Woensdag 26/06/2019

GAS-boetes

Zo veel GAS-boetes dat steden verdrinken in administratie

Beeld BELGA

Steden schrijven zo veel GAS-boetes uit dat ze de administratie vaak niet meer aankunnen. Dat melden de kranten van Mediahuis. De stad Leuven kiest nu voor een externe firma, andere gemeenten laten het werk automatiseren en werven personeel aan.

Leuven verwacht 3.000 extra boetes eens het zijn circulatieplan uitrolt, meldt de stad. Die stortvloed aan boetes overspoelt wel meer steden en gemeenten tegenwoordig. "Toen wij in 2014 begonnen met GAS-boetes voor het inrijden van autoluwe zones, hadden we er zo'n 30.000 per jaar extra", zegt Bart Passemiers van de Dienst Bestuurlijke Handhaving in Mechelen. "Wij hebben een deel van het werk proberen te automatiseren en er moest ook extra personeel komen." Ook Gent kreeg meer dan 10.000 extra boetes te verwerken na de invoering van het beruchte circulatieplan.

De grootste afzender van boetes is de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie. Daar is het aantal in een jaar tijd gestegen van grofweg 300.000 per maand naar 400.000 per maand, een stijging met één derde. "Vroeger werden pv's opgesteld, afgedrukt en in een doos naar een drukkerij gebracht om in enveloppen te steken", zegt Edward Landtsheere, woordvoerder van de FOD. "Dat werk was zo arbeidsintensief dat er quota waren op het aantal boetes. Soms werd de flitspaal gewoon uitgezet omdat er anders té veel werk was voor de parketten. Nu bestaat dat niet meer en gaat alles elektronisch. Wij werken onder meer samen met Bpost, waardoor veel dubbel werk uitgespaard wordt."

Om die druk het hoofd te bieden besloot het gemeentebestuur van Leuven samen te werken met een externe firma.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden