Vrijdag 22/10/2021

Zoals het een superster betaamt

pop

lenny kravitz tussen gespierd en drammerig in antwerps sportpaleis

Voor een artiest die sinds zijn debuutplaat steevast een gebrek aan originaliteit is verweten, kan Lenny Kravitz op een bloeiende carrière terugblikken, en hij is nog niet aan het eind van zijn Latijn. Tijdens zijn eerste wereldtournee in drie jaar deed Kravitz dinsdagavond een uitverkocht Antwerps Sportpaleis aan voor een concert dat zowel vriend als vijand van hun gelijk overtuigde.

Antwerpen / Van onze medewerker

Kurt Blondeel

Hij zal het zelf niet graag horen, maar hoe dan ook blijft Lenny Kravitz een retrorocker pur sang. Dat neemt niet weg dat hij weet hoe hij zijn liefde voor Jimi Hendrix, John Lennon, Curtis Mayfield en Led Zeppelin in pakkende songs moet gieten die ook nog eens massaal over de toonbank gaan. De twee jaar geleden verschenen Greatest Hits baande zich wereldwijd een weg naar acht miljoen nieuwe eigenaars, en ook Kravitz' recentste studioplaat Lenny doet alleen al door de titel vermoeden dat de zanger en multi-instrumentalist nog wel een tijdje een begrip blijft.

Nadat special guest Macy Gray met de schabouwelijke akoestiek in het Sportpaleis vergeefs had proberen aan te tonen dat ze een zangeres is en geen marktkraamster, leverde ook de klankbalans van de hoofdact een ongelijke strijd. Toch pleit het voor Kravitz dat die eeuwige ergernis meteen naar de achtergrond werd verdrongen toen het doek eenmaal opging. Opener 'Bank Robber Man' scheurde de zaal in, op de voet gevolgd door een bijzonder gespierd 'Rock and Roll is Dead'. Nagenoeg perfecte samenzang en gesoleer waar de gensters afvlogen: veel gelijkwaardige binnenkomers hebben we dit jaar nog niet meegemaakt.

Ook tijdens 'Is There Any Love In Your Heart' en 'Dig In' namen Kravitz en gitarist Craig Ross zowat alle poses aan die het Grote Rock-'n-rollhandboek voorschrijft. Een kniesoor had kunnen opmerken dat het leek alsof ze een lesje aan het opdreunen waren, maar bij ons kwam die gedachte uiteraard niet op. Vast staat dat de muzikanten met een gretigheid speelden die eerder zeldzaam is op dit supersterniveau. Dat 'Let Love Rule' in tegenstelling tot vroegere gelegenheden niet zodanig werd gerekt dat men er zowaar agressief van werd, was evenzeer een enorme meevaller.

Daarna sloeg het concert echter een ronduit saai straatje in. 'More Than Anything In This World', 'Stillness Of Heart' en 'Blues For Sister Someone' hadden muzikaal evenveel om het lijf als een naturist, en werden door Kravitz vooral aangegrepen om met gulle hand zijn charisma in het rond te strooien.

Terwijl de gezonnebrilde zanger zijn band liet doordrammen, ging hij al overacterend door de knieën, wierp hij zich in de armen van het publiek, om wat later ook nog een jarige schone uit de zaal te plukken. Toen Cindy Blackman zich tijdens het bombastische 'American Woman' ook nog eens vertilde aan een hemeltergende drumsolo, waren we de wanhoop nabij. Als er uit het slothalfuur evenwel één moment dient vermeld, dan wel dat waarop de lick van 'Are You Gonna Go My Way' zich plots bij het verwachtingsvolle getrom voegde, waarna zich seconden later een muzikale moker ontwikkelde die zelfs de stijfste hark uit zijn stoeltje deed rechtveren. In één klap alle tenietgedane goodwill terugwinnen: het is weinige artiesten gegeven.

WIE: Lenny Kravitz WAAR EN WANNEER: Antwerpen, Sportpaleis, dinsdag 28 mei ONS OORDEEL: Lenny Kravitz' concert was er eentje dat zowel zijn fans als zijn critici onvoorwaardelijk gelijk gaf.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234