Zondag 28/02/2021

Facebookprivacy

Zo vind je de weg in het nieuwe privacybeleid van Facebook

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS

De nieuwe privacyregels van Facebook hebben tot ophef bij gebruikers geleid. Velen passen hun instellingen aan om hun gegevens af te schermen, maar feit blijft: wie via Facebook foto's met vrienden deelt, deelt ze ook automatisch met Facebook.

Vanaf 1 januari gaan het nieuwe databeleid van Facebook in. Het bedrijf heeft het juridische jargon vervangen door kortere teksten, waarin helder staat uitgelegd wat het allemaal met de gegevens doet. Facebook maakt voor het eerst duidelijk dat het ook de data van zijn aankopen Instagram en WhatsApp gebruikt. Facebook heeft toegang tot het complete contactenbestand van een WhatsApp-gebruiker - ook als die helemaal niets met Facebook doet.

Ook nieuw is dat Facebook de locatiegegevens van de mobiele telefoon gebruikt voor geografisch gerichte advertenties. Deze 'dienst' is wel uit te schakelen. Dat Facebook eigenaar blijft van alle foto's die gebruikers op hun tijdlijn zetten, bleek vorige week eens te meer. In een persoonlijk jaaroverzicht nam het ook een foto van een overleden kindje op en stuurde het ongevraagd naar de ouders. "Kijk, zo zag je jaar eruit!", stond er vrolijk bij.

1. Auteursrecht en het gebruik van foto's

Sinds begin deze maand circuleert er op Facebook een bericht waarin gebruikers een beroep doen op hun auteursrecht. Met het bericht hopen ze zich te beschermen tegen verspreiding van op Facebook geplaatste foto's of gebruik ervan in advertenties. Tevergeefs: met het aanmaken van een account verleen je Facebook automatisch een licentie om zonder toestemming of betaling alles te gebruiken of te delen met andere bedrijven. Of dat op grote schaal gebeurt is onduidelijk, maar het mag wel. Je foto's of zelfs je hele account verwijderen helpt slechts gedeeltelijk. Zodra een vriend in zijn enthousiasme je vakantiekiekje op zijn of haar tijdlijn deelt, verleent ook die Facebook de toestemming om de gegevens te gebruiken. Om gebruikers toch tegemoet te komen biedt het bedrijf wel een instelling waarmee je naam en profielfoto niet langer als referentie bij reclame opduiken.

Aanpassen: Facebook.com/settings - Advertenties - Advertenties en vrienden

Facebook-CEO Mark Zuckerberg. Beeld REUTERS
Facebook-CEO Mark Zuckerberg.Beeld REUTERS

2. Surfgedrag buiten Facebook

Een bedrijf als Facebook monitort het surfgedrag van zijn gebruikers om - naar eigen zeggen - relevante advertenties te kunnen tonen. Wat maar weinig gebruikers beseffen, is dat het bedrijf zich daarin niet beperkt tot wat er op het sociale medium zelf gebeurt. Het kijkt ook mee in ieders volledige browsergeschiedenis en naar de geïnstalleerde applicaties op de smartphone. Voor Facebook is het interessant een goed beeld te vormen van persoonlijke interesses, want hoe nauwkeuriger, hoe meer een advertentie oplevert. Afgelopen september (her)lanceerde het Atlas, een techniek waarmee in de toekomst zelfs andere websites reclame kunnen tonen op basis van Facebooks databank aan informatie. Via Your Online Choices van de European Digital Advertising Alliance geef je aan niet geïnteresseerd te zijn in relevante advertenties en schakel je de monitoring op de computer uit.

Aanpassen: Facebook.com/settings - Advertenties - Advertenties gebaseerd op je gebruik van websites of apps buiten Facebook

3. Delen van gegevens met applicaties

Voor allerlei onlinediensten is het praktisch in te loggen met of toegang te geven tot een Facebookaccount. Je hardlooprecord of favoriete Spotify-afspeellijst delen met vrienden is dan in ieder geval zo gepiept. Welke diensten of applicaties toegang hebben is onder 'Instellingen - Apps' terug te vinden en eveneens te beperken. De toegang kan er zelfs volledig ontzegd worden. Maar wat vaak wordt vergeten, is dat de applicaties die Facebookvrienden hebben geïnstalleerd, óók inzicht hebben in je kenmerken, foto's en statusupdates. Zonder dat je zelf ooit een seksdating-app hebt gebruikt, kan het voor jou onbekende bedrijf gegevens opvragen en gebruiken in een advertentie op het bekendste smoelenboek. De privacy-instelling die neuzen in je gegevens onmogelijk maakt is eenvoudig aan te passen.

Aanpassen: Facebook.com/settings - Apps - Apps die anderen gebruiken

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234