Vrijdag 18/06/2021

Zo versier je dus een Oscarnominatie

De Oscarnominatie voor The Broken Circle Breakdown is binnen. Weeral een Vlaams ticket richting Los Angeles. Zijn onze films zo goed of zijn we gewoon betere marketeers geworden in filmland? Beide, met dank aan de campagne van Tatiana Detlofson.

Het is misschien nog wat vroeg om conclusies te trekken, maar toch. Kijk naar het aantal Oscarnominaties dat de Vlaamse film binnenhaalt en je zou denken dat we het systeem achter die nominaties doorhebben. En dat we alsmaar beter weten hoe we in de buurt van dat felbegeerde beeldje komen.

Twee jaar geleden, toen Vlaanderen de film Rundskop inzond, haalde ons land al een nominatie binnen. Vorig jaar was het aan de Franstalige Belgen om een film te kiezen, maar dit jaar komt de Belgische inzending voor de Oscars weer uit Vlaanderen en is het opnieuw bingo. En dan zwijgen we nog over de nominatie die we vorig jaar versierden in de categorie beste kortfilm, voor Dood van een Schaduw. Zijn we nu gewoon betere marketeers geworden, of zijn onze films zo goed? Feit is dat de campagne een verschil kan maken.

Publiciste Gudrun Burie, die erbij was toen Rundskop zich in Los Angeles klaarmaakte voor de rode loper, en op het Festival van Berlijn ook de mensen van The Broken Circle Breakdown begeleidde, weet in ieder geval dat je er tegenwoordig niet meer geraakt zonder campagne. "Je moet awareness creëren. Zorgen dat er over de film wordt gesproken. En daarvoor heeft Christian De Schutter van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) net als ten tijde van Rundskop Tatiana Detlofson ingeschakeld, een publiciste die gespecialiseerd is in het lanceren van mogelijke Oscarfilms. Zij zorgt ervoor dat de mensen die moeten stemmen de film kunnen bekijken in goede omstandigheden. Dat er over de film wordt gepraat, in het filmmilieu en in de Amerikaanse pers. Als ze je film niet kennen, gaan ze er niet op stemmen."

Omslachtig

Een voordeel was zeker dat de film in New York en Los Angeles op de affiche stond nog voor de nominaties bekend waren. Er werd dus al over gesproken in de pers. En Academy Members konden de film gaan bekijken. Anderzijds is de verdeler van de film in de VS een kleine speler. Tribeca komt niet aan de hielen van een Sony Classics of de Weinstein Company, distributeurs waar andere genomineerden op kunnen terugvallen. Grote firma's met immense financiële middelen.

Het kiessysteem voor de Academy Award for Best Foreign Language Film is heel complex en omslachtig. De strijd om de nominaties is al maanden aan de gang. De inzendingen moesten ten laatste op 1 oktober 2013 zijn ingediend bij The Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Omdat de Oscar voor de beste niet-Engelstalige film een kwestie is van landen en niet van producenten, mag ieder land een comité samenstellen waarvan de lijst van de leden door de Academy of Motion Pictures moet goedgekeurd worden.

De nationale comités waren zo vriendelijk om zelf een paar concurrenten uit te schakelen. Zo koos India voor The Good Read in plaats van The Lunchbox, die over de hele wereld aanslaat. En Japan zond The Great Passage in, terwijl Like Father, Like Son van Hirokazu Koreeda de Juryprijs behaalde op het festival van Cannes en overal ter wereld een arthouse-hit is. Frankrijk koos noodgedwongen voor Renoir, omdat La Vie d'Adèle, winnaar van de Gouden Palm in Cannes, pas na 30 september in de Franse bioscopen uitkwam. Alleen films die in eigen land in de bioscopen zijn uitgekomen tussen 1 oktober 2012 en 30 september 2013 komen in aanmerking.

Met 76 inzendingen waren er dit jaar meer films dan ooit tevoren die naar een nominatie meedongen. En al die films werden bekeken. In verschillende stemrondes en door verschillende comités. De leden daarvan zijn allemaal onbekend. Maar iemand als Tatiana Detlofson kent wel velen onder hen.

Christian De Schutter is blij dat het VAF op een specialiste kan terugvallen. "In het verleden hadden we een aantal slechte ervaringen met publiciteitsagenten. Zo hadden we voor De Helaasheid der Dingen een tachtigjarige die een funky campagne moest bedenken. En eerder hadden we ook nog een andere dame die meer met haar loon bezig was dan met onze campagne. Maar Tatiana is iemand die echt wel haar contacten heeft bij de Academy, die dingen te weten komt."

Er werd bijvoorbeeld een beroep gedaan op de expertise van Detlofson bij het organiseren van de screenings. Zij zorgde ervoor dat The Broken Circle Breakdown op het juiste moment in de juiste zalen werd vertoond en dat de film ingeleid werd door mensen die als smaakmakers en trendsetters worden beschouwd. Zoals Ann Thompson van IndieWire, die Felix Van Groeningen persoonlijk inleidde bij de screening in het Aero Theater, en hem nadien ook nog interviewde voor het publiek. De film werd ook vertoond in het Soho House op Sunset Boulevard, een notoire privéclub waar alleen de grote bonzen uit de filmindustrie over de vloer komen.

Genegeerd

Na de eerste stemronde stond The Broken Circle op de shortlist van negen films. Toen waren enkele grote kanshebbers er al niet meer bij. Zoals Bethlehem, Gloria en het Arabische Wadjda - allemaal hits in het festivalcircuit. Om nog te zwijgen van Le Passé van Asghar Farhadi, die twee jaar geleden Rundskop nog versloeg met A Separation en Metro Manila van Sean Ellis, de Britse inzending die volledig in de Filippijnen is gedraaid, en het Australische The Rocket.

De laatste stemronde gebeurde dan weer door een zeer selecte groep mensen. De Schutter: "Een groep van twintig mensen uit Los Angeles en een andere groep van tien leden uit New York. Ze vertegenwoordigen de verschillende branches van de industrie: de acteurs, de regisseurs, de scenaristen, de cameramensen, enzovoort. En ook zij geven punten. En het zijn de vijf hoogst scorende films die uiteindelijk genomineerd werden."

Een lange bevalling dus. Voor The Broken Circle Breakdown was het natuurlijk schitterend dat de film in het allerlaatste weekend voor de bekendmaking van de nominaties de acht medegenomineerden van de shortlist versloeg, in de strijd om de internationale persprijs van het gerenommeerde festival van Palm Springs. Een sterker signaal om mogelijke twijfelaars over de streep te trekken, was niet denkbaar.

De campagne heeft volgens De Schutter nog geen fortuinen gekost. Hij schat het bedrag dat het VAF effectief heeft besteed aan de ondersteuning van The Broken Circle op weg naar de Oscars ergens tussen de 35 en 40.000 euro moet liggen. "Dat is op basis van co-financiering: we geven één euro voor iedere euro die de producent aan promotie besteedt." Pierre Drouot, intendant van het VAF, voegt eraan toe dat ze bij een nominatie nog eens een bijkomend bedrag kunnen aanvragen.

Volgens een artikel in The New York Times besteedt de gemiddelde film die meedingt naar een nominatie voor de Foreign Film Academy Award zo'n 100.000 dollar aan de campagne. Bart Van Langendonck, de producent die twee jaar geleden met Rundskop genomineerd was, kan zich vinden in dat bedrag.

Van Langendonck: "Je moet ernaartoe om je te laten zien. En er gewoon zijn, kost veel geld natuurlijk. En verder hebben we een paar advertenties genomen in vakbladen zoals Variety en The Hollywood Reporter. Maar we hebben niet de hele stad volgehangen met billboards. Toen ik Los Angeles wat beter leerde kennen, zag ik welk een verschil zo'n billboard op Sunset Boulevard kan maken. Dan word je pas echt opgemerkt. Maar ik geloof dat het 30.000 dollar kostte om daar een week te hangen. Ik zou Felix aanraden dat nu wel te doen." Van Groeningen heeft net als Michaël Roskam destijds heel veel tijd in de VS doorgebracht. En hij begint het promotievak onder de knie te krijgen, volgens zij die het kunnen weten.

"Alles begint met de kwaliteit van de film", zegt Drouot. "Maar er is veel meer. Je moet niet alleen de film kunnen maken, je moet er ook over kunnen spreken. Het is als een verkiezingscampagne. Je moet de mensen niet alleen overtuigen met je programma, of zoals hier je film, maar ook met je persoonlijkheid. Roskam is een zeer getalenteerde communicatiespecialist, maar Felix kan het ook. Hij heeft het talent om op een eenvoudige manier interessante en indringende zaken te vertellen. Hij maakt indruk. We hebben geluk op dat vlak. Ook Veerle Baetens en Johan Heldenbergh kunnen het goed zeggen en hebben uitstraling."

Drouot is nog intendant van het VAF tot eind 2015. Hij zal dan 72 zijn. Een Oscar zou een mooi afscheidsgeschenk zijn.

"Ik ben gewoon blij dat er aan de lopende band tekens zijn dat we goed bezig zijn", zegt hij. "We doen wat we kunnen doen en moeten doen om talent te steunen zodanig dat het vruchten afwerpt. En door het feit dat The Broken Circle eerst genegeerd werd in Cannes en pas later opgepikt werd in Berlijn, is de genoegdoening nog groter.

"Als Felix met zijn volgende film weer in Cannes gaat aankloppen, zullen ze toch twee keer nadenken vooraleer ze hem weigeren. Zo gaan ze alsmaar meer rekening met ons houden. Men gaat de films uit onze regio associëren met kwaliteit."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234