Donderdag 19/09/2019

Zoekplaatjes

Fotografe Patty Carroll verbergt vrouwen achter gordijnen en schoenen. Met een vette knipoog ontsnapt ze aan de verstikking van het perfecte huishouden. Haar foto's tonen hoe anonimiteit eruitziet.

Ook vrouwen die zich verstoppen, laten in hun ziel kijken. De Amerikaanse fotografe Patty Carroll (1946) toont hoe huisvrouwen zich wegsteken achter de objecten waarmee ze hun identiteit vorm proberen te geven, of het nu gordijnen, handtassen of gieters zijn. In haar overzichtsboek Anonymous Women vat ze de twee zijden van huiselijkheid. "Voor sommige vrouwen is hun huis een plaats waar ze macht hebben, andere voelen er zich onderdrukt en verfoeien de gevangenissfeer", legt Carroll uit. "De huiselijkheid van de gezinswoning kan comfort bieden, maar ze kan je individuele identiteit maskeren wanneer het ideale decor een obsessie of een statussymbool wordt."

De beelden van vrouwen over wie tapijten gedrapeerd zijn - echte vrouwen, geen etalagepoppen - lijken een westerse variant van de boerka. Maar net zozeer verwijst Carroll naar Romeinse toga's of de habijt van katholieke nonnen. "Toen ik opgroeide in de buitenwijken van Chicago, kreeg ik les van nonnen", vertelt ze. "Hun identiteit zat helemaal verstopt achter de plooien die iedere zuster omringen. Wat verborgen ze daaronder? Tegenwoordig stellen we ons die vraag vooral als we vrouwen in hoofddoek zien."

De gordijnenreeks ontstond toen de Verenigde Staten na 9/11 Irak binnenvielen. Haar nicht moest er mee het regime van Saddam Hoessein oprollen. "Ik was erg bezorgd over haar en over de wereld, en tegelijk was ik mijn eigen droomhuis aan het inrichten. Toen kwam ook het besef dat de vrouwen in Irak zich in hun eigen huis nooit meer veilig konden voelen, door de oorlog die wij daar kwamen voeren. De ironie van die situatie werd me een beetje te veel."

In andere foto's zien we vrouwen pronken met schoenen of porseleinen servies, zo enthousiast dat hun gezicht erachter verdwijnt. "Mensen gebruiken voorwerpen en verzamelingen van dingen om hun identiteit vorm te geven", stelt Carroll vast. "In onze consumptiemaatschappij vervangt onze keuze voor bepaalde voorwerpen een echt gevoel van eigenwaarde."

In diezelfde beelden benadrukken de kleren ook de vorm van het anonieme vrouwenlichaam. Een aanklacht tegen de objectivering van de vrouw? Jazeker. "Ik ben het beu om te zien dat vrouwen meestal worden afgebeeld als lichamen. In de media verschijnen ze als speelpoppen", zegt Carroll. "Ik word niet goed van naaktfotografie en van mensen die nauwelijks gekleed zijn wanneer ze buitenkomen."

Ondanks de kritische ondertoon ogen de anonieme huisvrouwen vooral vrolijk. De kleuren spatten van Carrolls foto's, de aanklacht komt niet in je oren schreeuwen. "Humor is mijn bondgenoot. Ik lach met mezelf en met andere vrouwen wanneer we alle perspectief verliezen en ons laten overmeesteren door materiële dingen terwijl we het perfecte huisje proberen te creëren", gniffelt ze.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234