Vrijdag 15/10/2021

Zo wordt het leven in 2004

Lifestyle is in, lifestyle is hip. Het is ook al lang geen vrouwenaangelegenheid meer, laat staan dat het enkel slaat op gadgets die je in boetieks en warenhuizen vindt. Het goede leven, of hoe een mens goed kán leven, is inspiratie voor televisieprogramma's, tentoonstellingen, zelfs de politiek. Trends zijn meer dan grillen van de mode, meer dan ooit zijn ze de barometer van wat leeft in de maatschappij. U kunt onze voorspellingen voor 2004 dus ongeïnteresseerd naast u neerleggen, vroeg of laat zal u dit jaar toch de volgende fenomenen tegenkomen.

Door Agnes Goyvaerts en Cathérine Ongenae

Trend 1: Uniek zijn is de boodschap

In deze tijden van massacultuur blijft de mens zoeken naar elementen die hem onderscheiden van de andere. Het unieke wint meer en meer aan belang, we verlangen naar iets dat niemand anders heeft. We willen die jas maar met een andere voering, dat model hemd in die stof; die sjaal maar dan in andere kleuren. En het wordt allemaal mogelijk. Naast vintage en customizing wordt de nieuwste trend het maatwerk. We gaan zelf mee de kleuren en de modellen bepalen, het pièce unique wordt een van de meest begeerde mode-items van 2004. De geklede mens wordt ook steeds creatiever als het om het benadrukken van zijn individualiteit gaat. Hij laat zich niet meer voorschrijven hoe hij zijn kleren moet dragen, liever nog draagt hij een foute kleurencombinatie dan een die is voorgeschreven in een catalogus. Het 'niet perfect zijn' wordt de ultieme manier om de wereld te zeggen wie u bent.

Dit jaar zullen we:

- onze meubelen op maat laten maken. - ons Ikea-bestek laten voor wat het is en in de plaats ervan de mooiste couverts sprokkelen op rommelmarkten.

- onze eigen variant op klassieke recepten bedenken.

- zelf een compilatie-cd maken met onze lievelingsnummers (of beter nog: ze in onze geprefereerde volgorde op onze iPod downloaden).

- hemden laten maken door www.bivolino.com, de kleuren van onze Kickers kiezen via www.kickers.be, onze favoriete handtas bestellen door een foto van iemand die ons lief is te mailen naar www.beabag.com.

- onze eigen geur samenstellen in een van de winkels van de Britse schoonheidsspecialiste Jo Malone (voorlopig niet in België, voor meer info, surf naar www.jomalone.com).

Trend 2: Nostalgia troef

Enerzijds is ons grote stijlvoorbeeld onze grootmoeder. De manier waarop ze leefde, was dan misschien niet altijd spannend, ze was wel echt. Ze kon koken als de beste en had groene vingers die ook nog eens behendig waren met naald en draad. Als ze uitging, was ze onberispelijk gekleed. Ze had een namiddag- en een avondjurk, haar ceintuur en schoenen, handschoenen en handtas, waren volledig op elkaar afgestemd. En ze waren van zo'n goede kwaliteit dat ze nu nog meegaan. Voor de status van de vrouw in die tijd willen we niet meer tekenen, voor de kwaliteit van toen nog wel. De nieuwste modemuze is overigens Marlène Dietrich.

In dezelfde sfeer grijpen we dit jaar, nog meer dan het vorige, terug naar al het goede en mooie uit onze kindertijd. Als kindvrouwtjes zullen we zijn, met snoepkleurige accessoires en make-up. De handwerklessen uit de lagere school inspireren ons om opnieuw zelf spullen te maken. De eeuwige jeugd wordt ons streefdoel, zo niet in lichaam, dan toch in geest.

Dit jaar zullen we:

- cocktails drinken in toepasselijke jaren vijftig-jurken.

- zijden sjaals dragen.

- huiselijke gerechten maken zoals rijstpap, kalfsfricassee, taart en tomatenvelouté met balletjes.

- ons nieuwste cultobject verwerven: een Chanel-jasje.

- ons haar permanenten.

- dahlia's en oude rozen planten.

- de juwelen van oma weer bovenhalen, of oorbellen met edelstenen kopen in een antiekzaak.

- onze keuken uitrusten met mixer en koffiemolen met fifties-allure.

- onze blote buiken bedekken, want zedigheid wordt sexy.

- handtassen dragen die al een heel leven achter de rug (lijken te) hebben.

- de breinaalden en haakpennen weer opnemen om onze eigen sjaals te fabriceren, tekeningen borduren op onze lievelingsbloesjes en accessoires maken van macramé.

- alles verslinden wat enigszins met magie en sprookjes te maken heeft. Na Lord of the Rings en Harry Potter lezen we opnieuw De Kronieken van Narnia (C.S. Lewis), zullen we naar Peter Pan gaan kijken in de bioscoop en dromen we van elfen.

Trend 3: Tijd om te retro-loungen

Een café, bar of restaurant spreekt ons dezer dagen pas aan als de sfeer retro is. Retro is al jaren in, maar krijgt elk seizoen toch een nieuw en ander gezicht. Wat we eten, drinken, dragen, beluisteren en in ons interieur zetten, heeft alleszins de tand des tijds al enkele decennia doorstaan.

Dit jaar zullen we:

- luisteren naar Franse chansons van Carla Bruni, Georges Moustaki, Henri Salvador, Renaud en Dick Annegarn.

- vermout drinken: de glazen worden gevuld met Gancia, Martini en Byhrr.

- donkere fineer kiezen voor onze keukenkasten.

- prints dragen die Barbarella doen verbleken: merken als Pucci en Eley Kishimoto zullen hun omzet zienderogen zien stijgen.

- Gauguin achterna gaan en in Tahiti-sfeer van de zomer genieten: exotische bloemen en planten zullen de vensterbank, maar ook onze zomerjurken sieren.

Trend 4: Met liefde voor de natuur

Moby en Mike Tyson hebben zich tot de duivenmelkerij bekeerd, vissen wordt het nieuwe mediteren, en al wie een dakterras heeft, kan zich een bijenzwerm aanschaffen en eigen honing oogsten. Samen met het concept 'tijd maken', groeit de schare dierenvrienden opnieuw aan. En wie allergisch is voor harige zoogdieren en ander pluimvee, stelt zich tevreden met boeken over, foto's van en kleren met tekeningen van beestjes.

Dit jaar zullen we:

- konijnen en dwerghamsters onder onze hoede nemen.

- onze honden, katten en andere huisgenoten op vier poten échte namen geven: Gilbert de cavia, Karel de kat of Esmeralda de parkiet.

- T-shirts dragen met tekeningen van konijntjes en kuikentjes.

- ecoreizen: zo dicht mogelijk bij de natuur zijn, zonder luxe maar met alle basisbenodigdheden om een gelukkig mens te zijn.

- yoga volgen met de hond, ook wel 'doga' genoemd.

- Bitter with Baggage Seeks Same. The Life and Times of Some Chickens van Sloane Tanen op het nachtkastje leggen, een lief filosofisch boekje over de avonturen van enkele paaskuikentjes die je normaal op een taart vindt (verschijnt in maart 2004 bij Bloomsbury. ISBN 0747570744).

Trend 5: Dé kleur is groen

We zagen er vorig seizoen al een glimpje van, maar dit jaar zal de geschiedenis ingaan als dat van de kleur groen. Elk merk heeft het in zijn collectie opgenomen en er bestaat geen kledingstuk of het wordt ook in het groen verkocht. Over het soort groen kunnen we duidelijk zijn: alle tinten tellen mee. Grasgroen, pastelgroen, voetbaltruitjesgroen en gifgroen, het liefst gecombineerd met poederroze voor de romantische zielen en knalgeel voor de meer uitbundige mensen onder ons. Groen is komende zomer van doen.

Volgende week in DM Magazine nog meer trends voor 2004

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234