Vrijdag 04/12/2020

CES

Zo willen tv-bouwers u ervan overtuigen dat u alwéér een nieuw toestel nodig heeft

Beeld THINKSTOCK

Een nieuwe Consumer Electronics Show is begonnen in Las Vegas, en dus ook een nieuw charme-offensief van televisiefabrikanten.

Consumenten vervangen niet zo snel het toestel dat ze in huis hebben, waardoor fabrikanten allerlei technologische mirakels verzinnen om sneller dan de gebruikelijke zeven à tien jaar een nieuw toestel verkocht te krijgen. Het nieuwe toverwoord waarmee ze vandaag strooien is HDR, dat (alweer) een scherper, kleurrijker beeld belooft. Maar het is, als we de recente geschiedenis bekijken, ieder jaar weer iets.

Jaarlijks rollen er vandaag iets meer dan 200 miljoen televisietoestellen 's werelds woonkamers in. Tv-fabrikanten als Samsung, LG Electronics en TP Vision (het Chinese bedrijf dat vandaag tv's onder de bekendere Philips-merknaam verkoopt) doen nog steeds prima zaken. Maar de grote opmars van een zevental jaar geleden, met de komst van eerst vlakschermtv's en daarna 'Full HD'-schermen, is voorbij.

Quasi iedere consument hééft vandaag een hogedefinitietelevisie, en denkt het daar de volgende jaren nog wel mee te doen: een gemiddeld televisietoestel wordt slechts om de 7 tot 10 jaar vervangen. Fabrikanten, die na die technologische sprong dus met een vervlakte markt zitten, vinden nu dat dat sneller moet, en proberen met alle middelen een nieuwe 'vervangmarkt' te creëren. Het levert ondertussen een jaarlijkse strijd op om de consument ervan te overtuigen dat zijn huidige toestel achterhaald is.

High Dynamic Range (2016)

Vorig jaar stonden er al televisietoestellen met de vandaag druk gefêteerde HDR-technologie op CES en later, begin september, diens Europese tegenhanger IFA, maar de grote barrage komt dit jaar. Vooral Samsung en LG Electronics schermen met de nieuwe 'High Dynamic Range'-technologie, die niets minder belooft dan een beeld dat bijna even scherp is als de realiteit die op een oogbol wordt geprojecteerd. Een groter contrast tussen licht en donker, mooiere kleuren, en zelfs betere diepte, zegt LG Electronics.

Een probleem is - alweer - dat beeldcontent geoptimaliseerd moet zijn voor HDR, maar streamingdiensten Netflix en Amazon TV hebben al aangegeven dat ze hun streams willen aanpassen.

Beeld LG Electronics

Curved Tv (2014)

Twee jaar geleden verzonnen Samsung en LG Electronics, de twee fabrikanten wier naam je wel vaker in dit overzicht zult tegenkomen, een veelal esthetische revolutie: de gebogen tv. Het idee was dat een tv-scherm dat een lichte buiging vertoont de consument een kijkervaring levert die doet denken aan een bioscoopscherm. Een 'epischer' beeld, als het ware.

Het grote probleem was dat de vernieuwing pas opbrengt bij apparaten met een groot scherm, zeg maar vanaf 50 inch, en die zijn natuurlijk behoorlijk duur. Vandaag staan er nog 'curved' tv-schermen in de winkelrekken, maar een dominerende factor zijn ze allerminst. Hun prijzen zijn ondertussen ook gevoelig gedaald.

Beeld Samsung

OLED Tv (2013)

Vlak voor het potje paniekvoetbal dat de fabrikanten aanvatten, dook er nog een nieuwe technologie op die wèl als relevant werd gezien door consumenten: de introductie van LED (Light Emitting Diode)-lichten als achtergrondverlichting. Het leverde meteen een betere kleurdiepte op, aangezien ieder deel van het scherm door een apart lampje werd belicht.

Met de introductie van OLED (Organic Light Emitting Diode)-technologie op CES 2013, een techniek die de achterverlichting volledig uitschakelde en de beeldkristallen in de beeldplaat zelf verving door organische 'lampjes', werd dat effect nog versterkt én kon het scherm nog vlakker worden. Tv's met de technologie zijn vandaag echter nog steeds te duur voor het budget van een doorsnee consument.

Beeld LG Electronics

Ultra HD / 4K (2012)

Nog maar een zevental jaar na de HD-revolutie wilden tv-fabrikanten alweer een nieuwe technologische stap zetten. De eerste tv's met 'Ultra HD'- of '4K'-schermen druppelden op de beursvloer, met een schermresolutie 3840 op 2160 pixels, of vier keer zoveel als een Full HD-tv, het soort dat bijna iedere consument vandaag in huis haalt.

Ultra HD/4K afdoen als een fiasco zou oneerlijk zijn, want de toestellen in kwestie hebben al zo'n kritische massa dat de winkelprijs van nieuwe apparaten gevoelig is gedaald. Maar er wordt nauwelijks in 4K gekeken: dat komt omdat content die in de resolutie wordt geleverd nog niet al te breed voorhanden is. Bij ons is streamingdienst Netflix eigenlijk de enige noemenswaardige bron van 4K-inhoud, met onder meer 'House of Cards' en 'Breaking Bad' die in de nieuwe beeldscherpte worden aangeboden.

Beeld LG Electronics

Smart Tv (2011)

Vlak na de opmars van de smartphone wilden tv-fabrikanten ook hun toestellen 'slim' maken. Met een besturingssysteem dat achter het tv-beeld draaide, en waarop internetdiensten en apps kunnen worden gedraaid. Het grootste probleem is de manier waarop dat hoogstandje moest worden bediend: smartphones en tablets hebben een snelle touchscreen, televisietoestellen worden nog steeds bij voorkeur bediend met een afstandsbediening, een technologie uit de jaren 50.

Vandaag is één op de vier tv's uitgerust met een Smart-systeem, en daarvan is er maximaal 25 procent van de consumenten die het ook effectief gebruikt. En dan nog is het vooral als kanaal om streamingdiensten als Netflix, Amazon TV of HBO Go te bereiken.

Beeld Samsung

3D Tv (2010)

Op de CES van 2010 werd 3D-televisie geïntroduceerd als de nieuwe wondertechnologie, het argument waarmee consumenten ervan konden worden overtuigd om toch maar vroeger een nieuw toestel in huis te halen. Maar ondertussen is 3D zo'n beetje de belichaming van een CES-fiasco. De technologie is zo goedkoop geworden in de fabricage dat nieuwe toestellen vandaag nog steeds worden geleverd met een 3D-brilletje of twee erbij, maar die blijven bij de meeste consumenten in de doos zitten.

Beeld LG Electronics
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234