunnen missen. Of ze bevatten juist bergen die niet blijken te bestaan. Ook wat betreft waterdieptes zitten deze kaarten er soms honderden meters naast. Slechts 10 tot 15 procent van de oceaan is met sonar in kaart gebracht. De nieuwe data, met een resolutie op meterschaal, biedt onderzoekers dan ook een zeldzaam nauwkeurige kijk op de oceaanbodem, aldus De Haas.

Volgens hem zijn geologen onder meer geïnteresseerd in de gevonden grootschalige van breuken, die op satellietkaarten onzichtbaar blijven. Ze verschaffen inzicht in de beweging van continentale platen in het verleden en welke processen daarbij een rol speelden. Ook geven de nieuwe data informatie over de hardheid van de ondergrond, doordat is gemeten hoe schel of dof de geluidsgolven terugkaatsten. Dat is weer van belang voor diepzeebiologen: in een zachte klei-ondergrond leven andere dieren dan op harde rots.

Daarnaast kan dit soort data tsunami-voorspellingen verbeteren, vervolgt De Haas. Die nemen de topografie van de zeebodem mee in hun berekeningen. Als er onderzeese gebergten bestaan die voorheen niet bekend waren, verandert dit de voorspelde hoogte die een tsunami op een locatie zal hebben.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234