Woensdag 30/11/2022

Zo vader, zo zoon

Jef Colruyt voorzitter Colruyt, manager van het jaar 2002

De timing is perfect. Maandag kwam distributeur Colruyt met een persbericht: 10 procent meer omzet en 23 procent meer winst in het eerste halfjaar. Colruyt is nu de meest winstgevende supermarktketen in West-Europa. Twee dagen later wordt voorzitter Jef Colruyt verkozen tot manager van het jaar.

De strijd was dit jaar tamelijk spannend. De drie kandidaten die na een eerste ronde waren overgebleven, hadden elk op hun manier een bijzonder jaar achter de rug. Marc Coucke, oprichter en gedelegeerd bestuurder van farmabedrijf Omega Pharma, deed zijn groeireputatie alle eer aan, maar kampte recentelijk met een scherpe terugval van de aandelenkoers. Mimi Lamote, de jonge en mediagenieke algemeen directeur van C&A, kan bogen op een succesvolle ommekeer van haar bedrijf maar heeft pas twee jaren aan de top achter de rug.

De vakjury die voor het weekblad Trends de laureaat voor die prestigieuze titel selecteert, koos deze keer dus voor een vaste waarde. Want zo mogen we Colruyt toch wel noemen. Jaar na jaar zet die keten puike prestaties neer. In tien jaar tijd heeft Colruyt de omzet jaarlijks met gemiddeld 13 procent zien toenemen. De winst ging er in die periode gemiddeld met 22 procent op vooruit.

Vooral vorig jaar onderscheidde Colruyt zich erg positief. In een jaar waarin sectorgenoten als Delhaize (-71 procent), Ahold (-62 procent) en Carrefour (-8 procent) op de beurs zwaar werden afgestraft, hield Colruyt zich uitstekend staande met een stijging van 8 procent.

Beleggers konden de nuchtere, no-nonsense-aanpak van Colruyt duidelijk waarderen. Al jarenlang laat Jef Colruyt zich evenmin als zijn vader Jo (die in 1992 tot manager van het jaar verkozen werd) het hoofd op hol brengen door trends of hypes in de sector. Voorbeeldje: een paar jaar geleden waren internationalisatie en grootschaligheid de dernier cri in de detailhandelssector. Colruyt bleef klein en deed hoogstens wat overnames in Frankrijk. Die losten de verwachten aanvankelijk niet helemaal in, maar zonder in paniek te raken bleef Colruyt eraan sleutelen. In het afgelopen halfjaar leverden de Franse dochters een positieve bijdrage aan de winst.

Ander voorbeeld: een paar jaar geleden kondigde Carrefour aan de laagsteprijzenpolitiek van Colruyt te zullen evenaren. De pers bespeurde meteen een prijzenoorlog en vroeg zich af of de unieke positionering van Colruyt ("altijd de laagste prijzen") in gevaar zou komen. Colruyt bleef er kalm bij, beloofde nóg sneller op de concurrentie te reageren en werd door de klant beloond. Colruyt wint gestaag marktaandeel in België en is Delhaize gepasseerd als op één na grootste keten.

Voorzitter Jef Colruyt lijkt de personificatie van die aanpak. Een nuchtere, kalme topman die wars is van de dikdoenerij waarmee toplui zichzelf soms belangrijk proberen te maken. Hij zorgt ervoor dat het hele bedrijf doordrongen is van de franjeloze soberheid die het de klant mogelijk maakt te profiteren van de laagste prijzen. Wie het hoofdkwartier in Halle binnenstapt of een jaarverslag doorbladert, ziet dat het bedrijf tot in zijn diepste vezels doordrongen is van een afkeer van loze pretenties.

Niet dat Jef Colruyt een asceet is. Een goede bordeaux kan hij hogelijk waarderen, wat ook tot uitdrukking komt in de supermarkten. Het wijnschap van de Colruyt geniet onder kenners een zekere faam. Typisch voor Jef Colruyt is dan weer dat hij anderen volop laat meegenieten van zijn exquise voorkeuren. Verscheidene malen heeft het bedrijf een perstrip georganiseerd naar de bordeauxstreek, en rond de eindejaarsperiode arriveren bij relaties, ook die van de pers, steevast enkele mooie flessen.

In veel opzichten zet Jef Colruyt het beleid van zijn vader voort, maar tegelijk legt hij eigen accenten. Zo heeft Colruyt zich de laatste jaren nadrukkelijk geprofileerd als een bedrijf dat ethisch ondernemen hoog in het vaandel draagt. In alle bescheidenheid zorgt Jef Colruyt ervoor dat zijn bedrijf bijdraagt aan een betere samenleving. Door initiatieven als een eigen windmolen, werknemersparticipatie, een keten(tje) van biosupermarkten, of dodehoekcamera's op de trucks. Het leverde Colruyt een vermelding op in het investeringsregister van Ethibel, de organisatie die ondernemingen screent op hun ethisch gehalte.

Onderdeel van dat ethisch ondernemen is ook de grote aandacht die Colruyt schenkt aan het welzijn van het personeel. Van het hoogste tot het laagste niveau zijn Colruyt-werknemers opvallend trouw. Jef Colruyt is een typische teamspeler. Zijn profiel is laag, de toelichting over het wel en wee in zijn bedrijf laat hij graag over aan zijn managementteam. Over zijn managementstijl zei Jef Colruyt anderhalf jaar geleden in deze krant: "Groei in een bedrijf komt van individuen die het initiatief nemen, niet van een groot masterplan dat van a tot z wordt uitgevoerd. In dat geval heb je een mooi verhaal voor de buitenwereld, maar je riskeert te eindigen als Napoleon in Rusland."

(RM)

Profiel

Geboren: 18 oktober 1958

Burgerlijke staat: getrouwd Loopbaan: 1978-1981: stage technische dienst Colruyt 1982-1983: magazijnier-verkoper Colruyt Ottignies

1983-1986: studies in Frankrijk en de VS, vertegenwoordiger bij Dexion Duitsland,

vertegenwoordiger bij Marchal Systems in Brussel

1986: Colruyt, verkoopspromotor voor cataloogverkoop en nonfood

1991: afdelingschef stapelplaatsen,

start als bestuurder

1992: personeelschef verkoop

1994: voorzitter raad van bestuur

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234