Woensdag 20/11/2019

Luchtvaart

Zo wist Brussels Airport passagiersrecords te verbreken: “Passagiers wegsnoepen bij buurlanden Nederland, Frankrijk en Duitsland”

Met een record van 25 miljoen passagiers op de teller voor 2018, verkeert Brussels Airport vandaag in feeststemming. De ambitie is om er tegen 2040 zo’n 40 miljoen van te maken, en het groeiende bedrijf is alvast op goede weg. “Vroeger kaapte Schiphol reizigers van Zaventem weg. Nu gebeurt het omgekeerde.”

Feest in de vertrekhallen van de luchthaven van Zaventem vandaag. Met een blazersorkest, een troep dansers en vrolijke chocoladelolly’s viert Brussels Airport haar recordcijfer van 25 miljoen passagiers in 2018. Daarmee overstijgt het de 24,8 miljoen uit 2017. De ambitie is om tegen 2040 zo’n 40 miljoen passagiers te vervoeren, liet directeur van strategische ontwikkelingen Piet Demunter van Brussels Airport zich deze week ontvallen. Volgens transporteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen) liggen de kaarten voor het groeiende bedrijf in elk geval gunstig. “Een sterk management en de juiste strategische beslissingen zijn de grote troeven van Brussels Airport,” legt de professor uit. “Het bestuur zet voortdurend in op het binnenhalen van grote vliegtuigmaatschappijen en slaagt daar ook zeer goed in. Recent werden nog enkele Aziatische bestemmingen toegevoegd, waaronder Shanghai en Shenzen. Die keuzes zijn weldoordacht, en dat werpt zijn vruchten af”. 

Wegsnoepen bij de buren

Maar ook onze buurlanden dragen bij tot de groei van de Brusselse luchthaven. Zo zie je steeds vaker Duitse, Nederlandse en Franse nummerplaten opduiken aan de kiss&ride-zone. 

“Enkele jaren geleden kaapte de Amsterdamse luchthaven Schiphol reizigers weg van Zaventem. Vandaag zien we een omgekeerde beweging,” weet Van de Voorde. “Dat heeft grotendeels met bereikbaarheid te maken. Als je op een TGV naar Schiphol twee uur stilstaat omdat er ganzen op het spoor zitten - helaas écht gebeurd - dan ga je op zoek naar een beter bereikbaar alternatief. Ook de drukke verkeersader richting de Charles de Gaulle-luchthaven in Parijs maakt dat Zaventem voor Fransen een interessante keuze wordt.” Brussels Airport zet daarnaast extra in op die doelgroep, door via promotiecampagnes actief passagiers uit Zuid-Nederland en Noord-Frankrijk aan te trekken. In 2017 reisden meer dan 600.000 Nederlanders en ongeveer evenveel Fransen via Brussels Airport.

Grotere vliegtuigen

Brussels Airport breidde al spectaculair uit de afgelopen jaren, maar kan die tendens de komende jaren nog voortzetten. “De luchthaven heeft nog een grote groeimarge, doordat bijvoorbeeld Brussels Airlines makkelijk kan inzetten op grotere vliegtuigtoestellen als de vraag stijgt. Dat is rendabeler dan de frequentie van vluchten verhogen.” De luchthaven liet zelf al weten dat ze tegen 2025 zullen uitbreiden door een pier te construeren. Of de omwonenden in Zaventem daar even blij om zullen zijn? Dat zal volgens Van de Voorde wel meevallen. “Ik heb zelf mijn jeugd in Diegem doorgebracht, waar vliegtuigen een hels lawaai maakten. Doorheen de jaren zijn die toestellen zo ontwikkeld dat ze een stuk minder geluidsoverlast veroorzaken. Dat zal in de toekomst enkel nog verbeteren.”

Dipje na de aanslagen

Met de kaap van 25 miljoen passagiers komt Brussels Airport nu in de hoogste groep van de Europese luchtvaartorganisatie Airports Council International (ACI) terecht. Luchthavens met vergelijkbare cijfers zijn onder meer Lissabon, Stockholm, Manchester en Kopenhagen. Ter vergelijking: een topspeler zoals de luchthaven van Frankfurt vervoert jaarlijks zo’n 64,5 miljoen passagiers. De stijging is een opsteker voor de grootste luchthaven van België, na een korte terugval door de terreuraanslag van 22 maart 2016. Toen viel Zaventem even terug tot 21,8 miljoen passagiers op jaarbasis. “Brussels Airport is heel snel hersteld van dit dipje,” aldus Van de Voorde. “Ten eerste omdat mensen snel vergeten en beseffen dat een aanslag zelden twee keer op dezelfde plek gebeurt. Ten tweede omdat de luchthavenautoriteiten van Zaventem daarna meteen in actie zijn geschoten. De alertheid en veiligheid zijn nu een stuk groter dan op andere plaatsen.” 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234